Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Marc1970 schreef:Kan je nog eens kijken of de lagers vd nokkenas nog in lijn staan? Ik denk dat er middenin een hobbel ontstaan is doordat ze de onderkant gevlakt hebben en de bovenkant niet. Of dat de kop al te ver heen was vóór ze hem gingen vlakken.
Bij mijn Volvo's heb ik eigenlijk zelden water in de olie gezien van korte stukjes rijden, daar hebben ze weinig last van lijkt het. Aan de uitlaatkant tussen 1 en 2 zit de olieboring die naar de kop gaat.
hoe doe ik dat?
Nokkenas eruit en dan met een stalen lineaal kijken of de boring recht is?
En hetzelfde met het gevlakte deel?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zo ja. Het gevlakte deel zal wel vlak zijn, mogen we aannemen.
De nokkenas heb je toch nodig om in je 530 kop te zetten. Eerst lagerkap 1, 3, en 5 eraf, dan 2 en 4 geleidelijk lossen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Marc1970 schreef:Zo ja. Het gevlakte deel zal wel vlak zijn, mogen we aannemen.
De nokkenas heb je toch nodig om in je 530 kop te zetten. Eerst lagerkap 1, 3, en 5 eraf, dan 2 en 4 geleidelijk lossen.
Oh, niet gewoon in kleine stapjes alles steeds wat losser?
En vast is tegengestelde manier?
BTW
530 is met bijbehorende as toch ok?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat er een M as in die 530 kop zit, en die is niet erg vlot. In jouw B23A zit een A as, die is wat dynamischer en hoort er gewoon bij.
Je kan ook alle 5 de kappen stukje bij beetje lossen maar dat is meer werk dan 2. Belangrijk is dat de as recht naar beneden gaat om de zachte lagerkappen niet te beschadigen, daar is zelfs een speciaal gereedschapje voor. Vastmaken is precies andersom ja. Ruim olie erover gieten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Vorige keer was het dezelfde cilinder. Zelfde punt.
Zou dan het onderblok op dat punt niet vlak meer zijn? Staal lijkt daar ook gladder/donkerder.
Of zou de kop eerder ook al verkeerd gevlakt zijn waardoor de nokkenas 'm omhoog trekt?
Anyhow, ik wil zowieso een andere kop, maar kan ik het onderblok checken met een lineaal en voelermaatje? En is het slim om het onderblok op te ruwen met schuurpapeir of juist niet?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is dan wel vreemd, want het blok is massief gegoten nikkelstaal, er zijn niet eens maten voor vlakheid van het onderblok.
Ik zou het rustig schoonkrabben met een plamuurmes, je maakt er niet gauw een krasje op. Dan nog een keer controleren op vlakheid. De oppervlakte ziet er vlak uit, maar heeft een bepaalde ruwheid, daar zou ik niks aan schuren of doen.
Als het blok nog nooit bewerkt is, staat er naast elke cilinder een letter, C of D. Da's de precieze maat voor de zuiger.
Een paar foto's van kop en blok doen het altijd goed.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Letters heb ik inderdaad gezien, dus het blok is niet bewerkt.
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Die boring checken lukt niet met een houtzaag. Iets anders recht heb ik thuis niet.
Wel de bouten naast elkaar gelegd; er zijn er 3 uitgerekt. De spoed wijkt af en er zit lengteverschil in.
plaatje koppakking;
http://martjebee.hyves.nl/album/37057806...03/0/UeGm/
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die pakking is goed door, en dat in zo'n korte tijd. Kan met de uitgerekte bouten te maken hebben, die zijn dus voorbij het punt van elastische vervorming en trekken niet zo best meer. Dat zou je bij het aandraaien wel gemerkt hebben, die bouten kan je aandraaien zolang je wilt maar ze zullen niet op het juiste aandraaimoment komen. Wel breken.
De nokkenas lagers kan je met de nokkenas zelf nakijken, die is vrij recht.
Dat gat verklaart ook wel het water in je olie. Als je de motor stilzet wordt de resterende druk op het koelwater gebruikt om water de cilinder in te persen. En water loopt vrij makkelijk langs de zuigerringen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Bouten zijn destijds in 1x tot de 1e waarde getrokken en daarna 90 graden.
Toen viel inderdaad op dat er enkele bouten makkelijker die 90 graden deden dan de anderen.
Ik heb zelf geen kleppentang dus kan die lagering nu niet checken.