20 January 2006, 10:53
Joop240 schreef:Beste allen (en Jan-Willem),
ben vandaag weer aam het sleutelen geweest en heb de volgende vragen:
Ik heb op de ECU connector de weerstand van de toerensensor (Engine Speed Sensor -) gemeten. Volgens Bentley moet dit gemeten tussen pin 10 en pin 20, 250 ohm zijn. Ik meet oneindig. 10 is het signaal en 20 is de massa van de ECU connector. Tussen 10 en 23 meet ik overigens 180 ohm. 10 en 23 zijn allebei signalen van de engine speed sensor. Ik vraag me af of er niet een fout staat in Bentley, want ik kan me niet voorstellen dat je de weerstand (zoals aangegeven in het boek) tussen singaal en massa meet. Weet iemand wat er in Hayes hierover staat?
Inderdaad is een RPM sensor vaak tussen de 200 en 400 ohm. Tis gewoon een spoel.
Als je niets meet (je moet inderdaad wel ongeveer die 250 meten), trek de stekker los en meet aan de pinnen (richting sensor uiteraard). Kan zijn dat de contacten gewoon vervuild zijn, maar kan ook zijn dat de spoel inderdaad is overleden (heeft de motor gekookt?).
Als je het dan nog zekerder wilt weten: haal de sensor uit de motor en beweeg hem snel en vlak langs een metalen voorwerp. Kijk op je meter of deze reageert op veranderingen in het veld. Als je het preciezer wilt weten heb je een oscilloscoop nodig.
Voor de rest: de beschrijving in de handboeken is niet sluitend, maar geven wel een indicatie dat de elektronica in orde is. Door standaard nathuurkundige formules toe te passen (b.v. die 250 Ohm bij 12 Volt stationair levert 48 milliAmpere op bij stilstaande motor. En dit is waar de computer dan van uit gaat b.v.). Vaak slaan sensors helemaal door (oneindig of 0 weerstand) dus is het snel gevonden met dergelijke methodes.
Wil je verder gaan zul je het signaal moeten nabootsen en meten met een oscilloscoop.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter