19 December 2010, 10:48
Als ik in de bovenste radiatorslang knijp, voel ik dat er bijna geen koelvlst. in zit. Het expansievat laat een beetje gegorgel horen en soms ook dat niet. Er zit wel voldoende koelvlst. in het exp.vat.
Het duurt m.i. ook veel te lang voordat de bovenkant van de radiator enigszins warm wordt.
Gisteren een eind gereden. Radiator ook bovenin redelijk warm, iets meer gegorgel in het exp.vat., onderste radiatorslang was warm (wel gemakkelijk vast te pakken, dus niet heet). Nog steeds dezelfde hoeveelheid koelvlst. in het exp.vat. De dop kan ik er zonder gesis afdraaien. Dus geen enkele druk.
Er zit volgens mij wat te weinig koelvlst. in het systeem. Dat wordt kennelijk niet aangezogen vanuit het exp.vat. Dat zou toch moeten gebeuren als de waterpomp zijn werk doet. Is die dan niet oke? Maar de kachel doet het prima en temp.meter staat mooi iets onder het midden.
Hoe vul je eigenlijk anders dan via het exp.vat koelvlst. bij?
Wel is het kleppendeksel heet. Kun je je hand niet even op laten liggen. Mag dat wel zo heet worden, wordt de kop dan ook (te) heet? De twee dunste klepstelplaatjes (uitlaat) zitten al op 370 na 6000 km op LPG.
En met dit weer een opvallend witte pluim uit de uitlaat (LPG en ook, zij het wat minder, op benzine). Geen idee of dat ook zo was toen het nog warmer was.
Het gaat om een B21A. Ik was een B20 gewend en daar waren slangen en radiator gewoon heet na het rijden en moest ik het niet in mijn hoofd halen om het exp.vaatje open te draaien.
Het duurt m.i. ook veel te lang voordat de bovenkant van de radiator enigszins warm wordt.
Gisteren een eind gereden. Radiator ook bovenin redelijk warm, iets meer gegorgel in het exp.vat., onderste radiatorslang was warm (wel gemakkelijk vast te pakken, dus niet heet). Nog steeds dezelfde hoeveelheid koelvlst. in het exp.vat. De dop kan ik er zonder gesis afdraaien. Dus geen enkele druk.
Er zit volgens mij wat te weinig koelvlst. in het systeem. Dat wordt kennelijk niet aangezogen vanuit het exp.vat. Dat zou toch moeten gebeuren als de waterpomp zijn werk doet. Is die dan niet oke? Maar de kachel doet het prima en temp.meter staat mooi iets onder het midden.
Hoe vul je eigenlijk anders dan via het exp.vat koelvlst. bij?
Wel is het kleppendeksel heet. Kun je je hand niet even op laten liggen. Mag dat wel zo heet worden, wordt de kop dan ook (te) heet? De twee dunste klepstelplaatjes (uitlaat) zitten al op 370 na 6000 km op LPG.
En met dit weer een opvallend witte pluim uit de uitlaat (LPG en ook, zij het wat minder, op benzine). Geen idee of dat ook zo was toen het nog warmer was.
Het gaat om een B21A. Ik was een B20 gewend en daar waren slangen en radiator gewoon heet na het rijden en moest ik het niet in mijn hoofd halen om het exp.vaatje open te draaien.
245 DL 1983