Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
start probleem
Ben vandaag aan mijn amazon combi begonnen met een B20 blok (2liter neem ik aan) De auto heeft gelopen bij testrit voordat ik hem kocht. Alleen nu heeft deze problemen. Samen met iemand die op technisch gebied meer weet van auto's naar gekeken. Volgende is het scenario:
Contact wordt gemaakt, accu is vol en gemeten, lucht filters zijn schoon, hij vonkt (schijnbaar beetje oranje/blauw) en de bougie is nat. De bougie vonkt zelf niet zo lekker.
Dus nu wild ik nieuwe bougies halen. In handboek staat bosch w175t35 of w200t35 vermeld. (zit een champion l82yc in) Is het mogelijk dat hiermee het start probleem verholpen is? weet dat het moeilijk is zo via tekst, maar als iemand tips heeft om na te lopen om zo het probleem op te lossen ben ik geholpen. Zal van het weekend foto's plaatsen over de staat van de auto en misschien zijn er mensen die zeggen 'oh dat kun je beste zo den of zus, met dat spul. Alvast bedankt en ik hoop veel te leren over mijn amazon combi.

jeroen
Antwoord
Hoe zijn je bougiekabels/contactpunten/verdelerkap en rotor, de laatste 3 kan je natuurlijk eerst schoon schuren! Lopen de kabels langs metaal, om te testen een stuk isolatiemateriaal voor verwarmingsbuis eromheen.

Als de bougie ouder zijn kan je wel een vonk buiten hebben maar kunnen ze het in de motor toch af laten weten. Bewaar daarom altijd 2 oude bougies om te wisselen.

Als de auto sowieso minder onderhoud heef gehad controleer dan alle rubber slangen op de inlaat, bij scheurtjes vervangen.

Nog niet lopen: Meet de spanningsval op de bobine bij het starten...

Als ie dan weer loopt: overweeg 123ignition of iets geodkopers zie andere onderwerpen.
Onsteking afstellen met stroboscoop

suc6

[img][/img]
Antwoord
Crapy vonken, de B20 is gevoelig voor contacthoek/speling tussen de contactpunten (zelfde fenomeen). Toen je je testritje maakte, was de motor toen al een pietsie warm?

Een voelermaatje ga je nog vaak nodig hebben dus haal er gelijk maar een. Speling tussen de punten moet 0,4-0,5 mm zijn als ze helemaal geopend zijn. Dat kan je weer makkelijk voor elkaar krijgen als de verdelerkap eraf haalt en de motor ronddraait aan de bout voorop. Officieel moet de verdeler linksom draaien.
De punten kunnen ingeslagen zijn, dan moet je ze vlakvijlen (nagelvijl).
Liever niet de rotor of de vier uitsteeksels in de kap bijvijlen, daardoor vergroot je afstand alleen maar. Als er een vies zwart spoor rondom loopt, poetsen. Alles waar vonken overspringen grondig ontvetten met thinner, aceton o.i.d.

Bougies doen het altijd is mijn ervaring, zelfs onder een dikke laag additieven-meuk of tot een puntje afgesleten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Mijn ervaring met de Amazone is dat deze altijd start, hoe slecht hij afgesteld staat en hoe vies het
ook is onder de kap, en hou weinig onderhoud hij ook gehad heeft.

Check eerst even wat voor type b20 je hebt: A/B/E/F en loop ie op LPG of niet?

Loop alles wat electronisch is even na:

- Stekkers checken op corrosie (Zekeringkast/startmotor/dynamo/accu/massakabel blok)
- Check de zekeringen even, of vervang ze door verse, schuur contactjes op
- Bougiekabels vervangen (+- €20)
- Bougies vervangen (+- €10)
- Contactpunten vervangen (+- €10)
- verdelerkap vervangen (+- € 7,50)
- Condensator vervangen (+- €5)

- Check ook even je Bobine (Heb je nog zo'n oude 'pot' met pantserkabel naar het contactslot?)
Dingen hebben niet het eeuwige leven, maar gaan wel heeeeeeel lang mee.
Anders vervangen door een nieuwe (€ 20,-)
Orinele met pantserkabel wil je niet, die kost dik over de 3 cijfers (tenzij je een originaliteitsfreak bent)

Vervolgens:
- Voelermaat kopen (+- €5)
- Kleppen stellen ( 1/2 uur werk)
- klepdekselpakking vervangen (+- € 7,50)

- Contactpunten stellen op op 0,45 (weer afhankelijk van type motor/LPG)
- Ontsteking op tijd zetten mbv stroboscoop/toerentalmeter (aantal graden voorontsteking ook weer afhankelijk van type motor/LPG)

Nu ben je een halve dag verder en een eurootje of 60~70 en loopt ie weer als een zonnetje.

Vooral heeeeeel veel surfen/lezen en proberen.
Simpeler techniek/logica/electronica dan in een Ama is er niet en het gaat niet gauw kapot.

Voor de onderdelen volstaat 1 telefoontje / mail naar Bakkenes op http://www.volvo-klassiekers.nl en je hebt het de volgende dag in huis.
Goede service en niet duur.

Anders: lid worden van de V-44 en naar een afsteldag gaan: als je het 1 x gezien hebt, kun je het voortaan zelf.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
bedankt voor de tips. heb vier nieuwe bougies gekocht. samen met iemand de contactpunten aangepast, en hij start meteen weer. het is een b20 en loopt op benzine. En heeft een dubbele caborateur. de 2e stagneert een beetje, dus die moet afgestelt worden.
heel erg bedankt.
dit hele weekend aan geklust. hou jullie op de hoogte

jeroen
Antwoord
dubbele carburateurs moet je SAMEN afstellen, ze moeten namelijk gelijk reageren op gas geven.
beste met een meter of bij een Alfa garage (laten) doen
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.966 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 627 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 749 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.134 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 1.171 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 6.094 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 3.168 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)