Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
Het was ook al verdacht stil rondom het bozzma topic Wink
Antwoord
Ja, ik was een beetje uitgespeeld met mijn N/A MS setup ;D

Maar goed.. Nu een TIC...

Ik ben al een het speuren.. Want met mijn LPG verslaving moet de inlaatlucht zo koel mogelijk. Ik kan niet koelen met mijn brandstof. Bovendien las ik dat boven de 2500 toeren LPG juist een minder goede klopvastheid krijgt ??? Ik weet niet of iemand mij daar meer over kan vertellen :Smile

Maar goed. Ik ben dus aan het zoeken naar de dikste intercooler. Ik weet niet of ik het al mag vertellen, maar Lukas is is een turbo-spruitstuk aan het regelen, dan zou er natuurlijk eigenlijk nog een GT Ballbearing turbo op moeten....

Maar ja. Dat is voor de lange baan.

Voorlopig bouw ik de boel standaard in. Ik laat MS de LPG en benzine inspuiting en ontsteking doen. Er komt een turbodrukregelaar op die ook door MS wordt aangestuurd. Dus dan kan ik op vollast met een wat hogere boost rijden. Verder komt er een EGT en Boost metertje in het interieur en ik moet eindelijk het pingel-circuit maar eens gaan bouwen want dat wil ik erg graag detecteren.

Ik heb verder een aantal dilema's:

Ik heb een kop klaargemaakt met die prachtige ITB's erop. Compressie zou 1:11 moeten zijn (uitgeliterd). De kop is geflowed, kleppen en zittingen zijn geslepen, er zit een 300 graden nokkenas in met een klepoverlap van 100 graden. Verder hou ik een blok over waar als het goed is alle goodies in zitten, alleen door de overmatige benzine heeft deze een eerste overmaat nodig.

Nou is de simpele optelsom natuurlijk:

Turbo-blokje openmaken (toch maar doen om even te inspecteren...) Dan is de kop eraf. En ik heb dus een kop liggen met ITB's en helemaal klaar... Maar.. Daar zitten geen natrium gevulde kleppen in. Deze kop er dan opzetten ? Dan kom ik meteen bij probleem 2. Hoe krijg ik dan de perslucht de ITB's in ? Daar moet ik dan een header voor (laten) maken.

Kortom.... Rustig alles inbouwen en alles bij elkaar houden ? Of meteen modden met spullen die ik toch al heb ? Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat ik het project eens afmaak en ga rijden met de 242. Want mijn 1976 BMWtje komt me eigenlijk een beetje mijn oren uit (drift wel erg leuk, trouwens...)

Vervolgens heb ik die turbo in mijn auto hangen. En dan ? Dan heb ik dus een getweaked blok over. Die dan opboren, nieuwe zuigers erin en goodies opbouwen ? Maar dan met ITB's ? En wat voor zuigers dan ? Turbo's ? Maar dan zit ik weer met de kleppen. Zullen die er niet uit fikken ? En waar laat ik die 300 graden nokkenas ? Of ik moet dat blok atmosferisch op gaan bouwen. En het zou ook wel een leuke basis zijn voor een 16v turbo. Maar ja... Wat moet ik dan weer met die kop + ITB's ? Lastig he ?

Maar goed. Van de week ga ik de kop van die motor afhalen. Eventueel maak ik die dan op zaterdag even netjes. Dan kan ie er zo weer op. Ik zou de inlaten heel iets kunnen bewerken, de scherpe randjes eruit halen, zeg maar.

Met heel veel moeite zou ik deze nog voor de radiateur kunnen proppen:

[Afbeelding: ic-gy100.JPG]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
mooie vooruitgang!

Misschien van carbon-fiber met epoxy een air-box maken voor de ITBT's? ;D

Boost control met MS is erg mooi, je kunt er zon electrisch by-pass klepje van een t5 oid voor gebruiken.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
vrij simpel volgens mij.

de uitlaatkleppen uit de kop van de turbo in de bewerkte kop zetten en klaar.

een IC gaan plaatsen , je kan eerst gaan kiezen voor een originele opstelling

de 300 graden nok-as in de hoek gooien en een VX3 erin

de MS op de turb bouwen.

en begin nu eens bij het begin.
laat hem eerst op benzine GOED lopen.
als dit goed loopt , stapje voor stapje de boel wat gaan opvoeren.
zo kan je de turbodruk wat aanpassen en andere injectors gaan plaatsen.
als dit naar je zin is , ga dan pas met gas aan de gang.
straks heb je weer een motor aan puin.
Antwoord
Bozzma schreef:Ik ben al een het speuren.. Want met mijn LPG verslaving moet de inlaatlucht zo koel mogelijk. Ik kan niet koelen met mijn brandstof. Bovendien las ik dat boven de 2500 toeren LPG juist een minder goede klopvastheid krijgt ??? Ik weet niet of iemand mij daar meer over kan vertellen :Smile

Misschien een idee om met BK-gas of via http://www.autogas.nl/ een vraag hierover te stellen? Tis maar een ideetje.

o en vergeet niet de foto's te maken en hier te plaatsen als je met die motor aan de gang bent. ;-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Mijn vorige motor is versleten door het overmatig benzine pissen van de Solexen.... LPG zal daar geen kwaad aan doen. Maar.. LPG of benzine.. Het is mij om het even.

Met die IC gaat het nog niet flexibel. Ik zal eens even kijken hoe dat gaat lukken. En inderdaad. Eventueel eerst even een origineel intercoolertje. Ik kan toch mijn inlaatlucht meten en loggen. Evenals Lambda, EGT, boost en knock. Wat wil je nog meer !

Woensdag komt er een motorsteun binnen. Dan gaan we eens bouwen aan die motor !

Volgens mij zijn de kleppen in de bewerkte kop groter. Maar ik ga er zeker naar kijken. Een standaard 351 kop is ook niet gek. Eventueel met standaard spruitstuk.
Antwoord
Bozzma schreef:Mijn vorige motor is versleten door het overmatig benzine pissen van de Solexen.... LPG zal daar geen kwaad aan doen. Maar.. LPG of benzine.. Het is mij om het even.

Met die IC gaat het nog niet flexibel. Ik zal eens even kijken hoe dat gaat lukken. En inderdaad. Eventueel eerst even een origineel intercoolertje. Ik kan toch mijn inlaatlucht meten en loggen. Evenals Lambda, EGT, boost en knock. Wat wil je nog meer !

Woensdag komt er een motorsteun binnen. Dan gaan we eens bouwen aan die motor !

Volgens mij zijn de kleppen in de bewerkte kop groter. Maar ik ga er zeker naar kijken. Een standaard 351 kop is ook niet gek. Eventueel met standaard spruitstuk.

Ik heb nog wel een standaard ictje liggen.

standaard 351 kop? je bedoelt 531 neem ik aan.

Maar waarom begin je niet gewoon met het standaard blok, ms erop, en je had het over boost control.
speel daar eerst eens mee. (lijkt mij)

Er moet nog best wat vermogen te winnen zijn met het goed afstellen van..

Antwoord
531 ja.

Morgen eens kijken wat er allemaal op die motor zit. Ik ben wel benieuwd.
Aan spullen geen gebrek. Er ligt een wat versere M45 klaar, een B230ET HP. Deze heeft nog het oude spruitstuk maar door een wissel ligt er nog een verse turbo met het goede spruitstuk in de schappen. Alsmede een aantal IC's.
Antwoord
Erg mooie 531 kop... De rest is gaar.....

>Sad

Bovendien is het geen L-blok. Dus volgens mij geen oil squirters.]
Antwoord
lekkere aankoop dan...... :-[

Succes ermee !

en ik ben wel benieuwd naar foto's! en waarom is het blok gaar ?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.018 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.572 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.603 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&M 22 13.810 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.237 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.777 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.107 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.143 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.760 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)