Berichten: 221
Topics: 28
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb een vraagje, de 244 van een vriend van mij uit 1984 heeft een 2.1 met een stormberg 175 carburateur dacht ik, die met een zwart dopje. Nu loopt deze auto als hij warm is zeer goed, alleen de motorsteunen zijn een beetje slecht. Bij een koude starten, choke open, start de motior vlot, loopt mooi hoger en loopt een paar seconden 20-30 goed en slaat dan af, je moet het dan heel hoog laten draaien met een voet op het gas anders laaat hij af.
Iemand een idee?
Groeten sander
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Direct na het aanslaan de choke een beetje terugduwen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 12
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2008
Heb precies hetzelfde sinds ik mijn prima werkende carb. (zelfe als je vriend, maar met versleten asjes, kreeg last van het Prius-syndroom) heb vervangen door een gereviseerde. Zoek me gek. Heb nu de bobine vervangen(Was een 9V, maar ik heb geen balast resistor). Ga nog puntjes bougies en condensator doen en anders toch verder met de carburateur. Succes, laat me weten wat het bij jullie is.
Volvo 242 DL, 1977 B21 A
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Dan verzuipt ie. Je moet luisteren naar de motor. Choke open, starten, hij slaat aan, dan kun je de choke al gaan terugduwen totdat ie weer mooi "rond"loopt. Rijdt je dan weg dan merk je vanzelf of ie inhoudt, doet ie dat, heel klein beetje meer choke. Ben je een straat verder dan kun je al weer iets minderen. Naar gelang de buitentemperatuur verschilt dit een beetje. Om de kou te weerstaan zit er als het goed is een aluminium geribbelde slang die vanaf de uitlaat warme lucht aanzuigt welke door een klepje geregeld naar het luchtfilter wordt geleidt. Deze slang of eerder buis moet heel zijn. Zodra de temperatuur ad buitenzijde van je uitlaat oploopt gaat het klepje koude buitenlucht toevoegen.
Dit onderdeel helpt in feite de carburateur niet te bevriezen. De choke is proberen en onder de knie krijgen, je bent zelf als het ware de automatische choke... heeft nooit nut om de motor oeverloos met de choke open te laten doordraaien.
Berichten: 221
Topics: 28
Lid sinds: Aug 2006
Ha Jambon, met de choke spelen doen we uiteraard, maar zelfs dan blijft hij slecht lopen, starten, prima lopen, 30 seconden later is hij zelfs met choke moeilijk tot geheel niet aan de gang te houden en houden we middels gas geven de auto aan het lopen. Minuutje later en choke kan bijna uit en hij loopt mooi.
Tja
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
dan de afstelling nazien, en zoals rgelmatig op het forum langskomt, alle onderdelen die de motor van brandstof en vonk voorzien nalopen. Ook belangrijk, als er onlangs iets is gedaan ad motor, dat dan eerst nazien. Afgesteld voor APK bv..
Loopt ie ook op LPG?
Berichten: 221
Topics: 28
Lid sinds: Aug 2006
het enige wat door de verkopers is gedaan is een set bougies, bougiekabels en luchtfilter en verdeeklkap, is genoeg zou je denken, als de motor warm is loopt hij geweldig, koud starten helemaal goed snel en zonder problemen. Alleen van koud naar warm daar zit een verval in. Zou het de warme lucht inlaat van het luchtfilrter kunnen zijn, bij mij is deze (sinds de verkoop) dicht?
sander
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
het enige wat door de verkopers is gedaan is een set bougies, zijn het de juiste, zitten ze vast, zitten de "wieltjes" vast?!, bougiekabels goed gemonteerd, eventueel inspuiten tegen vocht, alvorens checken of ze droog zijn, en luchtfilter en verdeeklkap de juiste? rotortje ook goed?, is genoeg zou je denken, als de motor warm is loopt hij geweldig, koud starten helemaal goed snel en zonder problemen. Alleen van koud naar warm daar zit een verval in. Zou het de warme lucht inlaat van het luchtfilrter kunnen zijn, bij mij is deze (sinds de verkoop) dicht? bij koude motor is ie open vanaf de uitlaat en loopt langzaam naar koud, is een wisselklepje. Wellicht staat ie iets te zuinig afgesteld, weet zeker dat alle spullen kloppen en in orde zijn, anders terug naar de garage. Wat nu ook verschilt is dat de buitenlucht nu niet meer -10 is maar +10, daar kan een afstelling op mank gaan als ie te kritisch staat..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als je twijfelt over de warme/koude lucht flap kan je hem gewoon loshalen, doet weinig hier in NL.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 221
Topics: 28
Lid sinds: Aug 2006
loshalen, bedoel jke daarmee vast zetten op de dichte stand?
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982