Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruik B23A op GAS; 1 op 5,5 normaal?
Pfff, volgens mij kan je heel goedkoop bij een klusgaragelangs die ff zo'n probe in je auto's achterwerk wil steken Smile
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Probleem is dat je dan onbelast meet. En dat is toch anders dan bij 3000 toeren met de gasklep voor de helft geopend (onder belasting dus...)

Het leuke is dus: Dat tunen kan je zelf heel erg makkelijk. Gewoon sonde in de pijp, aflezen, bijschroeven en rijden. Tijdens het rijden af en toe eens kijken en eventueel beetje meer of minder LPG geven.

En ook met een carburateur werkt een lambdasonde uitstekend. K-jet kan je er ook heel erg fijn mee afstellen als je de schroefjes weet te vinden.

Het enige is dat als je veel te rijk rijdt je sonde na verloop van tijd wel eens kapot zou kunnen gaan.... Net als de rest van de motor, trouwens. Dat met zekerheid (op benzine. Te rijk op LPG is enkel schadelijk voor de bankrekening en de uitstoot...)
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Het werkt zo:

Mengsel stel je inderdaad af met de stelschroef op de verdamper (voor stationair) en met de stelschroef in de slang (voor deel- en vollast).
!

Waar vind ik die slang eigenlijk? Voordat ik aan andere schroefjes begin te draaien.

renÃÂ
en blauwe van '93.
Antwoord
bij mij zat ie onder de voorruit over de motor heen (van verdamper naar inlaat spruitstuk)
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
ik zal eens een blik richting voorruit werpen.

bedankt.
en blauwe van '93.
Antwoord
tijdentoeval schreef:
Bozzma schreef:Het werkt zo:

Mengsel stel je inderdaad af met de stelschroef op de verdamper (voor stationair) en met de stelschroef in de slang (voor deel- en vollast).
!

Waar vind ik die slang eigenlijk? Voordat ik aan andere schroefjes begin te draaien.

renÃÂ

Zet morgen wel ff fototje hier neer waar ik denk dat het 1 en ander zou moeten zitten.
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Volgens mij heb ik de schroef gevonden. Wanneer ik hem strakker draai merk ik dat de motor iets langzamer/rustiger/hobbeliger gaat lopen. Kan het kwaad wanneer ik de motor te arm afstel? Zeg maar "op het randje".

Plaatjes zijn natuurlijk altijd welkom.

renÃÂ
en blauwe van '93.
Antwoord
Wil wat foto's hier neer zetten,... beetje tijd gebrek.... Sad In't weekend dan maar.

Wat betreft mengsel, mij is verteld dat wanneer het mengsel te arm is je kleppen eruit kunnen branden,.... Maar dat is mij dus verteld, geen idee of dat idd zo is.
Denk dat Bozzzzzzzma dat wel weet, of niet Bosma? Big Grin
Bij het verhaal kan ik me iets voorstellen, maar aan de andere kant,.... Minder brandstof minder verbranding zou je zeggen.

Als het idd zo is dat je je kleppen er dan uit brand dan zou je kunnen stellen dat er meer warmte dus energie vrij komt en dat zou dan weer betekenen dat de auto harder/ sneller en zuiniger zou moeten lopen,.... Big Grin Maar dat zal wel weer niet op gaan denk,... :?
Antwoord
hehe,. had stiekem ook gehoopt dat Bozzma even zou reageren. Die helpt altijd goed.

Ik moest ook wel aan de schroef draaien. Ik kom niet verder dan 260km met een tank lpg. Heb altijd saab gereden,.. 340km met de zelfde inhoud. Ook met een 2.3 (automaat).

RenÃÂ
en blauwe van '93.
Antwoord
tijdentoeval schreef:hehe,. had stiekem ook gehoopt dat Bozzma even zou reageren. Die helpt altijd goed.

Ik moest ook wel aan de schroef draaien. Ik kom niet verder dan 260km met een tank lpg. Heb altijd saab gereden,.. 340km met de zelfde inhoud. Ook met een 2.3 (automaat).

RenÃÂ

Heb nu de bout een kwartslag in gedraait en rij nu al twee tanken een 0,3 gemiddeld zuiniger heb de 1 op 6 gehaald ondertussen,... Goed he! Big Grin We zouden eigenlijk gewoon eens met een ploegje af moeten spreken enzo een rits auto's afstellen. Maar ja aangezien ik hier op het forum ook alles bi elkaar vraag en sneup ben ik niet de aangewezen persoon die dit nou echt kan,....

Is dit mischien een idee?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 950 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.791 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Verbruik Volvo 240 CK070 14 10.876 28 February 2020, 02:36
Laatste bericht: CK070
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 4.058 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.770 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 5.020 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.591 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Hoe kan ik mijn verbruik zien? S40 T-4 5 4.658 26 October 2015, 16:58
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 5.474 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)