Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekker in de olie
hallo Erik,mooi balen van je motor. ALs ik het verhaal zo lees schat ik wel in dat je motor al wat meer heeft gelopen dan de 225dkm die de verkoper opgeeft....

Je kunt eens langsgaan bij Staal in Noordhorn. Goudeerlijke Volvosloper: leg hem het verhaal uit. Hij kan je vast helpen aan een goede 2ehands motor met verleden of hij weet wel een adres waar je een goed revisieblok kan krijgen. Hij heeft een kleine werkplaats en sleutelt daar, dus misschien kan hij het blok voor je wisselen en je een leenauto voor een paar dagen meegeven.

Als je trouwens voor een revisieblok gaat zou ik niet bezuinigen op de revisie van de brandstofpomp. Je weet niet hoeveel die heeft gelopen en is wel een essentieel onderdeel.....
Antwoord
Helemaal met je eens ticcie!

Ik heb ook een versleten br.st.insp. pomp gehad en dat kan zich als volgt "openbaren" ;
tijdens het rijden hoor je ineens eens geluid alsof een van de 6 zuigers met een moker bewerkt wordt in de opgaande slag..........klinkt als uitgelopen drijfstanglager of erger!
Ik dacht dus ook dat het bij mij einde oefening was vwb blok.
Gewoon naar huis gereden met een gangetje van 30 40 km/u en bijna thuis liep het blok ineens als een nieuwe!!!!!??????
Volgende dag collega's gevraagd en er kwam er een met de verklaring dat als er een verstuiver open blijft staan de motor gaat klinken zoals ik hoorde.
6 nwe. verstuivers geplaatst alles in orde dacht ik:
Op weg van werk naar huis ineens weer zelfde geluid.
Gelukkig dicht bij de zaak en de nog aanwezige collega-monteurs laten meeluisteren.
Met lopende motor de verstuiverleidingen 1 voor 1 los gedraaid en bij de verstuiver die de oorzaak was kwam tijdens de compressieslag gewoon dieselsop uit de leidingkant.

Conclusie; de verstuiverstond WEER open aangezien de verstuivers hagelnieuw waren kon de enige oorzaak nog zijn dat de br.st.insp.pomp sluipsel meegaf aan de brandstof die de verstuivers open doet laten staan.

Dit hele verhaal hoop je natuurlijk niet mee te maken als je net voor een aanzienlijk bedrag je motor hebt geruild voor een revisieblok!!!!

Een goed adres is BUCHLI in Harderwijk, wij brengen daar voor de zaak ook de pompen heen enze leveren absolute klasse Bosch waardig zogezegd.
Als je dan ook gelijk je verstuivers meegeeft kunnen zij die voor je testen en eventueel reviseren. (nwe. nozzzle's en druk weer opnieuw instellen)

Realiseer je dat de pomp een omvangrijke taak heeft en er een heleboel vanaf hangt.
Je kunt ook je hele auto erheen brengen na motorwissel en dan door hen de montage en op tijd zetten van de pomp tov motor laten verzorgen.Want ook hier geldt het is horlogemakersprecisie die zichzelf uiteindelijk terugbetaald in heel mooi lopen,weinig roetuitstoot bij vollast en koude start en last but not least BETROUWBAARHEID.
Er wel vanuitgaand dat de motor mechanisch fris is vwb. compressie enz.

Ik realiseer mij dat het een heel verhaal is maar het is zo uitgebreid omdat je een beginnend dieselfan bent.
Als je je kennis verder wilt verhogen en basisdingen inzichtelijk wilt maken kijk dan eens bij HOW STUFF WORKS op het www

http://auto.howstuffworks.com/diesel.htm

groet Jan
Antwoord
Even een update:
Ben er nu wel ongeveer uit. Het wordt een complete revisie (incl. brandstofpomp!) bij Eggens Motorenrevisie te Assen. Zij doen ook de in- en uitbouw (maar dan andersom Big Grin ). Totale kosten worden dan ongeveer 3650 euro en ze kunnen deze week nog beginnen.
Alle opties en adviezen tegen elkaar afwegend, en gezien het feit dat ik nog lang in mijn dieseltje wil blijven tuffen, lijkt me dit de beste oplossing.

Ik heb ook nog even gegoogled op http://www.motorensuche.com en heb een apart forum gevonden voor klagers over dit bedrijf. En gezien de afstand en hun telefoonnummer a € 0.45 per minuut leek me dit, ondanks de lage prijs, een te groot risico.

Citaat:Als je je kennis verder wilt verhogen en basisdingen inzichtelijk wilt maken kijk dan eens bij HOW STUFF WORKS op het www

http://auto.howstuffworks.com/diesel.htm

Bedankt voor de tip, Jan. Over vijf jaar reviseer ik de motor gewoon zelf. :lol:

Trouwens, een aparte D24 subgroep lijkt me nog steeds een UITSTEKEND idee. Idea
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Erik265 schreef:
bertvolvo schreef:is dit wat (http://www.kapaza.be/detail/3529819/volvo 940)
succes
groeten

Ja, dat lijkt wel wat. Heb de beste man al een berichtje gestuurd. Bedankt voor de tip.

De motor heeft trouwens zo'n 225.000 km gereden. Ik heb de auto nu sinds mei dit jaar. Ik betwijfel of de verkoper op de hoogte was van de toestand van de motor. Net zoals velen vind ik het een ^%^&#, maar of hij zoiets zou flikken weet ik niet. Toen ik met het olielekkageprobleem bij hem kwam en hij me Slick 50 adviseerde kreeg ik wel mijn twijfels. Maar ik heb al veel discussies met hem gevoerd over zijn (in mijn ogen) slechte service, ik voel er weinig voor om hier nog eens met hem over te beginnen. Hij zal toch alles ontkennen en zeggen dat ik zelf te hard heb gereden. Ik zou in ieder geval niet weer een auto bij hem kopen, al heb ik (nog) geen spijt van mijn aankoop. Ik ben elke dag nog helemaal Big Grin met mijn tank, zelfs met een versleten motor!

kijk, zo kun je ook iets zeggen over je ervaringen. (elders is er een discussie gaande zoals je gezien zult hebben) Jij doet dit naar mijns inziens op deze manier gewoon netjes.

Wellicht is de motor vroeger enigszins mishandeld door te weinig service. Ik kan me herinneren dat er mensen hier zijn die beweren dat men in de USA minder belang hecht aan onderhoudt. Dat weet ik dan zelf niet en het zegt natuurlijk niets. Maar ja, het zou zo maar kunnen dat jou tank daar een voorbeeld van is. En dan kan het wel kloppen met die km-stand. Of je teller liegt ;-) Maar ach, zoals je zelf zegt. Het is en blijft een mooie bak.

Dus nu ff dit probleem oplossen door een andere diesel (persoonlijk zou ik zeker voor een turbodiesel gaan ook al is dat niet 100% origineel) er in te gooien zou ik zeggen. En weer gaan met die banaan!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Citaat:kijk, zo kun je ook iets zeggen over je ervaringen. (elders is er een discussie gaande zoals je gezien zult hebben) Jij doet dit naar mijns inziens op deze manier gewoon netjes.

Nou, dit is tot nu toe wel de meest ongenuanceerde opmerking :oops: . Ik vermeld niet snel de naam van de verkoper (even wat zoekwerk) en het blijft tenslotte mijn mening en zo probeer ik het altijd te omschrijven. "ik vind" is anders dan "hij is".

Citaat:Wellicht is de motor vroeger enigszins mishandeld door te weinig service. Ik kan me herinneren dat er mensen hier zijn die beweren dat men in de USA minder belang hecht aan onderhoudt. Dat weet ik dan zelf niet en het zegt natuurlijk niets. Maar ja, het zou zo maar kunnen dat jou tank daar een voorbeeld van is. En dan kan het wel kloppen met die km-stand. Of je teller liegt Wink Maar ach, zoals je zelf zegt. Het is en blijft een mooie bak.

Dus nu ff dit probleem oplossen door een andere diesel (persoonlijk zou ik zeker voor een turbodiesel gaan ook al is dat niet 100% origineel) er in te gooien zou ik zeggen. En weer gaan met die banaa

Ik hoorde vandaag toevallig van een collega die een aantal Corvettes heeft dat Amerikanen vaak te pas en te onpas Loctite gebruiken omdat ze ervan uitgaan dat ze nooit iets los hoeven te draaien. Als iets stuk is, laten ze het vervangen. Dus dat verhaal over slecht onderhoud zal wel enigszins kloppen. En een D24 moet je af en toe lekker verwennen Tongue

En nee, het wordt geen turbodiesel. Dat is me toch afgeraden door Jan 240diesel. Het vergt teveel aanpassingen en dat is niet bevorderlijk voor zo'n leek als ik.
Mijn tank gaat morgen naar Assen waar ze maandag beginnen met de revisie. Meneer met wie ik gesproken heb vandaag had zelf zes jaar lang in een (zelf gereviseerde) 240 diesel gereden. Dus dat zit wel goed Big Grin

Maar dan moet ik wel meer dan een week (en misschien langer) zonder mijn Zweedse schone Cry . Dat wordt een eenzame kerst... En als klap op de vuurpijl ben ik ook nog veroordeeld tot het rijden in een [size=7px]opel astra[/size]. [size=12px][/size] Life can be cruel. Maar schoonpa, toch bedankt!
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Klote van je diesel zeg. Maar eens gereviseerd zou 'ie dan toch weer vele jaren mee kunnen gaan.

Als je wat op de brickboard rondkijkt zul je wel vlug aanvoelen wat Amerikanen vinden van diesels in het algemeen en de D24 in't bijzonder.
Ze moeten er niet te veel van weten. Trouwens de mechaniciens (ook van de dealer) daar weten er simpelweg niet veel van. En met een D24 is een bekwame monteur goud waard.
Stond er trouwens in jouw US handleiding niet iets van een 12500km onderhoudsinterval (herinner me een ander topic)? In de EU handleidingen is dat 7500km Confusedhock:

Hoe kwam je eigenlijk tot deze problemen (behalve dan de olie op't spruitstuk en 't olieverbruik)? Had je een hoog verbruik of onregelmatige loopcultuur,...

Trouwens: goede keuze om geen turbo te nemen. Te veel stress voor het blok, oververhitting en verhoogde slijtage zouden volgen. Qua duurzaamheid is het D24 blok (vooral de latere jaren, schijnbaar hadden de eerste jaren wat gietproblemen -aldus een volvomonteur op rust uit de buurt) het beste. Je komt gewoon wat later op je bestemming Big Grin

Mits goed onderhoud en rustig warmrijden kun je trouwens nog goed mee met het verkeer (wel iets minder met de automaat vrees ik). [In casu mijn blokje: Kruissnelheid van 130-140 op teller (ong 120-127 'echt') lukt goed, verbruik wordt dan 7 à 7,5 liter/100km. Als ik geen snelweg doe (dus 50-70-90/100 rij) dan wordt het verbruik zo'n 6 à 6,5 liter/100km (er mocht inderdaad een 6de versnelling bijkomen voor de snelweg).

Veel geluk!
Roll<br /><br />&quot;Baldrick, you wouldn't recognise a cunning plan if it painted itself purple and danced naked on top of a harpsichord singing 'Cunning plans are here again'.&quot;
Antwoord
Ja, ik heb ook eens op wat Amerikaanse forums gelezen over de D24, inderdaad niet erg positief. Maar dat geeft niks, ik ben het wel. Zelfs na een versleten motor zou ik niks anders meer willen.
Ik kan erg goed meekomen met het verkeer, optrekken wat minder maar eenmaal op snelheid kan ik lekker meerijden. Vandaag heb ik mijn nieuwe snelheidsrecord bereikt van 140 km/u. Daarboven wordt lastig, want mijn teller houdt op bij 140 Big Grin Maar ik had nog wat over, dus het zal richting de 150 gaan en dat is best knap voor een (afgeragde) diesel van 26 jaar oud.
Maar mijn gemiddelde cruisesnelheid ligt rond de 110. Lekker uitgezakt in mijn uitgezakte stoel, rechterarm ontspannen op mijn armsteun en mijn hand losjes op de automaatpook. Lekker relaxed muziekje erbij en zo vergeet ik de hele wereld om me heen en daarom ben ik zo gek op mijn dieseltje Big Grin Big Grin Big Grin

Klopt inderdaad van de 12500km. Was het schema van olie verversen.

Mijn verbruik is altijd goed geweest, rond de 1 op 12/13 (veelal snelweg). Starten was tot een maand geleden ook niet echt een probleem. Wel het steeds hoger wordende olieverbruik en ook over de rookontwikkeling maakte ik me steeds zorgen.

Waar rij jij trouwens in, Dietbrand? Ik weet dat het een diesel is, maar meer ook niet. :?:
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Ik heb even een eigen topic voor Dietbrand gemaakt in "ik en mijn Volvo" omdat dat beter paste en het olieverhaal niet in de weg zit op die manier.

Dus praat gerust verder over je olielekkage/motorrevisie/slijtage diesel etc.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Hartelijk dank, Saint. Maar ik raak zo langzamerhand een beetje uitgepraat gelukkig. Big Grin
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Trouwens om even op dat olielek terug te komen. Ik heb het ook maar in mindere mate, vooral na stevig doorrijden.

Mijn garage denkt dat het de kleppendekselpakking is (is er zelfs quasi zeker van). Volgende keer eens wat beter op letten bij het monteren (plus wat vloeibare pakking). Het is ook aangeraden om een kurken pakking te gebruiken ipv een rubberen (dixit monteur).
Roll<br /><br />&quot;Baldrick, you wouldn't recognise a cunning plan if it painted itself purple and danced naked on top of a harpsichord singing 'Cunning plans are here again'.&quot;
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.665 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 6.239 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.732 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.746 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 7.023 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Brandende olie WimB 5 5.035 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.629 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 8.392 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.222 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)