Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperatuur te hoog
#51
Grondige uitleg, waarvoor dank! Smile

Eerst maar eens kijken of ik het systeem eerst eens een beetje deftig kan door- / schoonspoelen, voor er soda zal gebruikt worden.. En zien of er tijdens de langere rit, morgen, al symptomen van beterschap zijn. Al verwacht ik geen wonderen :-X
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#52
Ok. Spoelen heeft dus niÃÂt geholpen >Sad >Sad Zelfs geen klÃÂine verbetering. Niets.

Na 30 km weer richting rood. Heb de hele trip heen en terug weer met de verwarming aan mogen rijden :Smile

Back to the drawingboard..

[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#53
in een van je eerste postings schrijf je:

Citaat:De monteur heeft de motortemperatuur nagemeten en die zit maar rond de 80 à 85°. Hij bereikt niet eens de 90°

als dat idd waar is, dan is je koelsysteem prima, maar moet je het toch echt zoeken in de sensor (die is het niet, want die heb je al vervangen) of in de meter cq die stabilizer. Ik zou eens kijken of je een ander dashboard kunt lenen en kijken wat het metertje dan doet.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#54
Ja klopt,

Maar bij ÃÂÃÂn van mijn laatste bezoekjes daar, is hij daar deels op terug gekomen. Hij heeft de motor slechts kunnen testen bij stationair, of bij kleine stukjes proefrijden. Bij hem ging de wijzer dan nooit tegenaan of in het rood, omdat hij de motor niet lang genoeg kon laten draaien. Bij die momenten bereikte de temperatuur idd max 90° en raakte de wijzer op ongeveer 2/3 hoog.

Als ik zelf echt langere stukken ga rijden, komt de wijzer veel hoger. Ik merk ook dat de temperatuur vooral oploopt bij lange stukken in hogere toeren (secundaire wegen en vooral snelweg bv). Bij gewoon stationair laten draaien of rijden aan lagere snelheden valt alles wel mee. Toen ik gisteren na een uurtje snelweg met wijzer op twee derde hoog (de verwarming stond aan), terug in de stad aankwam en het laatste stukje binnen de bebouwde kom naar huis aflegde, daalde de meter weer langzaam naar halverwege.

Ik geloof dus wel dat de temperatuur wÃÂl degelijk oploopt (en dat het dus wel aan het koelsysteem ligt).
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#55
Deze topic niet terug gelezen maar is een nieuwe waterpomp al gesuggereerd?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#56
De waterpomp zit in mijn gedachten ja..

Ik heb er laatst nog eentje gemist op e-bay, anders was er al ÃÂÃÂn op komst.
Maar niet getreurd, ik hou alweer een tweetal andere advertenties in de gaten. Een reserve waterpomp kan ook later nog van pas komen.

Maar ik vroeg me wel af.. deze bv. is die ook geschikt voor een B19A ???

Maar goed, spoelen van de radiator heeft niet geholpen. Is er een kans dat het tóch aan de radiator ligt, dat ie toch defect is?

En evt een lekke koppakking? Er zijn mij niet onmiddellijk andere symptomer ervan opgevallen.. maar die zijn er ook niet altijd.. :-\
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#57
Weet je zeker dat het niet de sensor en/of meter is?
En hoe hebben ze bij de garage die 90° gemeten?

De watertempmeter in mijn Ama was ook overleden en ik heb zo'n extra metertje gekocht (digitale watertemperatuurmeter van Equus )
Geen fancy ding of zo, maar je weet tot op de graad nauwkeurig wat nu je temp is.

Misschien een idee om zoiets op de kop te tikken (eventueel sensor in de koelwaterslang ipv in het blok)
Je mag mijn setje wel lenen; Amazon ligt toch uitelkaar voor revisie.
Moet ik alleen even de sensor uit het blok draaien, kleine moeite.


[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#58
Als ik twijfel over onderdelen zoek ik ze op bij leveranciers, zoals Nordicar etc.
B200/230:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1140

B19/21/23:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1073

Ook deze club geeft een ander voor 75-84 dan 85-93:
http://www.swedishautoparts.com/240/volv...parts.html

Ander onderdeelnummer, dus ws. ergens iets gewijzigd aan de pomp.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#59
Rob schreef:Weet je zeker dat het niet de sensor en/of meter is?
En hoe hebben ze bij de garage die 90° gemeten?

De watertempmeter in mijn Ama was ook overleden en ik heb zo'n extra metertje gekocht (digitale watertemperatuurmeter van Equus )
Geen fancy ding of zo, maar je weet tot op de graad nauwkeurig wat nu je temp is.

Misschien een idee om zoiets op de kop te tikken (eventueel sensor in de koelwaterslang ipv in het blok)
Je mag mijn setje wel lenen; Amazon ligt toch uitelkaar voor revisie.
Moet ik alleen even de sensor uit het blok draaien, kleine moeite.

Sensor is gecontroleerd geweest, ook even (tijdelijk) vervangen door een nieuwe. Gaf geen enkel verschil. Ik heb die nieuwe wel niet kunnen testen bij een echt lange rit (waarin de temp het duidelijkst oploopt).
De bedrading van de meter is gecontroleerd, ook dat 'blokje' achter het dashboard. Wat kan er nog aan de meter schelen?

Ik weet niet precies waar die 90 (eigenlijk 80-85°) precies gemeten is. Ergens buiten aan het blok, alleszins niet rechtstreeks IN de motor. Als ik er nog eens langsga, zal ik dat eens navragen. Het lijkt me ook handig dat ik zelf ergens een temp.meter ofzo op de kop tik om het eens na te meten op een moment de wijzer ÃÂcht (bijna) in het rood staat - en niet wanneer ie maar op 2/3 staat wanneer in de garage getest wordt. Op welke plaats kan je het beste meten?

Bedankt Rob, dat hou ik gedachten. Hoe heb jij e.e.a. geïnstalleerd? Mijn technische kennis staat echt in de kinderschoenen Wink
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#60
Marc1970 schreef:Als ik twijfel over onderdelen zoek ik ze op bij leveranciers, zoals Nordicar etc.
B200/230:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1140

B19/21/23:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1073

Ook deze club geeft een ander voor 75-84 dan 85-93:
http://www.swedishautoparts.com/240/volv...parts.html

Ander onderdeelnummer, dus ws. ergens iets gewijzigd aan de pomp.

Hmmm, deze linkjes zijn echt heel handig. Bedankt! Er zijn blijkbaar idd verschillen in de waterpomp tussen vroege en latere types Volvo's.
Dit setje lijkt me dan wel de goede: e-bay.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 967 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 1.197 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 26.546 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Temperatuur en type thermostaat Maarten245DL 5 5.091 7 February 2019, 20:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 5.202 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  Hoog stationair B230F Marc1970 10 11.003 21 December 2016, 13:15
Laatste bericht: Jerry
  Temperatuur B23 hoog Rob 4 4.375 2 May 2016, 15:20
Laatste bericht: Rob
  Hoog statonair ronuh 2 2.461 6 April 2016, 11:42
Laatste bericht: ronuh
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)