Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vervangen rubbers v/d reactiestangen 245 uit 1982
Ik heb vanmiddag geinformeerd wat het bij mij om de hoek het kost om de 4 rubbers te vervangen voor nieuwe, ze vervangen de hele reactie stang met rubbers op basis van inruil v/d oude. Kosten 45 euro ex btw per kant. Vindt ik aan de prijsige kant te weten dat die rubbers bij de 1 9,50 p/st kosten en bij de ander weer 12,20 p/st kosten.

Het eruit halen en het erin persen kan ik ook wel, heb ik wel vaker gedaan bij een fiat 850 achterbrug, middels een grote bankschroef en wat zelf gemaakt gereedschap.

Echter bij het bedrijf waar de rubbers 9,50 kosten had die het over nieuwe rubbers en de diablo rubbers. De nieuwe rubbers ken ik die zitten ook in de achterbrug van de fiat 850 en de diablo ken ik nu ook maar hoe krijg je die erin, veel vaseline ofzo of is daar een ander handigheidje voor.
Antwoord
De "diablo" of "hourglass-shaped" bussen zitten alleen in de modellen '75-'80, dus niet in die van jou.

45 euro per kant! ik die het voor de helft ;D

Optie 1: even naar de sloop, 2 reactiestangetjes scoren, bussen eruit en erin persen (elke dhz-garage heeft wel een pers met stempels) en zelf er
weer onder klussen, uurtje werk.

Optie 2: reactiestangen eronderuit halen (kun je gerust wel even mee rondrijden) en dan weer zelf bussen eruit/erin klussen.

Rubbers kosten idd geen drol (neem niet de Scantech, dan kun je over een jaar weer)
Origineel Volvo of PU-bussen nemen (duurder, maar slijt nooit weer)
(SuperPro / PowerFlex / SuperFlex oid ), genoeg aanbieders hier.

Rechts de "zandloper" bussen, die jij dus niet nodig hebt, voor de beeldvorming.

SPF0727K

SPF0520K

[Afbeelding: 3a_SPF0727K.jpg]

[Afbeelding: 3c_SPF0520K.jpg]

Voor de non-pu versie:

[Afbeelding: 1273622.JPG]

Partnr: 1273622

Verplicht Leesvoer
IPD installation instructions rear poly bushings (PDF) vanaf punt 13
How to inspect and replace rear bushes

en er zwerft ook een greenbook opkjet.org rond waar dit verhaal in woord en beeld beschreven wordt, zal 'm even opzoeken.
Edit, gevonden: de TP30125-2 Rear Wheel Suspension 240 KKllikkk

.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Dat laatste onderdeel part nr 1273622 die heb ik d'r onder zitten op dit moment. Ben ff gauw met mijn koppie en een ledlooplamp d'r onder gekropen. Weet ik wat me te doen staat. En van het werk schrik ik niet hoor, doe dit liever dan 8 uur achter mijn bureau te zitten ambetnaar maar ja in deze slechte tijd is mijn baan verzekerd en er moet toch brood op de plank en brandstof in de tank van de witte.
Antwoord
Citaat:hourglass-shaped" bussen zitten alleen in de modellen '75-'80

Citaat:Nee hoor, ook op sommige latere bouwjaren (tot ongeveer 1982/1983)

ik heb deze wijsheid ook alleen maar van de verschillende
(pu)bussen-sites :-X

zal eens opzoeken waar ik dat vandaan had
Antwoord
Funsdaf schreef:
Rob schreef:De "diablo" of "hourglass-shaped" bussen zitten alleen in de modellen '75-'80, dus niet in die van jou.

Wil je rubber bussen ga je natuurlijk naar de ene volvolvo-forum-sponsor:
http://www.vomd.nl

Leuke site maar het bewuste onderdeel vinden via zoeken is waardeloos. Krijg allemaal zaken die er niets mee te maken hebben. Ik zoek het wel dichter bij huis.
Antwoord
pwaes schreef:Ik wil je dat wel eens zien doen met een bankschroef en 'wat zelf gemaakt gereedschap' ;D ;D

Deze bussen zijn niet van dezelfde categorie als die van een Fiat. Je hebt hier een pers voor nodig. Ik heb ze vervangen in mijn '83-er, waarschijnlijk nog de originele. Daar is iets van 3 ton opgegaan voordat ze losgingen.

Succes!

Voor het lossen heb ik een andere oplossing, kan nl ook met minder bruut geweld en wat betreft het persen dat zie ik wel, mocht het niet lukken dan loop ik even naar de buurman die heeft een trekker garage en heeft ook een pers.
Antwoord

Citaat:Ik wil je dat wel eens zien doen met een bankschroef en 'wat zelf gemaakt gereedschap'

Deze meneer laat zien hoe hij het met de bankschroef doet.
Weliswaar voor de voorste draagarmbussen, maar toch.

How to replace front wishbone bushes
.
Antwoord
Funsdaf schreef:Eruit hoeft niet met een pers.
Boor door de oude rubber een gaatje, haal door dat gaatje een ijzerzaagje en zaag voorzichtig de buitenring van de oude bus doormidden. Op 1 plek is meestal al genoeg maar je kunt het eventueel op 2 plekken doen.
De druk is dan van de buitenbus af en de bus moet er vrij gemakkelijk (zeker met een bankschroef) uit gaan.

Zo heb ik het al ettelijke keren gedaan.
Antwoord
witte 245 schreef:
Funsdaf schreef:Eruit hoeft niet met een pers.
Boor door de oude rubber een gaatje, haal door dat gaatje een ijzerzaagje en zaag voorzichtig de buitenring van de oude bus doormidden. Op 1 plek is meestal al genoeg maar je kunt het eventueel op 2 plekken doen.
De druk is dan van de buitenbus af en de bus moet er vrij gemakkelijk (zeker met een bankschroef) uit gaan.

Zo heb ik het al ettelijke keren gedaan.

idd, en een bus WD40 doet wonderen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
pwaes schreef:
Rob schreef:
Citaat:Ik wil je dat wel eens zien doen met een bankschroef en 'wat zelf gemaakt gereedschap'

Deze meneer laat zien hoe hij het met de bankschroef doet.
Weliswaar voor de voorste draagarmbussen, maar toch.

How to replace front wishbone bushes
.

Ik zie het... Ik heb het zelf geprobeerd met een redelijke lompe bankschroef, maar kreeg het niet voor elkaar. Als je later ook leest dat er met de pers de nodige krachten op los gelaten moesten worden voordat hij losging, zegt dat denk ik genoeg!

Ik wil de TS er gewoon op wijzen dat je ze niet altijd met een bankschroef eruit krijgt. Heb je zometeen al je spullen klaarliggen, krijg je de oude 'rommel' er niet uit :-\

Manier van Funs is ook prima, gaatje erin en met de ijzerzaag voorzichtig de stalen buitenkant van de bus doorzagen.

Wat vinden jullie hier van!

Na het lezen van dit draadje en kijkende naar mijn doos vol rubbers ben ik toch even gaan kijken voor een persje en zie hier het resultaat. Voor het mooie weer hoef ik momenteel niet naar het buitenland dus is het vakantiegeld omgedoopt tot Volvo budget (nu mijn vrouw nog even uitleggen ;D) al lukt het denk ik zo ook wel daar je voor 214,20 euro klaar bent.

[Afbeelding: Foto-3PECS7BN-D.jpg]
245DL 1980 USA
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen onderste kruiskoppeling stuurhuis Kogelman 9 926 13 October 2024, 07:28
Laatste bericht: skidje
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 6.091 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 28.738 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 15.959 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.877 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Stuurhuis vervangen, waar rekening mee houden? Mark244 10 16.215 3 June 2016, 22:04
Laatste bericht: Mark244
  Stuurhuis speling, preload piston vervangen? Volvo 142 B23 2 6.241 3 February 2015, 18:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  pu rubbers voor de 240 .... skidje 4 5.974 8 January 2015, 20:32
Laatste bericht: Jw240
  Rubbers stabilisatorstang, fuseekogels of toch schokdempers JoelP 23 27.998 10 October 2014, 18:28
Laatste bericht: Rob
  PU bussen/rubbers voor CX90? Dinges 2 4.203 1 October 2014, 08:39
Laatste bericht: Dinges

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)