Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
Na vele kilometers probleemloos genoten te hebben, heb ik nu eindelijk een storing

Het probleem doet zich voor na een willekeurige rit bij warm weer. Ik zet hem op contact,
maar hoor de benzinepomp dan niet lopen. Startmotor draait daarna ook niet. En dan wordt het moeilijk natuurlijk.
Het is me nu een keer of 5 gebeurd de afgelopen maanden. En het wordt me toch te spannend.
Bij een koudstart heb ik nooit problemen, zomer en winter niet. Ook heb ik in de winter nooit last van het verschijnsel.
Na een tijdje wil ze wel weer starten, maar dat tijdje kan varieren van een minuut tot een half uur tot nu toe.
Hoop dat jullie me wellicht verder kunnen helpen.
B230F in een estate 240 van 1993
groetjes
Jos Evers
245 1993
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Misschien een defect contactslot, dat zou (?) kunnen verklaren waarom er geen stroom bij de startmotor komt en bij de ecu.
Als het alleen de benzinepomp was geweest zou je aan het benzinepomp relais denken, en als alleen de startmotor het niet doet aan het relais op de startmotor.
Vreemd dat beide storingen tegelijk gebeuren...
Groet
760 | Groen | Snel
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
'k heb hier het "haynes"schema voor me liggen , maar dat gaat niet verder dan modeljaar '88.
Toch verwacht ik geen grote wijzigingen.
Vanaf de accu loopt een rode vierkwadraats naar de zekeringenkast .
Hierin komt ie uit op een verdeler .
Hiervandaan gaan drie rode draden verder ,waarvan 1 vierkwadraat naar het contactslot gaat naar punt "30"
In dat laatste stukje moet je het zoeken, lijkt me
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Bij de injectiemotoren zit het startprobleem vaak in een van de stekkeraansluiting die slecht contact maakt.
Garages vernieuwen vaak van alles en dan is het probleem nog niet opgelost.
Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
Dank jullie wel voor de tips zover !
@Jan Willem : hoe doe je dat, met een schroevendraaier starten op de startmotor ?
@jos245 : welke aansluitingen begin ik het best mee ?
Ik ga een en ander eens nalopen en meld me daarna weer met het resultaat.
245 1993
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Kan wel wat veiliger: vervang de "pulsdraad" door een los draadje en maak contact met de + pool vd accu.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
jos evers schreef:@jos245 : welke aansluitingen begin ik het best mee ?
Ik ga een en ander eens nalopen en meld me daarna weer met het resultaat.
In feite alle stekkerverbindingen die met de injectie te maken hebben. Vergeet ook de stekker niet die wat verborgen zit tussen de Li. koplamp en accubak.
Maar begin eerst met het licht opschuren van de lipjes van de zekeringen in de zekeringkast. De 3e,4e of 5e van boven is het bij de carburatiemotor. Of het bij injectie dezelfde is weet ik niet.
Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
Heb tot op vandaag nog niks ondernomen aan de volvo ivm oprit leggen etc.etc.
Deze week doen !
245 1993