Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niet starten, hoe zit het ook alweer.... HELLUP!
#1
Vrijdag 11 mei wilde de 240 niet starten, had ca. 2 weken stil gestaan en er zat nog wel wat pit in de accu maar net genoeg om de startmotor rond te krijgen.
Aangesleept en zonder verder problemen liep de motor.
Vervolgens ca 1 uurtje gereden en de auto weer weggezet en in dat uurtje 2 x zonder problemen kunnen starten.
Auto weggezet en niet meer gebruikt tot woensdag 16 mei, toen weer startproblemen. Sad
Met startkabels kunnen starten (zonder probleem) en hij liep weer als een zonnetje, m'n vriendin weggstuurd in de Volvo naar de camping in Oirschot en daar gebruikt ze Volvo eigenlijk niet.
Ze komt zondag terug en zal dan wel bellen dat hij het niet doet ;D

Accu is nog geen jaar oud, van de dynamo weet ik de leeftijd niet.

Uhhh, hoe kom ik er ook al weer achter of de accu gaar is of dat de dynamo de accu niet meer bij laadt?
Ben een electradummie dus graag in Jip en Janneke taal.

Ik heb in de schuur een verdwaalde multimeter liggen maar heb eigenlijk geen idee op welke stand ik dat ding moet zetten om iets door te meten ???
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#2
Misschien heb je hier wat aan

Klllliikkk

Zoals ik het lees kunnen er meerdere oorzaken zijn:

- Accu brak
- Koolborstels versleten
- Spanningsregelaar stuk
- Dynamo overleden

Of Deze


[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Ik zou zeggen:

Trek de massa van de accu eens los, tik ermee op de accupool. Vanaf 5 watt zie je dan vonkjes. Dus als er een verbruiker ingeschakeld is dan zie je dat op de accupool als vonkjes. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het lampje in de achterklep blijft branden.

Een meer wetenschappelijke methode is een amperemeter tussen de accupool en de massakabel stoppen. Je kan dan zien hoeveel stroom de auto onbelast trekt. Dit moet bijna 0 zijn (klokje....). Alles boven de 0,1A is niet goed (P = U * I -- 12 * 0,1 = 1,2 watt). Stel dat een auto een accu heeft van 50 Ah, dan kan deze 50 uur lang 1 ampere leveren. Dan is de accu nog niet leeg, maar duikt deze onder een bepaalde spanning. Bij 0,1 Ampere is je accu dus in 500 uur leeg. Dat is dan een dag of 21. In de praktijk duurt het korter. Een 5 watt lampje trekt je auto dus 4x zo snel leeg. Dat zou je probleem kunnen verklaren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#4
Oke, bedankt voor de tips!
Heb gezegd dat als de Volvo vanmiddag op de camping niet wil starten ze dan maar de Wegenwacht moet bellen.

Misschien dat hij dan wat uitgebreider naar het niet starten probleem wil kijken onder het oog van mijn charmante vriendin. ;D Wink
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#5
Chips, de Volvo startte zonder enkel probleem vanmiddag na enkele dagen stilstand.... ???

Had m'n beltegoed al opgewaardeerd om telefonisch mentale ondersteuning te kunnen verlenen maar dat was dus niet nodig.
Hij staat nu weer voor de deur, morgen maar even nader onderzoek uitvoeren. :Smile
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#6
Altijd lastig, ondefinieerbare (start)-storingen.

Tip: loop al je stekker-verbindingen eens na, zowel onder de kap als in je zekeringhouder.
een schuurpapiertje doet wonderen.
99 van mijn 100 "niet-willen-starten"problemen bleken te maken te hebben met brakke/gecorrodeerde stekkers.

Als dat het niet mocht zijn: accu/dynamo laten doormeten, weet je meteen of dat de oorzaak is
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Oke, net even snel wat dingetjes gechecked.
Accu gaf voor het starten een spanning ??? van 12.3 Volt
Accu gaf na starten een spanning ??? van 13.8 volt (met lopende motor), houdt dat dan in dat de dynamo goed z'n werk doet?
Ik heb wel eens begrepen dat hij iets van 14.5 volt af moet geven?

Verder nog even de zekeringenkast bekeken.
Zag er goed uit, nergens corrosie.
Heb alle zekeringen er voor de zekerheid even uit gehad en de contactpuntjes heel licht opgeschuurd.

Het enige dat mij opviel was dat er bij zekering nummer 6 (brandstofpomp?) ook nog een soort splitstekkertje zat dat een beetje gammel vast zat.
Dit splitstekkertje ietsie dicht geknepen en nu zit hij weer goed vast.

Op het splitstekkertje zaten 2 groene draden en 1 x rood/witte draad.
Iemand enig idee waar deze van kunnen zijn?

Verder zaten er op zekering 6 nog 3 groen/rode draden, is dat niet een beetje veel voor 1 brandstofpomp?


Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#8
13.8 volt is lang niet gek, in ieder geval zal je accu er niet leger van worden. is de accu al niet wat oud/ of is het accu water peil niet te laag ? ik ben weleens wat dagen aan het prutsen geweest tot ik opeens dacht, hmmm, het accuwater ? en die was halfvol, bijgevult, maar het was al te laat...dus een nieuwe accu, en sinds october nooit meer enig startprbobleem gehad ! wel andere Smile
Antwoord
#9
De accu is bijna een jaar oud en is onderhoudsvrij dus ik heb nog geen waterpeil gecheckt.
Is dat uberhaupt mogelijk bij zo'n onderhoudsvrije accu?

Iemand nog een idee over die zekering 6 en die bedrading die ik hierboven beschreven heb?
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#10
als deze onderhoudsvrij is, en nog maar een jaar oud, dan moet ie toch bijna wel goed zijn denk ik. zit er geen indicatie op (de mijne heeft zo'n oog erop(groen is goed)) ik heb helaas geen idee van je draden...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 328 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 584 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.135 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.040 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 3.025 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.881 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)