Topics: 23
Het zijn een hoop pegels...
Net even naar de auto gelopen.. Maar het is om moedeloos van te worden.
Het lijkt erop alsof ze de hoon opnieuw hebben proberen te zetten.
Veel horizontale groeven, blauwe warmte plekken door olie tekort
(gladde cilinderwand en olieverdunning door teveel brandstof van de carbs..)
Puinbak dus.
Topics: 135
ik leef met je mee. Kun je dat nog 'wegwerken' denk je?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 33
Is Bert vast heel blij mee!!! :lol:
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Het lijkt op de foto wel alsof ik pingelspikkels zie.
Toch nog eens op de zuiger kijken.
Wat dat aangaat is het wel interessant.
En bij deze is elke auto zonder lambdameting,
injectie en pingelsensor dus echt verbannen.
Okee...
Ik heb dus verder geen verstand van turbo-techniek.
Wel heb ik me er meer en meer bij neergelegd dat ik er niet onderuit ga komen.
1. Wegens de functie die ik nu heb: ik moet toch echt kunnen laten zien dat ik wat in huis heb.
2. Ik wil een auto met ongecompliceerde PK's en dat is N/A gewoon niet. (toeren...)
3. Er moet iets met het blok gebeuren want er zitten al blauwe plekken in de cilinderwand.
Resumerend:
Het wordt een turbo-setup zodra ik er overheen ben dat dat al mijn "funds" voor de komende maanden opslokt. Argh.
En dan moet de versnellingsbak nog worden aangepakt,
Stuurhuis lekt,
De auto zou eens optisch aangepakt mogen worden...
Okee...
Turbo-talk. Ik begreep dat je het best een motor met een bescheiden CR kan maken.
Een CR waarmee ook te rijden is als de turbo niet mee staat te toeteren.
Mijn cilinderkop is flink afgevlakt, dus ik moet oppassen. 1 op 9 is redelijk ideaal.
Lucas gaf al aan dat een CR van 1 op 7 veel te laag was.
Voordeel: mijn uitlaatkleppen zijn groter dan standaard.
Concrete bouwplannen:
B230K blok opnieuw opbouwen met nieuwe zuigers en balanceren.
Inlaatspruitstuk: ITB's (wow...)
Concrete vragen:
Welk uitlaatspruitstuk ?
Welke turbo ?
Welke intercooler ?
Zitten er oliesquirters in een B230K of zijn deze te plaatsen ?
Waar tap ik de oliedruklijn vanaf voor mijn turbo (ik heb een oliekoeler)
Hoeveel druk moet ik draaien ?
Waar staat normaal gesproken de wastegate op aangesloten en hoe stel ik deze af ?
Dumb-valve ?
Bestaat er een instelbare waste-gate ?
Hoe voorkom ik dat mijn turbo te heet wordt ?
Topics: 33
Citaat:Lucas gaf al aan dat een CR van 1 op 7 veel te laag was.
Veel te laag nou ook weer niet, de standaard B21ET hebben 1:7 en de Groep A rally auto heeft ook 1:7.
Maar hoop dus inderdaad dat ik met een hogere compressie verhouding ook gewoon rustig kan rijden zonder dat de turbo staat te springen om in te komen.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Jelmar schreef:Interesse in een Garrett GT45 turbo, prijs rond de 550 eu
turbine AR 0.66
compressor AR 1.33
T4 Flenzen.
Schijnt toch prima te spoelen op een 2.3 Liter...
Bij mij komt er ook -ooit- 1 op 
Is dat een nieuwe turbo ?
Op welk spruitstuk past die ?
Volgens mij is een 940 turbo spruitstuk de beste keuze. Heeft iemand een onderdeelnummer van zo'n spruitstuk ?
Ik begreep dat Mitsubsidie Turbo-tjes ook wel aardig waren. Ik heb nog heel wat leeswerk te doen voor ik er ben denk ik.
Een CR van 7 beperkt je "rijdbaarheid" op plekken waar de turbo nog niet mee staat te draaien nogal.
In de rally staan die turbo's maximaal te spoolen, en anders worden ze wel op gang gehouden door de anti-lag control: ontsteking enorm verlaten, veel brandstof erbij, flat shift en spinnen met dat ding.
In stadsverkeer betekend het dat je steeds naast de turbodruk zit te trappen en geen efficientie hebt van de motor omdat de CR te laag is.
Om mee te driften lijkt het me nog wel aardig, als je een groot hard hebt... Bocht aanremmen, rem los, insnijden, gas erbij, apex raken en gas vol op. Dan kan ie wel eens lelijk gaan doen. Het eerste stuk tot de apex gebeurt er weinig en na de apex gaat ie er vol op (of onderuit)
Ik denk dat een CR van 1:9 heel redelijk is, zeker met LPG.
Nou nog kijken naar:
Welke turbo,
Welke intercooler
Intake design
Welk uitlaatspruitstuk
Topics: 22
standaard 1990+ uitlaatspruitstuk is erg goed. de flens naar de turbo uitfrezen en port matchen, klaar! Ik weet iemand die een B230 heeft, stroker krukas, bewerkte cylinderkop, leuke turbo, dat spruitstuk, 400 pk op de achterwielen..!
Intercooler? standaard ding is eigenlijk erg matig. Misschien heb ik er nog wel een over, als ik iets beters vind. Kijk naar Iveco en andere kleinere trucs, sommige passen precies in een 240 en ze koelen stukken beter!
De nieuwere intercoolers van 1992+ 940's met airco is ook goed, maar die is ook de breedte van de V6 radiator dus gelijk de radiator + e-fan mee monteren. Past wel, alleen zit de accu in de weg denk ik en de radiateur is dieper dan wat standaard in een 240 zit, misschien wat zagen in de motorbeschermplaat oid nodig...
Intake? mooie carbon fiber inlaat box voor op de tb's, met goede bellmouths.
turbo? vergeet iets dat standaard op een RWD volvo gezeten heeft als je gebruik wilt kunnen maken van je super goed geflowde kop. De 15G van een 850 t5 is al goed, maar een 16T of 18T of 19T is in oplopende volgorde beter. gek genoeg is de 19T de grootste maar ook de snelst spoolende van de grotere turbo's.
Een B23 krukas past helaas niet in een B230 zonder veel werk.
Bij het uitkiezen van een B230 blok wel even goed opletten. blokken van voor 1990 zijn minder sterk (dunnere drijfstangen, slapper blok, dunnere lagers) dan die van 1990-1998. vanaf 1993 zuigersproeiers. hoe later hoe beter zullen we maar zeggen.
Zuigersproeiers zijn in een B23 te monteren, op turbobricks zijn diverse mensen die dat gedaan hebben.
Compressie? lekker hoog! met MS is dat wel te beheersen.
Op turbobricks verkoopt iemand nu koperen koppakkingen die dunner zijn dan standaard. De kleinere squish zorgt er voor dat je minder snel detonnatie hebt, en wat meer kracht een goede upgrade. (ik ga er ook een bestellen, kunne we eventueel verzendkosten delen)
JW
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni