Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekker in de olie
Dan loop ik wel weer het risico dat ik binnen een aantal jaren weer tegen problemen aanloop. Het kost nu wel wat, maar dan heb ik wel een zo goed als nieuwe motor, aangezien ik nog heel lang in deze auto wil blijven rijden. En de carrosserie is nog in uitstekende staat, daar zal het ook niet aan liggen.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Erik265 schreef:Dan loop ik wel weer het risico dat ik binnen een aantal jaren weer tegen problemen aanloop. Het kost nu wel wat, maar dan heb ik wel een zo goed als nieuwe motor, aangezien ik nog heel lang in deze auto wil blijven rijden. En de carrosserie is nog in uitstekende staat, daar zal het ook niet aan liggen.

Je kan beter eens in België vragen. Daar zijn de prijzen vaak wat lager merk ik. Als je toch tot revisie over wil gaan. Maar ook voor gebruikte motoren is België 'the place to be' als je een dieselmotor zoekt. Ik zou eens aan mn pa kunnen vragen. Die woont daar. Maar hij is alleen nu ff niet zo mobiel want hij heeft net een nieuwe heup.

En anders...is nogal een verschil. €500 euro voor een gebruikte motor of €5000. Voor €500 kun je wel weer een paar jaar voorruit natuurlijk. Even goed rondbellen. http://www.autorima.nl/ Misschien hebben ze wel een goede turbodiesel uit een 940 ofzo voor je liggen met niet al te veel km's. 200.000km max ofzo denk ik dan aan.

Toch vreemd, deze auto heb je toch nog niet zo lang geleden gekocht als ik mij niet vergis? Heb je de verkoper al eens gevraagd hoe dat nu komt? En hoeveel km's heeft ie nu gereden?

Zowieso zou ik direct nu een turbo intercooler erbij gaan plaatsen als je toch aan de gang gaat. Kost wel wat extra moeite qua plaatsing en verbouwen van je uitlaat, maar dan heb je tenminste wel veel meer plezier straks.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Balen Erik.

Wat een tegenvaller zeg. Je hebt de auto nog maar net en nu zoveel kosten.

Sterkte en blij te horen dat je de auto wilt houden.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
is dit wat (http://www.kapaza.be/detail/3529819/volvo 940)
succes
groeten
Antwoord
TheSaint77 schreef:
Erik265 schreef:Dan loop ik wel weer het risico dat ik binnen een aantal jaren weer tegen problemen aanloop. Het kost nu wel wat, maar dan heb ik wel een zo goed als nieuwe motor, aangezien ik nog heel lang in deze auto wil blijven rijden. En de carrosserie is nog in uitstekende staat, daar zal het ook niet aan liggen.

Je kan beter eens in België vragen. Daar zijn de prijzen vaak wat lager merk ik. Als je toch tot revisie over wil gaan. Maar ook voor gebruikte motoren is België 'the place to be' als je een dieselmotor zoekt. Ik zou eens aan mn pa kunnen vragen. Die woont daar. Maar hij is alleen nu ff niet zo mobiel want hij heeft net een nieuwe heup.

En anders...is nogal een verschil. €500 euro voor een gebruikte motor of €5000. Voor €500 kun je wel weer een paar jaar voorruit natuurlijk. Even goed rondbellen. http://www.autorima.nl/ Misschien hebben ze wel een goede turbodiesel uit een 940 ofzo voor je liggen met niet al te veel km's. 200.000km max ofzo denk ik dan aan.

Toch vreemd, deze auto heb je toch nog niet zo lang geleden gekocht als ik mij niet vergis? Heb je de verkoper al eens gevraagd hoe dat nu komt? En hoeveel km's heeft ie nu gereden?

Zowieso zou ik direct nu een turbo intercooler erbij gaan plaatsen als je toch aan de gang gaat. Kost wel wat extra moeite qua plaatsing en verbouwen van je uitlaat, maar dan heb je tenminste wel veel meer plezier straks.

Ben er nog niet helemaal uit of het een andere motor wordt of revisie. Heb ondertussen al een goedkoper revisieadres gevonden (scheelt 600 euro). Als ik dan evt. de brandstofpomp niet laat reviseren scheelt dat ook alweer 600 a 700 euro en dan wordt het bedrag al een stuk minder. Kom ik rond de 3000 euro uit.
Of inderdaad een andere motor (met Turbo 8), dat is natuurlijk ook een goede optie. Maar wel ÃÂÃÂn met meer risico. Is het trouwens wel een goede combinatie, Turbo met een 3-trapsautomaat? En kun je zonder teveel moeite een 940 motor in een 240 plaatsen?

Waar zouden jullie in mijn geval voor kiezen? Een andere motor gaat wel ten koste van de originaliteit, iets wat ik wel belangrijk vind. Is een turbomotor dan juist een waardevermindering- of vermeerdering?

Graag jullie advies. Alleen kom ik er niet uit :-s :-k
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
bertvolvo schreef:is dit wat (http://www.kapaza.be/detail/3529819/volvo 940)
succes
groeten

Ja, dat lijkt wel wat. Heb de beste man al een berichtje gestuurd. Bedankt voor de tip.

De motor heeft trouwens zo'n 225.000 km gereden. Ik heb de auto nu sinds mei dit jaar. Ik betwijfel of de verkoper op de hoogte was van de toestand van de motor. Net zoals velen vind ik het een ^%^&#, maar of hij zoiets zou flikken weet ik niet. Toen ik met het olielekkageprobleem bij hem kwam en hij me Slick 50 adviseerde kreeg ik wel mijn twijfels. Maar ik heb al veel discussies met hem gevoerd over zijn (in mijn ogen) slechte service, ik voel er weinig voor om hier nog eens met hem over te beginnen. Hij zal toch alles ontkennen en zeggen dat ik zelf te hard heb gereden. Ik zou in ieder geval niet weer een auto bij hem kopen, al heb ik (nog) geen spijt van mijn aankoop. Ik ben elke dag nog helemaal Big Grin met mijn tank, zelfs met een versleten motor!
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Hallo Erik,

Heel jammer van je motor!
Ik schrik me dood van de genoemde prijzen of is het inclusief de heftruck die de motor uit gaat laden????

Kijk eens op deze link.......

http://www.motorensuche.com/amauswahl1.html#

druk op de volvo- diesel toets en laat je verrassen!
Ik zou wel even stevig google-en om wat ervaringen van anderen te peilen voordat je tot aanschaf over gaat.

Zelf ben ik dezelfde weg gegaan als jij v.w.b. de motor dus ik heb ook de volvo sloperijen eens gebeld.
Zij vroegen in guldens hetzelfde als de genoemde website nu in euri's vraagt.Bovendien was de historie van het blok compleet wazig....

Ik weet niet of je de auto dagelijks nodig hebt anders zou je ook nog wat paardenmiddelen kunnen proberen voor je het blok er uit haalt:

De zuigers zelf zijn meestal niet de oorzaak maar de zuigerveren die het zaakje af moeten dichten.
Deze kunnen helemaal vastkolen en dan de compressie verruineren.
Het paardenmiddel is dan om wat ATF olie , remolie of WD 40 op de zuigers te laten lopen.
Daarna het spul in laten werken gedurende de nacht en de volgende morgen kijken of je resultaat hebt geboekt.

Laat je niet blij maken met een dooie mus want bij mij was de motor al te ver heen en hielp het niet.

NIET TE VEEL OLIE (anders loopt je zuiger s"morgens tegen een vloeistofslot)
DE OLIE VIA INLAATSPRUITSTUK EN EEN SLANGETJE MET INJECTIESPUITJE PER KANAAL INSPUITEN MET DE BETREFFENDE INL.KLEP OPEN(motor dus tussendoor met de hand verdraaien)

Als je de olie/WD40 namelijk te ver voor de inlaatklep er inkiepert kan de motor s'morgens op hol slaan en even kort en hevig lopen op de olie die hij dan aanzuigt....

Neem het verhaal anders eens met je monteur op die je vertrouwd en wellicht wil hij het eens voor je proberen.
Alle tijd die je zo nog met je motor rekt kan je besteden aan een goede voorbereiding voor een ruilmotor.

succes groet Jan
Antwoord
O ja voor ik het vergeet......
Laat het turbodieselverhaal maar rustig uit je hoofd.
ik ben er zelf mee bezig en het vergt veeeeeel aanpassingen.
Helaas is verschillende post van mij van dit forum gehackt of weet ik veel maar ik had er al een redelijk fotoverslag van gepost.

Aanpassingen;

-motorhoek
-vliegwielhuis Voor jou een extra gedoe want er is vlgs. mij geen vliegwielhuis met de juiste kantelhoek voor jouw aut.bak
-motorsteunen
-carterpan of voortrein
en nog wat toestanden die je auto er niet orgineler op maken.

nogmaals gegroet en tot ziens, Jan
Antwoord
Jan,
Bedankt voor al deze info. De Turbo zal ik snel uit mijn hoofd zetten, dat is nu wel duidelijk. De Duitse firma ziet er veelbelovend uit, is voor mij maar 3 1/2 uur rijden dat is te doen. Ik zal inderdaad hier even flink op googelen, maar op het eerste gezicht ziet het er goed uit. En het scheelt een heeeeele hoop centjes.

Ik rijd dagelijks minimaal 60km met de wagen, dus liever geen lapmiddelen of alleen maar als tijdelijke oplossing. Zodra het gaat vriezen heb ik waarschijnlijk wel een probleem om de auto aan de praat te krijgen, dus mocht ik dan geen andere motor hebben komen jouw tips misschien nog van pas.

Heb je enig idee hoeveel een D24 ongeveer weegt?
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Dat is nog eens gunstig 60km per dag of meer, dan komt de diesel goed op temperatuur.

Ik gok dat een D24 zo´n 150 kg weegt misschien wat minder zonder starter dynamo en wat ander spul.
De motorensuche heeft trouwens ook losse motoronderdelen, dus als je in de toekomst nog eens wat zoekt.......

Voor de winter heb je wel wat aan startpiloot, dit is ether en hoe verrot je motor ook is aanslaan gaat bijna altijd.
Ook hier niet overdrijven,een seconde of 2 - 3 in je luchtfilter spuiten en dan gloeien en starten maar.
De motor zal aanslaan met een DIESELKLOP die zelfs voor een D24 ongewoon scherp klinkt maar hij loopt.
In plaats van startether kan je ook remmenreiniger gebruiken ook bij de automat.zaak te koop.

DIT ADVIES IS ALLEEN VOOR MOTOREN DIE TOCH AL OPGEGEVEN ZIJN.
Je motor krijgt nl. enorm op z´n donder in een fase dat er nog lang geen sprake is van een oliefilmpje tussen de edele delen.
Ik heb er zelf ook een winter mee gerekt voor de inbouw van een andere D24.

Ik hoor graag hoe het je verder vergaat.

Misschien wordt het tijd voor een subgroep D24 (D24T D24TIC)

groet Jan
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.658 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 6.234 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.730 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.743 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 7.016 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Brandende olie WimB 5 5.031 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.618 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 8.382 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.221 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: