Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekker in de olie
Maare..

Hoe start dat ding ? Gloeien, starten lopen ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Maare..

Hoe start dat ding ? Gloeien, starten lopen ?

Sorry; "dat ding"? Je kan ook te ver gaan, Bozzma :twisted: Big Grin

9 van de 10 keer gloeien, starten, lopen. 1 van de 10 keer heeft "dat ding" er iets meer moeite mee (vooral bij nat weer).
Dinsdag worden de gloeispiralen vervangen.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Ahh, Excuus.

Nou ja, waar het om gaat, als de koude start heel moeilijk gaat ontsteekt de diesel moeilijk. En diesel ontsteekt door zelfontbranding. Daar is een hoge druk voor nodig. Als die druk niet aanwezig is door (zwaar) versleten zuigers of een lek, dan zal de motor moeilijk aanslaan. En dat is een tikkeltje een probleem. Er is dan zoveel mengsel boven de zuiger aanwezig wat dan in een keer ontsteekt dat er een ontploffing plaatsvind. Dat is die lelijke dieselklop bij een koude motor.

Als een Dieselmotor op temperatuur is dan ontsteekt de brandstof zodra het uit de injector wordt gespoten. De motor loopt dan mooi met niet al te veel lawaai. Is de motor nog koud, dan spuit de motor diesel in, dat ontbrand pas als de temperatuur hoog genoeg is door de compressie en BOEM !

Als jouw motor redelijk makkelijk aanslaat dan zal de compressie nog best wel in orde zijn.

De gloeipitten zijn trouwens vaak nog goed. Maar ze vragen veel stroom en daarvoor moet de bedrading goed zijn. Dat gaat nog wel eens mis. Een slechte massa aan het blok, of een slechte voeding of stekkers naar het relais en de gloeipitten.

Af en toe vervangen kan geen kwaad. Soms verbranden de gloeipitten en dan zijn ze nog maar op 1 manier te demonteren. Door de kop eraf te halen. En soms gaan ze enorm vast zitten. En dan ben je ook de klos. Monteer ze dus zorgvuldig met het juiste koppel en gebruik een voorgeschreven smeermiddeltje als kopervet of ander hittebestendige smeerspul om te voorkomen dat ze compleet vast gaan zitten.

Nu weet je ook waarom het essentieel is dat je een diesel rustig warm rijdt. Anders geef je de zuiger iedere keer een slok diesel dat erboven explodeert.
Antwoord
Bozzma schreef:Is de motor nog koud, dan spuit de motor diesel in, dat ontbrand pas als de temperatuur hoog genoeg is door de compressie en BOEM !

Lang leve Jip en Janneke Big Grin

Maar dat maakt het verhaal voor mij wel duidelijk. Zo leer ik steeds meer en dat wil ik ook heel graag.
Ik laat de gloeipitten vervangen bij de garage, maar wel indien nodig. Het is dat ik moet werken, maar het liefst stond ik er de hele tijd met mijn neus bovenop. Maar daar zullen de monteurs vast ook niet blij mee zijn Smile

Ook wordt de kabel naar de achterklep vervangen (die door het scharnier loopt=bekend probleem). Hopelijk wordt het rammelende stuk blik verholpen (waarschijnlijk hitteschild van de uitlaat (zie ander topic). Ook wordt er gekeken naar evt. lekkage van de uitlaat. En het klepdekselpakking wordt ook vervangen!

Donderdag wordt hij van binnen en buiten gepoetst, zodat hij vrijdag kan schitteren als trouwauto van mijn schoonzus en aankomende zwager Big Grin
Dat is natuurlijk helemaal top! Wat is het leven toch heerlijk met een ouwe Volvo \Big Grin/

Bozzma, bedankt voor de uitleg 8)
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Vraag wel of het e.a. nodig is, die kleppendekselpakking. Het lijkt ergens anders vandaan te komen. Namelijk uit de... Carterventilatieslangen...
Antwoord
Dat had ik al gemeld Big Grin
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Wel even een foto plaatsen als je de auto hebt gebruikt als trouwauto. :roll:
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
Zal ik zeker doen, Bert.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Citaat:Ik heb vandaag contact gehad met de monteur. Hij kwam op mij goed over. Hij woont vlak bij me, ik kan de auto 's avonds bij hem brengen en hij rijdt hem dan naar de garage. Scheelt mij weer snipperuurtjes. Cool
Hij gaat er serieus werk van maken; compressie meten, motor schoonspuiten en dan kijken waar de olie vandaan komt en hij had nog een flink aantal ideeen. Dus ik heb er tot nu toe een goed gevoel over en hopelijk blijft het bij het vervangen van een klepdekselpakking o.i.d.
Als ik in ieder geval maar weet wat het probleem is, dan zijn we in ieder geval een stap verder. Confused

Nou, het probleem is bekend: zuigers versleten Cry Cry Cry
Mijn 6-cilinder blijkt geen olie te lekken, maar te verbruiken. En bijna geen compressie. Het starten werd de laatste maanden ook al steeds moeilijker, dus weinig hoop had ik al niet meer en mijn vrees is dus waarheid geworden.
Vanwege de goede staat van de rest van de auto wil ik hem niet kwijt, dus blijven er twee opties over: revisie of ruilmotor. Ik heb vanmiddag de prijzen doorgekregen Confusedhock:
Complete revisie incl. brandstofpomp en BTW: € 4263.-
Ruilmotor incl. BTW: €5140,- #-o

Ik zal morgen zelf nog twee offertes aanvragen, maar het gaat me in ieder geval een maandloon kosten. :wink: Maar ik wil het nu wel in ÃÂÃÂn keer goed doen. Ik wil nog heel lang in mijn tank blijven rijden en de kosten haal ik er na een paar jaar wel weer uit, maar wel een flinke tegenvaller natuurlijk.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Ik zou een andere motor zoeken. Gewoon uit een sloper.

Kijk hier

eens naar.

of hier
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.674 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 6.239 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.733 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.750 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 7.027 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Brandende olie WimB 5 5.041 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.637 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 8.396 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.222 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)