Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik had wat problemen met slecht trekken en af en toe inhouden van mijn auto.
Ik heb contactpunten vernieuwd en met een stroboscoop de voorontsteking opnieuw afgesteld.
Ik merkte dat het geen verschil uitmaakt als ik het slangetje van de vacuumvervroeger (dat potje aan de ontsteking) eraf trek.
Als ik heel hard aan het slangetje zuig gaat de ontstekingsplaat wel wat op en neer. Ik weet eigenlijk niet of dit soepeler dient te gaan.
Waar ik eigenlijk nog meer aan twijfel is de aanzuigkracht van het slangetje aan de carburateurzijde. Als ik het aan mijn oor houdt hoor ik het wel wat aanzuigen maar volgens mij hoort het vacuum te trekken als je je vinger erop houdt. Dus mogelijk vanaf de carburateur te weinig aanzuiging..?
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij is dat "ported vacuum", klein gaatje net voor de gasklep. Gaat pas vacuum leveren als de gasklep iets open is, en hoe meer lucht erlangs stroomt (hogere RPM) is meer vacuum.
Dus dat klopt met je bevindingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Jouw theorie kan inderdaad verklaren dat het slangetje bij stationair weinig aanzuigt bij de carburateur. Ik zal morgen eens proberen wat het aanzuigeffect bij meer gas is.
Toch blijf ik het nog een beetje vreemd vinden dat de motor precies hetzelfde blijft lopen als ik het slangetje van de vervroeger los trek. Ik heb dat eigenlijk nog nooit bij een andere motor meegemaakt.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Blijft de motor ook hetzelfde lopen als je het slangetje lostrekt en vervolgens meer gas geeft?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Alleen als ik veel gas geef gaat de motor zachter lopen als ik het slangetje van de vacuumvervroeger aftrek.
Heb trouwens nog een andere oorzaak ontdekt van het inhouden. Op de bobine meet ik af en toe geen spanning met contact aan.
Als ik een draad rechtstreeks van de + pool van de accu verbindt met de plus van de bobine dan is er geen spanningsuitval.
Misschien het contactslot? Zucht...ik ben een nul als het om electriciteit gaat :-\
Berichten: 217
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2007
jos245 schreef:Alleen als ik veel gas geef gaat de motor zachter lopen als ik het slangetje van de vacuumvervroeger aftrek.
Heb trouwens nog een andere oorzaak ontdekt van het inhouden. Op de bobine meet ik af en toe geen spanning met contact aan.
Als ik een draad rechtstreeks van de + pool van de accu verbindt met de plus van de bobine dan is er geen spanningsuitval.
Misschien het contactslot? Zucht...ik ben een nul als het om electriciteit gaat :-\
Kijk ook even goed naar de massa van die bobine, in negen van de 10 gevallen is die behoorlijk slecht na al die jaren.
Dus klem & bedrading even loshalen, boel opschuren, bout op carrosserie ook even nalopen, desnoods wat kopervet ertussen en weer monteren .
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K