Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem na update b230k
Martin245 schreef:Ik moet zo even de deur uit, zal ik meteen onder m'n kap kijken voor de losse draadjes.

De BDP-sensor zit op een beugeltje geschroefd boven het vliegwiel. Niet aan trekken dus......Nog niet naar gekeken, maar misschien is'tie bereikbaar langs het vuurschot.
De schakelaar signaleert de stationairstand van de gasklep. Bij stilstaande motor kun je (goed afgesteld) het ding horen schakelen. Schakelmoment ligt net na de rustpositie van de gasklep. M.a.w. hij zou moeten schakelen zodra je de gasklep iets beweegt.
De sensor naast je oliefilter is (volgens mij) de oliedruksensor.

[Aanvulling]
Heb je de Solex niet zelf verwijderd? De twee draadjes van foto 2 zitten op twee elektrisch bedienbare klepjes op de Solex. En nu even uit m'n hoofd (dus geen schema en/of boek bij de hand): Die sluiten de benzinetoevoer af als je: 1- het contact uitzet (gaat nadieselen tegen) 2- tijdens het rijden het gas loslaat (wat weer wordt gezien door de gaskleppositieschakelaar (lekker woord.....) wat dus benzine spaart)
De losse rode/zalmroze draad is bij mij ook los. Het nut van deze draad is mij ook (nog) niet duidelijk. Ik zal (niet nu) de boeken eens doorbladeren waar dat ding voor is.

De kast tegen je binnenscherm is alleen maar je ontsteking, dus geen motormanagement. (Dit om je enigszins gerust te stellen Wink )Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om de ontsteking uit te lezen.

En de BDP-sensor: Als je aan de bijrijderskant tussen het blok en het vuurschot door kijkt, zie je hem zitten. Boven op het koppelingshuis zit hij vast met 1 boutje, wat volgens mij goed te bereiken is met een rateltje of een pijpsleuteltje.
Bedankt! net terug van het ÃÃn en ander uitzoeken.
De BDP sensor bout gevonden, wel moeilijk bij te komen Tongue
En heb de draden van de carburateur hebben verschillende voltages van 12,7 tm 14,2volt ???
Maar dat geeft het probleem dus niet, heb dus geen computer Wink
De ontsteking regel eenheid een andere aan gehangen en motor loopt hetzelfde.
Compressie gemeten en allemaal op 12 bar.
vacuum is zo sterk dat als je een vinger op de tulle aansluiting van de rembekrachtiger doet een bloeduitstorting kunt krijgen.
De bougie's zij allemaal super mooi grijs/koffie bruin gekleurt.
Heb net een nieuwe BDP sensor besteld, is bijna voor 90% zeker dat hij het probleem geeft.
Kan het zo zijn dat hij af en toe een andere waarde doorgeeft? en zo verlaat of vervroegd?
De wagen stinkt ook een beetje naar onverbrande benzine en heeft nog zolang wij hem hebben nog nooit echt zuiver gelopen.
Eind volgende week gaat er een nieuwe sensor in, ik hou jullie op de hoogte, en Martin bedankt voor de info en het kijken.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
als de auto stinkt krijgt de motor te veel benzine...
Dat kan ook de reden van het nadieselen zijn.
vlotterniveau misschien net wat te hoog? ( dan overstroomt de carburateur een beetje)

wat is de warmtegraad van de bougies?
als deze te warm zijn dan wordt de bougie te heet en kan de massa electrode gaan gloeien en dat kan dan weer nadieselen veroorzaken.

Een BDP sensor is een ding dat magnetische veld veranderingen omzet in blokpulsen. (bij ieder gat dat voorbij komt verandert het magnetisch veld in de buurt van de sensor en het spoeltje in de sensor pikt dat veld op en maakt er een electrisch stroompje van waar een electronische regeleenheid dan weer iets mee kan. nl. de ontsteking regelen.
Deze BDP sensoren slijten omdat ze op een vrij warme plek zitten. Ook de ommanteling van de signaaldraad wil wel kapot gaan en dan is de signaaldraad niet meer goed afgeschermd tegen electromagnetische storing van buitenaf.
Antwoord
janspeed schreef:wat is de warmtegraad van de bougies?

zijn originele volvo b230 bougies, champion die erin zaten waren echt troep. zagen er niet uit na een paar km
Antwoord
janspeed schreef:als de auto stinkt krijgt de motor te veel benzine...
Dat kan ook de reden van het nadieselen zijn.
vlotterniveau misschien net wat te hoog? ( dan overstroomt de carburateur een beetje)

wat is de warmtegraad van de bougies?
als deze te warm zijn dan wordt de bougie te heet en kan de massa electrode gaan gloeien en dat kan dan weer nadieselen veroorzaken.

Een BDP sensor is een ding dat magnetische veld veranderingen omzet in blokpulsen. (bij ieder gat dat voorbij komt verandert het magnetisch veld in de buurt van de sensor en het spoeltje in de sensor pikt dat veld op en maakt er een electrisch stroompje van waar een electronische regeleenheid dan weer iets mee kan. nl. de ontsteking regelen.
Deze BDP sensoren slijten omdat ze op een vrij warme plek zitten. Ook de ommanteling van de signaaldraad wil wel kapot gaan en dan is de signaaldraad niet meer goed afgeschermd tegen electromagnetische storing van buitenaf.
Bedankt voor de uitleg.
Met de nieuwe weber heb ik geen problemen meer met nadieselen ;D
Maar hij pingelt, denk dus dat het echt de bdp sensor is.
De orginele heeft 2 draden en niet meer leverbaar :-[
Kan je een drie draads sensor ook gebruiken?
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
pingelen = een te vroeg afgestelde ontsteking d.w.z. dat de BDP sensor wel goed is, er is immers vonk!
conclusie: vervangen niet nodig.
Oplossing: ontsteking een aantal graden later afstellen . net zover tot het pingelen weg is.
Een goeie test: 1500rpm in 3 rijden, dan in een keer volgas geven. Luister goed naar de motor. pingelt de motor? dan moet de ontsteking nog wat verder verlaat worden.

een andere verdachte is de pingelsensor. Deze moet echt van het correcte type zijn! Je kan er niet zomaar 1 op schroeven van een modernere versie.
Bovendien moet die pingelsensor ook nauwkeurig worden vastgezet met een voorgeschreven aanhaalkoppel.
Zet je 'm te los vast, dan kan de ontstekingsunit eventueel gepingel minder goed waarnemen en zal minder snel vervroeging terugnemen.
Zet je 'm te strak vast, dan zal de ontstekingsunit veel te gevoelig reageren en te veel vervroeging wegnemen hetgeen vermogen kost.

Antwoord
Wat de klopsensor betreft kan je gelijk hebben het nummer wat ze bij diverse websites opgeven klopt niet.
De rest heb ik allemaal geprobeerd, heb zelf een ontstekingslamp.
De BDP sensor is ook al 24 jaar, zou het niet gek vinden als er wat variabele in de ontsteking voorkomen.
Maar de klopsensor is besteld en thanks, en je bent nooit te oud om te leren.
Auto electronica is een nieuw iets voor me en ik begin het al een beetje te snappen en dat dankzij dit forum en mijn Volvo vriend Carlo

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 729 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 438 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 990 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.809 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.337 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.110 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.728 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 5.013 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.600 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.431 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)