Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruik B23A op GAS; 1 op 5,5 normaal?
He MP,
ik heb net even mijn chassisnummer nagekeken. dat is *245m2 262651*

Kun je dan zien wat voor type motor er in mijn 245 ligt? Dan kan ik zien of er een 123 inpast.
Ja Bozzman, een lambda sonde moet er ook nog in, maar dat wordt de toekomst.
Een sleuteldagje zie ik wel zitten, moet alleen kijken of ik 3e kerstdag kan, want ik ben erg druk met verbouwen.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Okee... Een goede lasser is altijd te gebruiken. En een autogeen-setje om de pijp los te branden ook. Ik heb zo'n mooi Simonds spruitstuk, dus bij mij is ie zo los. Maar ik weet niet of dat ook zo is voor de standaard-pijpjes.

Ik ga even kijken of 3e kerstdag een mogelijkheid is om mensen te ontvangen in de werkplaats. Ga er maar vanuit dat er dus voldoende lambda-ringen aanwezig zijn, een demontage en montageteam, en een lasser. Bovendien neem ik in iedergeval 1 laptop en 1 Lambda-meter mee. Eventueel kan ik dat nummer nog opvoeren naar 3, maar ik heb niet zoveel laptops. Je kan dan na de montage van de sensor een rondje rijden en dan heb je een indruk hoe de motor staat afgesteld. Afstelling corrigeren, nog een stukje rijden en de sensor weer inleveren. Dan moeten we er die dag aardig wat kunnen pakken.

Als we meerdere handige sleutelaars kunnen verzamelen en ik kan de eigenaar van de loods overhalen, dan zijn de kosten binnen de perken te houden.

De Volvolvo afsteldag, zullen we het dan maar noemen ?

Tongue

Nieuw topic openen ? Zodra ik een datum heb.

En dan komen er nog "De Volvolvo ontstekingsombouwdag"

En de "Volvolvo LPG MegaSquirt" dag......

Voor de mensen die het leuk vinden kan ik ook nog tegen kleine vergoeding (die man staat daar niet voor niets in zijn avonduren....) een excursie bij een klein revisiebedrijfje regelen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
michiel schreef:He MP,
ik heb net even mijn chassisnummer nagekeken. dat is *245m2 262651*

Kun je dan zien wat voor type motor er in mijn 245 ligt? Dan kan ik zien of er een 123 inpast.
Ja Bozzman, een lambda sonde moet er ook nog in, maar dat wordt de toekomst.
Een sleuteldagje zie ik wel zitten, moet alleen kijken of ik 3e kerstdag kan, want ik ben erg druk met verbouwen.

OK, het chassinummer is YV1245245M2262651?
Code 24 zegt (omdat een 79-er is) dat er een B19E motor in zit.
Code 5 zegt dat er een M51 5-bak in zit, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen, ik had daar een '2' verwacht (M46, 4+OD-bak).
Code M zegt modeljaar 79 (of 91, maar dat geldt niet voor die van jou).
Code 2 zegt dat ie in België is gefabriceerd
De laatste 6 cijfers zijn het volgnummer.

Die B19E motor verklapt dat je auto oorspronkelijk iet in Nederland werd geleverd. Da's typisch een uitvoering uit een land dat onvriendelijk is voor motoren boven de 2 liter. Dus Frankrijk, Italië of Finland wellicht?
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Antwoord
Ik heb op de zijkanten van de voorschermen knipperlichten zitten, en dat schijnt typisch belgisch te zijn. Maar op mijn papieren staat Datum eerste afgifte nederland 27-07-1979.
Wat betreft de 5-bak, het is een GLE dus een automaat. Dus dat is ook vreemd.
Ik zal eens kijken naar het serienummer van de motor, misschien dat we daar nog iets mee kunnen? Of zijn er optysche kenmerken tussen een B19E en een B21 motor?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
123, dat is toch voor motoren met contactpuntjes ?? Volgens mij heeft een injectiemotor (B19E, B21E, B23E) per definitie electronische ontsteking, dus dat is dan toch niet aan de orde ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
Bozzma schreef:Okee... Een goede lasser is altijd te gebruiken. En een autogeen-setje om de pijp los te branden ook. Ik heb zo'n mooi Simonds spruitstuk, dus bij mij is ie zo los. Maar ik weet niet of dat ook zo is voor de standaard-pijpjes.

Ik ga even kijken of 3e kerstdag een mogelijkheid is om mensen te ontvangen in de werkplaats. Ga er maar vanuit dat er dus voldoende lambda-ringen aanwezig zijn, een demontage en montageteam, en een lasser. Bovendien neem ik in iedergeval 1 laptop en 1 Lambda-meter mee. Eventueel kan ik dat nummer nog opvoeren naar 3, maar ik heb niet zoveel laptops. Je kan dan na de montage van de sensor een rondje rijden en dan heb je een indruk hoe de motor staat afgesteld. Afstelling corrigeren, nog een stukje rijden en de sensor weer inleveren. Dan moeten we er die dag aardig wat kunnen pakken.

Als we meerdere handige sleutelaars kunnen verzamelen en ik kan de eigenaar van de loods overhalen, dan zijn de kosten binnen de perken te houden.

De Volvolvo afsteldag, zullen we het dan maar noemen ?

Tongue

Nieuw topic openen ? Zodra ik een datum heb.

En dan komen er nog "De Volvolvo ontstekingsombouwdag"

En de "Volvolvo LPG MegaSquirt" dag......

Voor de mensen die het leuk vinden kan ik ook nog tegen kleine vergoeding (die man staat daar niet voor niets in zijn avonduren....) een excursie bij een klein revisiebedrijfje regelen.

Ik heb nog wel 2 laptops, en een setje handen wat te hulp zouo kunnen schieten :wink:
Antwoord
okee, mensen zat dus....

Nou nog Volvo's die als slachtoffer willen dienen....

ik ga nog even achter de datum aan en dan start ik een nieuw topic "De Volvolvo afsteldag"
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Nou nog Volvo's die als slachtoffer willen dienen....

Ik heb er al twee 8)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
michiel schreef:Ik heb op de zijkanten van de voorschermen knipperlichten zitten, en dat schijnt typisch belgisch te zijn. Maar op mijn papieren staat Datum eerste afgifte nederland 27-07-1979.
Wat betreft de 5-bak, het is een GLE dus een automaat. Dus dat is ook vreemd.
Ik zal eens kijken naar het serienummer van de motor, misschien dat we daar nog iets mee kunnen? Of zijn er optysche kenmerken tussen een B19E en een B21 motor?

Hmmm...
In ieder geval is het niet zo dat een GLE automatisch een automaat zou moeten zijn. Afhankelijk van het type automaat zou het chassisnummer:
YV1245246M2262651 (AW55 3-bak automaat) of
YV1245248M2262651 (BW55 3-bak automaat) moeten zijn.

Misschien dat je je hebt verkeken op het nummer.

Optisch zit er denk ik heel weinig verschil tussen een B19E en een B21E. Het betreft voornamelijk het verschil in de boring, en daar vind je aan de buitenkant dus niets van terug. Maar een motorcode moet wel ergens te vinden zijn.

De richtingaanwijzers op de spatborden is zeker niet typisch Belgisch. In Italië zijn deze richtingaanwijzers al sinds decennia verplicht. Let eens voor de grap op oude Ferrari's of Fiatjes. Daar zitten van die ronde lampjes op de spatborden.
Als je auto is voorzien van een trekhaak, dan zijn die zijknipperlichten ook voor Nederlandse auto's verplichte koek.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Antwoord
WAARSCHUWING voor gevoelige lezers:
Er wordt ge-OT in deze reactie.

MP schreef:In Italië zijn deze richtingaanwijzers al sinds decennia verplicht.

Haha, vrienden van ons hebben een nieuwe Alfa Romeo GT.
Ik zeg: "Hoe bevalt ie?"
Antwoord: "Ja, geweldig, alleen die spatbordlampjes vallen er steeds uit. Bij de dealer zeiden ze dat het bij de mijne nog wel meeviel, pas drie in een half jaar".

Tot zover spatbord lampjes op zijn Italiaans.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 950 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.791 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Verbruik Volvo 240 CK070 14 10.876 28 February 2020, 02:36
Laatste bericht: CK070
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 4.058 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.770 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 5.020 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.591 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Hoe kan ik mijn verbruik zien? S40 T-4 5 4.658 26 October 2015, 16:58
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 5.474 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)