Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carburateur revisie?
Nu net een nieuwe koppakking gekregen loopt de auto weer mooi rond als ie koud is.

Maarrrr,...
Tijdens het contstant rijden schokte de auto heel licht. Denkend aan een mogelijke oorzaak opzoek gegaan. Hierbij kwam ik er achter dat het olie reservoir van de carbyrateur droog stond. Nieuwe ATF olie d'r in gedaan en het probleem lijkt opgelost.

Alleen, bij een koude start is het net of er geen genoeg brandstof aangevoerd dan wel verbrand wordt met als resultaat dat ie inhoudt vanaf 1700 toeren. Heb ik eind gereden dan lijkt het probleem ook weer opgelost. Heb dus het idee dat het te maken heeft met de carburateur.

Ik ben dus nu opzoedk naar een revisie setje. Volgens mij moet dit wel te doen zijn voor een leek, toch?
Iemand een idee waar je dit kan bestellen en waar specifiek op te letten bij zo'n klusje?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Klinkt als hetzelfde kwaaltje als bij de bruine.
Misschien even aangeven wat voor carburateur je hebt (heb jij ook een b21A)?
Bij scandcar kun je ze bestellen.
Volgens mij moet je ook je gasnaald ergens weer opnieuw inpersen, voor de rest is het een beetje uit elkaar halen, schoonmaken en vervangen van nieuwe pakkingen, naald enz. Vervolgens carb. weer monteren en de boel afstellen (zoiets hebben ze ooit bij scandcar gezegd).

Ben zeer benieuwd of het te doen is en of het veel scheelt, want dan doe ik het ook een keer.

Succes.
Antwoord
Wat Dirk verteld klopt wel zo'n beetje.
Het enige wat ontbreekt in het verhaal en het revisiesetje is dat je gasnaald aan de onderkant in je sproeier valt en ook dat is uitgereuteld door de loop der jaren. En dat zit dus niet in het revisiesetje en daar heb je dus speciaal gereedschap voor nodig.
Dat is tenminste het verhaal zoals ik het me heb laten vertellen.
Bij mijn gele heb ik daar dus ook een probleem mee. Niet dat hij schokt tijdens het rijden, maar het CO is niet meer geod af te stellen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Blijf het vreemd vinden. Nadat ik olie had begvult is het probleem ontstaan,... Dat suggereerd dat daar het probleem zit. Olie er weer uit gehaald, geen verbetering.

Op het Saab forum wel een draadje gevonden over carb.:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=...c&start=45

Kijk zo loopt ie nu (beeldkwaliteit is ingepakt vandaar de iet wat grote pixels ;D):
http://www.youtube.com/watch?v=PrICXvw4dak

Hier heb ik al een revisie kit:
http://www.bccp.nl/shop2/enter.html

@Dirk
Het is een B23A motor met een Stromberg 175 CD carburateur.
Antwoord
Is inderdaad niet erg prettig.
Het klinkt als een kapot membraam, laat dit nu wel in het revisiesetje zitten.
Zo liep mijn auto ook. Ik had het geluk dat ik nog een motor met dezelfde carburateur had staan (met een goed membraam), dus ik heb het gewoon uitgewisseld en probleem opgelost.
Nu alleen nog een beetje veel hoog Co, maar daar hebben we inmiddels dus ook een oplossing voor ;D ;D
Antwoord
Kan het ook komen door een rotor en rotorkap welke niet geheel volgens plan werken? In de punten van de rotorkap zijn enigzins aangetast (vandaar ook de gezamelijke besteling bij FCP).

Voor het bijvullen van de olie in de carb heb ik gewone ATF olie gebruikt. Zie op http://www.bccp.nl dat er speciale olie verkrijgbaar is. zou dit soms een oorzaak kunnen zijn?

En kan je ongestraft een carb opendraaien zonder dat je allemaal veertjes om de oren vliegen?
Antwoord
Volgens mij zat dat wel in dat pakketje van scandcar peter, maar pin me er niet op vast.
Postma, is dat de Zenith Stromberg 175 CD-2SE, want die zit ook op mijn B21 (tevens op heel veel auto's)
Die site van is wel erg duur hoor!
Antwoord
ATF is gewoon goed, staat ook zo in het kluwer technisch boek. Ik (jw :Smile ) heb er ooit hele andere olie ingedaan, omdat we een hoop gesmorst hadden en er toen niks meer in zat, maakte eigenlijk niks uit.

Dat bovenste dekseltje (4 schroeven) kun je gewoon losschroeven en naar boven halen, daar zit een lange veer, je gasschuif en de naald. Dit kun je er zo uitpakken, zonder dat er iets om je oren vliegt. Verder weet ik niet.
Antwoord
Olie reservoir eraf gehaald en idd kom je dan bij de naald. Hele tonnetje kan dus op en neer en beweegt in het reservoir erboven. Op de foto zat het pijpje (eind van't pijltje) vol olie zodat het tonnetje met naald niet makenlijk op en neer kon.
Olie eruit gehaald en er lijkt zich nu een verbetering op te treden. Straks maar weer eens proberen als ie weer koud is.

Je kan dus blijkbaar het reservoir ook te vol doen,...?

[Afbeelding: IMG_0434.jpg]

update:
Weet iemand ook of de gaatjes van tonnetje nou richting luchtfilter of richting cylinders moet?
Antwoord
De bedoeling van de olie is hetzelfde als de olie in je schokbrekers.
De olie werkt dus als schokdemper en zorgt er voor dat de gasnaald niet op en neer gaat schieten, waardoor je motor onregelmatig gaat lopen.
Is het zwarte membraam wat je op de foto ziet niet gescheurd of verhard?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kop revisie / aandraai en stel info simme 10 759 9 April 2025, 08:05
Laatste bericht: Marc1970
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 539 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.717 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.895 1 September 2022, 19:26
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.492 23 April 2022, 17:33
  dubbele carburateur pieter2 7 3.778 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.534 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  175cd carburateur overstroomt Nivek 7 7.162 24 January 2017, 20:42
Laatste bericht: Nivek
  Pierburg carburateur Yellow240 4 6.200 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 6.168 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)