Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b21a vind buitentemp niet fijn op de snelweg
Ik heb er eigenlijk al een tijdje laste van maar het valt nu pas echt op omdat het buiten warm is en de ik de kachel niet aan heb uiteraard maar, met mijn B21a loopt op de snelweg de motortemp behoorlijk hoog op. Hij komt niet in het rood maar komt een redelijk stuk boven het midden uit. Op het moment dat ik bijv een 80km weg op rijdt dan zakt de temp redelijk snel naar het midden en blijft dan ook keurig daar hangen.
Zo gauw ik boven de 100 / 110kmh kom dan stijgt de temp weer.
Als ik de kachel aanzet (zweten dus) dan loopt de temp ook redelijk snel terug tot iets boven het midden.
Vanmiddag was het zelfs zo erg dat ik langs de snelweg ging tanken en daarna weer wegreed dat de motor echt flink begon te stotteren en inhield, temp stond toen ook nog ietsje hoger zelfs, waarschijnlijk door het paar minuten stilstaan zonder fan enzo.

Toen ik een tijdje reed en vervolgens een 80km weg op reedt ging het weer als een zonnetje.. niets aan de hand ???
Ontsteking is goed (vanmorgen zelfs uit voorzorg onder handen genomen), koelvloeistof niveau ook goed en olie is pas ververst.
Thermostaat gaat ook gewoon open (dikke warme slang zeg maar) dus dat is het volgens mij ook niet..

Enig idee waar ik het in moet zoeken?
Antwoord
Vervuild koelsysteem?
Radiator aan de buitenzijde (voorzijde) vervuild?
Aluminium lamellen van de radiator beschadigd of weg?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
het kan zelfs in de waterpomp zitten die te weinig rondt pompt
of inderdaad een slechte radiateur

wordt de onderste dikke radiateurslang ook warm of blijft die koud
als die koud blijft zit het in je radiateur die verstopt zit of slechte waterpomp

wordt die wel warm dan zit het denk ik in de afstelling van je onsteking/carburateur
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
eric vermeer schreef:het kan zelfs in de waterpomp zitten die te weinig rondt pompt
of inderdaad een slechte radiateur

wordt de onderste dikke radiateurslang ook warm of blijft die koud
als die koud blijft zit het in je radiateur die verstopt zit of slechte waterpomp

wordt die wel warm dan zit het denk ik in de afstelling van je onsteking/carburateur

Zou als eerste de thermostaat verdenken, zit die niet half verstopt? ooit gezien dat er zoveel rotzooi inzat dat de thermostaat niet helemaal meer sloot maar ook niet helemaal open ging... slang wordt dan wel warm, alleen de efficientie van rondpompen is een stuk lager.
Anders een verstopte radiator of een waterpomp die niet goed meer meekomt.
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
Heb van de week de radiator geflushed, uit voorzorg thermostaat vervangen (was wel wat vuil) en contactpuntjes vervangen (waren wat ingebrand) en uit voorzorg radiatorleakstop in de nieuwe koelvloeistof gegooid en rijden maar.. tot nu toe geen problemen gevonden, ben nog niet de snelweg op geweest maar heb er wel een goed gevoel bij.

Net trouwens een flesje wynn's carburateur cleaner in de benzinetank gegooid en een stuk gereden op benzine en voor mijn gevoel loopt ie nu nog wat mooier, wat rustiger en wat minder 'bokkerig' stationair.
Iemand ervaring met dat spul? volgens de manual moet je om de 4000 zo'n flesje 'kerosine' in je tank mikken maar dat lijkt me ook wel een stukje marketing.

Morgen ga ik er als het goed is (eerst uitslapen) de snelweg mee op, ik hou jullie op de hoogte! 8)
Antwoord
dagoose schreef:....en uit voorzorg radiatorleakstop in de nieuwe koelvloeistof gegooid en rijden

Je bedoelt toch niet zo'n busje Bar Leak's hoop ik...

Da's echt troep dat je gehele koelsysteem vervuilt.
In principe moet je bij de koelvloeistof of anti-vries nooit toevoegingen bijgooien. Als er koelvloeistofverlies optreedt is de enige echte oplossing het opsporen van de oorzaak en evt. onderdelen vervangen.
Antwoord
Als dat het geval is, zou ik zo snel mogelijk het hele systeem aftappen en flink doorspoelen.
Het is idd troep en vervuild je koelsysyteem. >Sad
Het spul is niet meer dan een lapmiddel om nog even door te kunnen rijden met een doodzieke motor. :-\
Antwoord
Ik heb er inderdaad na een grondige flush preventief (las ik hier en daar op wat sites) bar leaks ingegooid.
Wel raar spul inderdaad.. beetje korrelig maar ging er vanuit dat dat met de temp van de motor wel zou 'smelten' en op wat juiste plekjes terecht zou komen.. Sad
Dus jullie raden aan om nog een keer te flushen en nieuwe koelvloeistof zonder toevoegingen te gebruiken? ???

Hoe is jullie ervaring met de wynn's carburateur cleaner? heb op DS / eenden forum enzo wel wat goede dingen erover gelezen, had ff gegoogled voordat ik het ind e tank mikte.
Ik merk ook echt wel wat verschil nu, loopt stationair wat ronder enzo of is dat maar schone schijn?
Antwoord
Carburateur cleaner ken ik niet, wel de injector cleaner van Wynns.
Die heb ik enige maanden geleden in m'n tank geknikkerd en het effect is goed merkbaar.
Beter lopende motor, vooral stationair loopt hij veel rustiger.
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
Ik zou idd nog een keer flushen en dan netjes zonder toevoegingen afvullen.
Het is jammer van alle moeite die je al gedaan hebt, maar volgens mij wel het beste
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 317 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 574 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.675 23 April 2024, 13:12
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.130 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.010 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.105 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 3.012 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.877 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)