19 December 2010, 11:33
om te beginnen, never een dop na het rijden losdraaien... daar bereik je niets anders mee dan jezelf te verbranden...!!
is de dop zelf heel? er moet wel druk worden opgebouwd om "koken" te voorkomen, mogelijk gooit ie er dan water via de overloopgaatjes uit..
wat zegt het reservoir? het koelwater moet minstens tussen min en max staan. Als je kachel warm is (en hij doet het gewoon op LPG) heb je echt niet te weinig koelvloeistof.
Als de slang in te knijpen is betekent dat niet dat ie leeg is, en niet zo heet dat de thermostaat z'n werk doet.. die heeft de "kraan"gewoon optijd dicht gedraaid.
en "te lang duren" of "te koud blijven" , vergeet niet dat je s'zomers met +30 met rijwind op een +15 oid uitkomt, bij -10 heb je het dan over -25 bij 100 kmh bv.. hoeveel koeling wil je dan nog hebben, de thermosstaat gluurt waarscijnlijk net over het randje en dás dan duidelijk genoeg..
bijvullen is uiteraard alleen via die dop... heb je ergens een ontluchtingdopje..? meestal in een kachelleiding op een hoog punt..
als de waterpomp niet zou werken gaat de boel juist koken omdat de circulatie niet goed plaatsvindt
vergeet niet dat een B20 een ouderwetse, niet efficiënte motor is en dus veel warmte weggooit.. (stond gisteren met -5 stationair te draaien en de auto-fan schakelde in, geen rijwind ..) de slangen zijn ook een stuk harder van het (nog) oudere spul, knijp je minder makkelijk in ook al is de boel op temperatuur..
laat het koelsysteem maar eens afpersen...
kleppendeksel is maar een stukje blik of aluminium waar een olietemperatuur van 70-100 graden tegenaan spettert, daar leg je je hand idd niet op.. is ook bedooeld dat daar wat hitte middels straling wordt afgevoerd..
is de dop zelf heel? er moet wel druk worden opgebouwd om "koken" te voorkomen, mogelijk gooit ie er dan water via de overloopgaatjes uit..
wat zegt het reservoir? het koelwater moet minstens tussen min en max staan. Als je kachel warm is (en hij doet het gewoon op LPG) heb je echt niet te weinig koelvloeistof.
Als de slang in te knijpen is betekent dat niet dat ie leeg is, en niet zo heet dat de thermostaat z'n werk doet.. die heeft de "kraan"gewoon optijd dicht gedraaid.
en "te lang duren" of "te koud blijven" , vergeet niet dat je s'zomers met +30 met rijwind op een +15 oid uitkomt, bij -10 heb je het dan over -25 bij 100 kmh bv.. hoeveel koeling wil je dan nog hebben, de thermosstaat gluurt waarscijnlijk net over het randje en dás dan duidelijk genoeg..
bijvullen is uiteraard alleen via die dop... heb je ergens een ontluchtingdopje..? meestal in een kachelleiding op een hoog punt..
als de waterpomp niet zou werken gaat de boel juist koken omdat de circulatie niet goed plaatsvindt
vergeet niet dat een B20 een ouderwetse, niet efficiënte motor is en dus veel warmte weggooit.. (stond gisteren met -5 stationair te draaien en de auto-fan schakelde in, geen rijwind ..) de slangen zijn ook een stuk harder van het (nog) oudere spul, knijp je minder makkelijk in ook al is de boel op temperatuur..
laat het koelsysteem maar eens afpersen...
kleppendeksel is maar een stukje blik of aluminium waar een olietemperatuur van 70-100 graden tegenaan spettert, daar leg je je hand idd niet op.. is ook bedooeld dat daar wat hitte middels straling wordt afgevoerd..