Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen vermogen bij gas geven?
Hallo forumleden, ik heb me na tijden weer opnieuw aangemeld wist mijn wachtwoord e.d. niet meer (oude gebruikersnaam was groentje) inloggen lukte gewoon niet meer vandaar opnieuw aangemeld. Uiteraard heb ik dan een probleem. Volvo Superpolar (inderdaad een Italiaan)240 uit '93. Al aantal jaren tot grote tevredenheid (vooral van mijn vrouw) in mijn bezit. Tuurlijk in het begin nogal wat problemen mee gehad maar sinds 2 a 3 jr geen ernstige zaken. Electronica blijft een probleem kleine storinkjes, vaak zekeringen schoonmaken en weer opgelost. Nu echter heb ik wel een vervelend probleem, na een tijdje stil te hebben gestaan start hij wel maar stottert de motor nogal, daarna kun je gewoon wegrijden maar bij de eerste keer afremmen slaat hij af. Moeilijk starten motor schud, loopt weer maar dan lijkt het wel alsof hij gewoon niet vooruit komt. Veel gas geven tot ik weer een beetje op snelheid ben, dan geen probleem. Stop weer voor een stoplicht lijkt of hij weer gaat afslaan geef dan veel gas om niet af te laten slaan en bij optrekken weer het gevoel dat hij niet vooruit komt..Lijkt wel of hij geen vermogen heeft. Heb wel eens problemen met Lambasondelampje gehad maar na reseten deed hij het gewoon weer.
Iemand enig idee voordat ik hem naar de garage breng?
Antwoord
ALs je ff de tijd hebt kom je er wel achter natuurlijk. Kijk eens of alle luchtinlaat- en vacuumslangen nog heel zijn. Maak het gasklephuis schoon (gewoon doekje met benzine erdoor halen), de binnenkant heb ik het dan over.
Voor verdere diagnostiek is het nuttig de foutcodes uit te lezen volgens dit (elders op dit forum staat het ook wel in NL, doosje zit bij linkermotorkapscharnier):

To operate the diagnostic system, open the A box cover and insert the end of the test cable mounted on the side of the box into either socket 2 for LH 2.4/Motronic 1.8/Regina fuel injection diagnostics and component or sensor tests or socket 6 for EZK 116 ignition or California EGR diagnostics. Place the ignition key in the ignition lock and note where key position II "KPII" is on the switch. To operate the system:

1. Diagnostic Test Mode 1: Fault Code Retrieval

•Place the cable into socket 2 (LH2.4/Regina/Motronic 1.8fuel injection test) or 6 (EZK116 or REX1 ignition test) as above
•Turn the ignition ON to KPII without starting the engine
•Select Mode 1 by pressing the button once and holding for more than 1 second but less than 3 seconds
•The LED lamp will flash in successive series of three digits followed by a three-second pause. If there are no fault codes stored, it will flash 1-1-1 indicating the fuel injection system is operating correctly. (If nothing flashes, see No Code.)
•Count the successive flashes and record the fault code.
•Press the button again.
•Record the fault code. If it is the same as the previous one, then no additional codes are stored. Repeat until all the codes stored are retrieved (maximum of three.)
•Refer to Table 1 for the interpretation of fault codes from the LH2.4 Fuel injection System and Table 2 for codes from the EZK 116 Ignition System.
•Move the cable into socket 6 (for ignition codes from EZK116 or REX1) or socket 2 (for fuel injection codes from LH2.4/Regina) and repeat the above.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor het snelle antwoord! Nu ben ik al de hele tijd a/h proberen om de uitleg v/d foutcodes in het forum te vinden in het NL , krijg genoeg hits maar nergens de uitleg in NL erbij. Nog even een tip hoe of waar ik exact moet zoeken? in zoekopdracht geef ik "foutcodes"aan.
Antwoord
Ik kan zelfs mijn zelfgeschreven handleiding niet meer terug vinden.

Zoek de OBD doos, zitten genummerde gaten in en hangt een stekkertje/pennetje naast. SLeutel op II zetten. Pen in gat 2 of 6 en knopje tussen 1 en 3 sec indrukken. Morsecode tellen en noteren. Knopje weer 1-3 s indrukken voor de volgende code. Hij heeft max. drie codes, daarna begint-ie weer opnieuw.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ok, vandaag heb ik de ECU uitgelezen, met dank aan een forumlid welke mij de NL handleiding heeft gemaild, maar..hij geeft geen foutmelding.
Optisch alle lucht en vacuumslangen nagekeken en zie geen scheuren/barsten ziet er keurig uit. Wagen start ook ineens direct loopt mooi stationair ong 800t/m geen blauwe walmen uit de uitlaat. Flink gas geven pakt hij ook meteen op. Tot zover. Helaas kan ik er zelf nog niet in rijden om het euvel evt. te ervaren , loop nl op het moment voorlopig op krukken, maar vindt deze problemen wel vreemd. Ondertussen had ik mijn zoon v/h weekend erin laten raden en ook bij hem gaf hij problemen. Maar geen foutmelding?!
Koppeling zit ik evt aan te denken maar dan zou hij moeten slippen en het bij elke keer optrekken moeten doen dunkt mij.Er ligt trouwens een B200F motor in. Benzinepomp is nog geen 3 jr oud dus dat is het (hoop ik) ook niet. En toch neig ik naar een brandstoftoevoer probleem te denken, is dit vreemd?
Gasklephuis schoonmaken tsja dat lukt mij voorlopig niet als iemand nog een tip heeft om evt verder te kijken dan graag.
Antwoord
Citaat:Gasklephuis schoonmaken tsja dat lukt mij voorlopig niet

jawel hoor!, uurtje werk, en veel voldoening.

Check punt 6, gasklephuis.

Check dan meteen ook even 13, brandstofdrukregelaar.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Hallo Rob,

Bedankt voor je tip, ik heb de link bekeken en herkende hem van inderdaad een aantal jaren terug, had hem alleen nooit opgeslagen omdat ik een gepensioneerde monteur had die mijn wagen op kleine punten onderhield. Eerst deed ik het zelf maar door omstandigheden had ik het uit handen gegeven. Desalniettemin, erg handig, nu heb ik hem meteen opgeslagen in word doc. zodat ik hem later kan uitprinten en gebruiken! Ik ga er zeker mee aan de slag!
En ja ik weet wel dat het gasklephuis geen grote klus is maar ik bedoelde meer dat ik lich. even niet in staat ben hier mee a/d slag te gaan.
Echter klussen die ik te groot vind of waar speciaal gereedschap aan te pas komt die , moet ik eerlijk bekennen, besteed ik uit aan een garage welke ook Volvo's herstellen en verkopen, geen dealer die alleen Volvo's verkopen dat deed ik toen ik hem pas had, maar helaas is het uurloon van de dealer te hoog t.o.v. de garage waar ik nu heen ga.
Antwoord
ligt dordrecht voor je in de buurt?

wat is de staat van de opvoerpomp? benzinefilter kan troep in zitten. hoe vol zit de tank telkens als hij problemen heeft?
Antwoord
242-turbo, excuses voor het late antwoord maar ben al 'n tijd niet online geweest. V.w.b je vraag , nee ik woon in het oosten v/h land in de Koekstad ;D, Omdat mijn blessure niet opschiet qua helen laat ik de Volvo naar de garage brengen ( mijn vrouw wordt ongeduldig en wil weer heel graag erin rijden i.pv. mijn oude vale starletje). Breng hem naar E Huzen in Holten heb ik wel goede ervaring mee en zal hem om het zoeken te besparen, en geld ;D jullie tips doorgeven. Nou ja besparen..noodzaak anders zou ik het zelf proberen op te lossen maar het is niet anders..

Groeten
Antwoord
Oke, even een terugkoppeling via het forum, auto is bij de garage geweest de suggesties welke de forumleden mij gaven heb ik doorgespeeld naar de werkplaats en ze zijn er mee aan de slag geweest. Uiteindelijk bleek het in het ontstekingscircuit te zitten. Enkele bougiekabels sloegen licht door en er zat een haarscheur in de verdelerkap, nooit meegemaakt, die haarscheur dan bij een Volvo, wel ooit bij een Renault en da's inderdaad zoeken...Maar goed rotor meteen erbij laten vervangen en hij loopt weer als vanouds, tot nu toe... Nu even wachten of we weer de winter doorkomen , vochtig en koud weer dan weten we meteen of het inderdaad een ontstekingsprobleem was..
Forumleden alsnog bedankt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.254 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.446 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 15.413 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.437 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Iemand met motorswap ervaring?/B230FT aarzelt met gas geven/misschien opgelost TeunTimmermans 18 8.035 20 September 2020, 08:39
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.037 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Wel of geen katalysator RJH 2 3.110 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 34.414 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.673 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 5.952 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)