Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Poelies snaren niet op lijn
#1
Ik ben bang dat mijn vraag verzoop in de rest van het verhaal, dus maak ik er even een apart topic van:

Bij het omleggen van de nieuwe snaren op de dynamo heb ik de merktekens van beide snaren naast elkaar gelegd. Na even gedraaid te hebben waren ze onderling flink verlopen. Nu viel me iets op: De snaar het dichtst tegen het blok valt minder ver in de poelie als die ernaast. Verder liggen de poelies niet in lijn boven elkaar. De poelie van de waterpomp / ventilator zou verder naar buiten moeten komen. Zie fotootje hieronder. Hoort er iets onder die poelie te liggen? Hij ligt nu strak tegen de flens van de waterpomp.

[Afbeelding: dsc0011jkk.jpg]

De foto maakt het niet helemaal duidelijk, maar ik schat dat dit ongeveer een cm scheelt.
Ik weet dat de viscofan vervangen is door de vorige eigenaar. Die reed zijn 740 T aan bonken en aangezien de 245 een vastzittende visco had, heeft hij hem uit de 740 gehaald.
Hoe kan dit? Is het de goede waterpomp? Is de poelie misschien meegekomen van de 740? (hoewel die ook de B230K voerde) Hoort er iets onder de poelie? (Kan er niets van vinden in Vadis of Haynes) Of is de dynamo verkeerd gemonteerd waardoor deze te ver naar voren staat?
Misschien dat het geen kwaad kan, maar ik kan me indenken dat het de levensduur van m'n snaren flink verkort.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#2
de waterpomp van een B2xx redblock is gelijk tussen 740 en 240, 940 etc (enige motoren met andere (kortere) pompen zijn die van de 360, maar die hebben ook een andere pulley).
bij de dynamo zit een ring, die kan op 2 plekken gemonteerd worden. deze ring zit samen met de dynamo tussen de 2 'oren' van de steun op het blok. normaal hoort ie aan de voorkant (pulley kant) van de dynamo te zitten. misschien zit die er niet bij of op de verkeerde plek.
de rubber bussen van de dynamo zijn waarschijnlijk ook versleten, zoals bij de meeste redblocks het geval. dan hangt de dynamo ook goed scheef. ik heb ze bij mijn 240 vervangen voor poly busjes.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Dank, JW. Genoeg om na te kijken. Ik heb de vorige eigenaar ondertussen gesproken. De poelie bleek bij vervanging van de viscofan gescheurd dus heeft hij die van de kortgereden 740TIC erop gezet. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal bij de hand, maar ik zal eerst eens proberen te achterhalen of dat de oorzaak kan zijn.
De dynamo hangt overigens nog keurig recht. Na wat klooien met een rij bleken de stuurpomp en de dynamo netjes op dezelfde lijn te hangen. Het zit hem dus echt in die poelie.

Overigens hoor ik nu pas (na ruim 3 jaar) dat het blok van die 740 nog in perfecte staat was. De auto zat echt aan alle kanten in elkaar maar het motorruim had de klap goed doorstaan. Gemiste kans......
`88 245, B230K, M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 330 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 586 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.135 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.064 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.111 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.608 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 3.026 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.884 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)