Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
standkachel V 300 werkt niet
Ik heb in mijn 240 uit 85 een standkachel type v 300 (volgens bijbehorend boekje) zitten. Bediening is met een soort eierwekker op het dashboard. Helaas werkt deze niet en heb ik alleen een soort handleiding in het zweeds (mijn zweeds is helaas te roestig om dit te kunnen begrijpen). Iemand ervaring met deze standkachel en is het veilig om er wat mee te sleutelen?

Jeroen

ps ik heb gehoord dat deze dingen mogelijk niet veilig zijn, kan iemand dit bevestigen of kwam deze opmerking van een overbezorgde volvo eigenaar ;-)
Antwoord
Heel veilig zijn ze vaak niet, vooral die standkachels die op benzine werken. :Smile Vaak fikken die door. Maar ook oude electrische meuk die al lang niet meer gewerkt/gedraaid hebben kunnen wel eens doorbranden. Dus als je er aan gaat sleutelen: kijk ook even de gehele bedrading van dat systeem na. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
Ik heb dezelfde standkachel, maar helaas blaast die van mij alles behalve warmte de kabine in >Sad Een hoop herrie maar hij slaat vanzelf weer af uiteindelijk ??? Ik heb wel een meertalige gebruiksaanwijzing van het beestje dus die kan ik eventueel wel mailen.....
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Antwoord
v300 zegt mij zo niets, is het merk van de kachel soms ARDIC?
Zo'n kachel had ik in mijn besteleend gebouwd en wordt serieus warm ;D(alstiehetdoet)
We hebben er indertijd zelfs babyvoeding mee opgewarmd onderweg Big Grin

Mogelijke risico's zijn trouwens de drukvoerende leidingen en afdichtingen daarvan zoals o-ringetjes van de leiding naar de inspuitkamer.
Je moet bedenken dat de bezine onder druk naar de kachel gepompt wordt en dat dat circuit goed lekvrij moet wezen.
Die druk wordt soms opgewekt door een soort membraampomp die bij bereikte druk het membraam onder veerspanning houdt en zo de benzine ook op druk houdt.
Het verradelijke is echter dat je de pomp dan niet meer hoort lopen terwijl er wel druk in je sys. aanwezig is.Ik heb eens een leiding er af getrokken om te kijken waarom de pomp het niet meer deed en werd getrakteerd op een straal bezine in m'n oog die me vertelde dat de pomp het nog prima deed en alleen "wachtte"op brandstofafname door de kachel.

Als de kachel niet beginnen wil kan dat meerdere oorzaken hebben.Op zich is het systeem veilig ontworpen, een fotocel bekijkt of er een vlam is en stopt de inspuiting en ontsteking als dat een bepaalde tijd niet het geval is.
Een temp.sensor bewaakt de max. temp. van de kachel en schakeld de boel ook af als er iets misgaat.

Maar ja, er kan altijd iets weigeren, hoe groot die kans is is lastig te zeggen, ik zou de eierwekker/timer niet gebruiken en er zelf altijd bij willen zijn als de kachel in bedrijf gaat/is.En een brandblusser aan boord is naturlijk altijd veilig als je een wat oudere auto rijdt ;D , zeker als deze uitgerust is met een benzinekachel.

Voor onderdelen kon ik jaren geleden nog terecht bij VIBA, technisch ingenieursbureau.

Plaats anders eens een fototje van je kachel dan kan ik zien of het dezelfde is.
Antwoord
Even vanuitgaand dat jeroen dezelfde heeft:

[Afbeelding: Foto-FSFKIDGY-D.jpg]

Bij mij doet de benzinepomp het niet meer volgens de garage. En een nieuwe zou iets van 300 euri moeten gaan kosten :o
Dus dat project ligt even in de ijskast. Ben wel op de uitkijk naar iemand die het aandurft om hem te reviseren...
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Antwoord
Nou dat is de spijker op z'n kop! Dat is precies de ARDIC die ik had.
Hij blaast z'n uitlaatgassen uit via een dubbelwandige pijp waar koelvloeistof doorloopt zodat ook de motor wordt voorverwarmd.

300,- euro voor de pomp is niet heel gek hoor, t'is een hoop geld dat wel maar de pomp zelf met d uren er bij vormen vlot zo'n bedrag.
Je kunt natuurlijk ook zelf achter zo'n pomp aangaan het monteren valt wel te doen hoor.
Wat nog kan helpen is de pomp op gang proberen te brengen met een licht slaan op het pomphuis in de lengterichting van de pomp om de magneetspoel los te schrikken.(wel met beleid natuurlijk)

Antwoord
is inderdaad precies de kachel welke er bij mij ook inzit. Eierwekker is de enige bediening welke hij heeft. Als ik de schijf draai gromt ie even maar gebeurt verder niets. maar ga eerst een brandblusser aanschaffen voordat ik er naar ga kijken. Bediening gaat lukken, heb ook zo'n meertalig boekje gevonden.

Blijf het een eng ding vinden dus twijfel erg of ik ernaar ga kijken.

-edit

bij deze een foto van de kachel (nee niet gekopieerd van de vorige poster)

[img width=398 height=600]http://i901.photobucket.com/albums/ac213/Jeroen245/Volvo_v300.jpg[/img]
Antwoord
Sinda vrijdag heb ik ook een 245 met de genoemde standkachel. Werkt ook niet. Zijn er nog tips om 'm aan de praat te krijgen? Controlepunten? Storingsdiagnose?
Klokinstellen lukt wel.

Antwoord
-zekeringen controleren
-krijgt de centrale regel-unit spanning?
-komt het commando kachel staten ook aan op de regel-unit?
-zijn alle massa's goed?
-loopt de brandstofpomp?
-krijgt de brandstofpomp spanning?
-krijgt de brandstofklep spanning en opent deze ook?
-krijgt de bobine spanning?
-vonkt de bougie?
-zijn de beveiligingen in orde (maximaal-thermostaat/thermozekering)?

Bij twijfel aan eigen kunnnen niet verder gaan en de kachel uitgeschakeld laten.
Als deze nl. al een tijd (jaren) stil gestaan heeft kunnen er rubber afdichtingen van de benzinedruk verpulverd zijn met alle risico's van dien.
Antwoord
er zijn verschillende bedrijfjes, vaak ook autoelektronica bedrijven, die deze toestellen herstellen, campers, boten etc. Lijkt me de moeite waard om daar wat info in te winnen.

Overigens is het wel zo dat de huidige toestellen klein genoeg zijn om bvs in je dashboard kstje te kunnen inbouwen. Dit is een origineel Volvo geleverd apparaat, maar die kleintjes met ik meen 37 onderdeeltjes zijn wel handig.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 286 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 973 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 700 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 4.491 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.425 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.395 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.942 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.534 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.576 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.885 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)