Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruik B23A op GAS; 1 op 5,5 normaal?
Lijkt mij ook een goed idee. Echter,.. die sleuteldagen zijn slechts weggelegd voor geregistreerden van het register. Ik blijf erbij dat men elkaar ook wel kan helpen zonder geregistreerd lid te zijn. Het doel van deze sites is onder andere om deze auto zo lang en goed mogelijk op de weg te houden toch?

RenÃÂ
en blauwe van '93.
Antwoord
Postma 245 GL schreef:Hartstikke blij Big Grin met nieuwe aanwinst, alleen het tanken van gas viel me wat tegen. Had ongeveer 1 op 8 verwacht alleen haal de 1 op 6 niet eens,.... :?

Is dit normaal? Als ik de rest zo lees is dat iets aan de hoge kant,.... Misschien weet iemand hoe je dit technisch kan beinvloeden er zit een nippel op de gas toevoer,...

Iemand suggesties?

Van welk jaar is de auto?
Als ie van een van de jongere bouwjaren is dan lijkt het me echt te schadelijk. Dan moet 1:7 tot 8 voor een carburateurmotor op LPG goed haalbaar zijn.
Antwoord
jos schreef:
Postma 245 GL schreef:Hartstikke blij Big Grin met nieuwe aanwinst, alleen het tanken van gas viel me wat tegen. Had ongeveer 1 op 8 verwacht alleen haal de 1 op 6 niet eens,.... :?

Is dit normaal? Als ik de rest zo lees is dat iets aan de hoge kant,.... Misschien weet iemand hoe je dit technisch kan beinvloeden er zit een nippel op de gas toevoer,...

Iemand suggesties?

Van welk jaar is de auto?
Als ie van een van de jongere bouwjaren is dan lijkt het me echt te schadelijk. Dan moet 1:7 tot 8 voor een carburateurmotor op LPG goed haalbaar zijn.

Auto komt uit het jaar 1980,...
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Dan zou je eigenlijk de voorpijp van de auto af moeten halen, er meteen een ring in moeten lassen zodat er een lambda-sensor in kan. Dan ben je voortaan in een ritje van 5 minuten klaar..... Bovendien zou je dan een standaard sensor kunnen monteren met een voltmetertje.. Komt de spanning boven de 0,5 volt of blijft ie onder de 0,4 volt dan weet je dat het weer tijd is om er eens naar om te gaan kijken..
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Dan zou je eigenlijk de voorpijp van de auto af moeten halen, er meteen een ring in moeten lassen zodat er een lambda-sensor in kan. Dan ben je voortaan in een ritje van 5 minuten klaar..... Bovendien zou je dan een standaard sensor kunnen monteren met een voltmetertje.. Komt de spanning boven de 0,5 volt of blijft ie onder de 0,4 volt dan weet je dat het weer tijd is om er eens naar om te gaan kijken..

Brobbelen kan ik wel maar echt lassen,..... en een brug zou dan ook wel handig zijn,... Maar op zich voel ik er wel wat voor om deze ingreep te doen.
Maar een te schraal mengsel is dat nou idd schadelijk voor motor?
Antwoord
Ik heb een 245 GLE op gas en rij hier ook 1: 5.5 mee, als ik 120 rijd. Ik rijd er meestal op zijn gemakje mee, 100- 105 en dan lopt hij ongeveer 1 op 6.5.
150 km/ uur kan ik wel vergeten, dat red hij nooit!
Binnenkort ga ik de bougies etc vervangen en met een lamp de hele handel afstellen. Ik kan eigenlijk niet wachen tot er een 123-ignition komt voor de volvo , in mijn 2cv reed dat super!
Met die lambda sonde klinkt leuk, vind het alleen zo duur.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
michiel schreef:Ik heb een 245 GLE op gas en rij hier ook 1: 5.5 mee, als ik 120 rijd. Ik rijd er meestal op zijn gemakje mee, 100- 105 en dan lopt hij ongeveer 1 op 6.5.
150 km/ uur kan ik wel vergeten, dat red hij nooit!
Binnenkort ga ik de bougies etc vervangen en met een lamp de hele handel afstellen. Ik kan eigenlijk niet wachen tot er een 123-ignition komt voor de volvo , in mijn 2cv reed dat super!
Met die lambda sonde klinkt leuk, vind het alleen zo duur.

Ik rij ongeveer met de zelfde prestaties, verder als 130/ 140 heb ik hem niet gehad en idd ik rijd er cruiseënd mee rond mooi 110. Die van jou heeft ook de B23A motor?
En ja die lambda en de euries,.... als het daarmee verholpen is,.... dan is ie weer tip top wat ik ook wel weer belangrijk vindt.
Antwoord
Wist je dat..........

LPG tot wel 4000 volt meer nodig heeft bij de bougie om te kunnen ontsteken ? Met contactpunten kom je eigenlijk net te kort. Dat probleem heb ik ook in mijn BMW-tje. Op benzine geen enkel probleem, maar op LPG is het kritisch en dat merk je.

Daar zijn wel meerdere oplossingen voor. Ik heb mijn Volvo omgebouwd naar een DIS bobine-systeem. Geen draaiende delen meer in de ontsteking. Een keer een klap van gehad en ik lag toen 2 meter verder. Wat een klappen geeft dat.

Het wordt interessant om daar maar eens een kitje voor te ontwikkelen. Net als de uitlaatjes met sensorgat.

Mocht er genoeg animo voor zijn dan kan ik in December wel een ombouw-dag organiseren voor het inbouwen van een lambdameter en eventueel een ontstekingssysteem.

Voor lambda-systeem krijg je dan het volgende:

Een nieuw voorpijpje + plaatsen met sensor-gat.
Een geplaatste wide-band lambdameter (met laptop uit te lezen).
Bedrading van lambdameter netjes aangesloten met zekering, diagnose lampje op dash enz.
Een digitale voltmeter voor een indicatieaflezing.

Een echt prijsidee heb ik daar nog niet van, ik moet even navragen wat een voorpijpje kost. De lambdameter + voltmeter kosten 230 euro. Dan komt er nog een uurtje of 2 werk bij en een voorpijpje.

Voor ontstekingssystemen zou ik ook wat kunnen ontwikkelen.

Een Sensorwiel + sensor plaatsen.
Ontstekingsunit (EDIS) en bobine plaatsen
MegaJolt unit plaatsen en map inregelen (hoeft maar 1x)
Bedrading, zekeringen e.d. Oude ontsteking kan blijven zitten.
2 uurtjes werk.

Kost je ongeveer hetzelfde als een 123.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Ik weet eigenlijk niet eens wat voor motor ik heb...... stom he? :roll:

Een 245 GLE uit 1979, hoe kan ik dan zien wat voor motor hier in zit?

En dat verhaal van bozzma klinkt leuk, maar dan heb je naast de 300 euries van de ontsteking weer 300 euries..... das een hoop geld. Dan begin ik het liefst met de ontsteking....
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
michiel schreef:Ik weet eigenlijk niet eens wat voor motor ik heb...... stom he? :roll:

Een 245 GLE uit 1979, hoe kan ik dan zien wat voor motor hier in zit?

En dat verhaal van bozzma klinkt leuk, maar dan heb je naast de 300 euries van de ontsteking weer 300 euries..... das een hoop geld. Dan begin ik het liefst met de ontsteking....

Nou daar zit naar alle waarschijnlijkheid een B21E in (2127cc, 123pk, 170Nm).
Kijk naar het chassisnummer: Dat begint dacht ik met YV1245xx enz enz...
Waar xx staat, horen cijfertjes van het motortype te staan. Dus ik neem aan dat er bij jouw wagen 44 staat en dat betekent B21E.
Staat er een ander getal, dan kan ik dat wel effe opzoeken. Als er in de tussentijd er iets anders is ingelepeld, tja... dan zie dat daar natuurlijk niet aan.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 950 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.791 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Verbruik Volvo 240 CK070 14 10.876 28 February 2020, 02:36
Laatste bericht: CK070
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 4.058 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.770 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 5.020 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.591 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Hoe kan ik mijn verbruik zien? S40 T-4 5 4.658 26 October 2015, 16:58
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 5.474 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)