Berichten: 25
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2006
over die rollenbank dat klopt wel ja.
als je auto te slap in de bank staat heb je teveel wielslip tenopzichte van de rollen.
zie het als je auto op een nat weg dek.
op zon bank gaan ze je motor min of meer afremmen door een soort rem die op de rollen zit.
de motor moet dus de geremde rollen aandrijven en hier heb je dus je pk's voor nodig. als je dus je auto te los hebt staan gaan je banden slippen op de rollen.
de echte goede manier om je pk's te meten is de motor direct aan de krukas in de bank te zetten.
maar dan moet je achteraf nog weer wat pk's er af halen door dus de verliezen van de aandrijving.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Er gaat binnenkort een "H" nokkenas in.
En mijn TPS sensor van een oude Escort doet moeilijk... Dat zal me leren ouwe zooi van Ford te monteren...
Berichten: 455
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2005
Wat wordt de oplossing voor de TPS sensor, heb die van mij ff nagekeken en bleek een open/dicht sensor te zijn. Ik zat al te denken om ff naar de sloop te rijden en d'r ÃÂÃÂn van een Fordje te plukken. Maar nieuw lijkt me ook wel beter. Zo vroeg mogelijk eventuele storingen tekkelen lijkt me...
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
De laatste B230's met motronic hebben de juiste TPS sensor. LH-types zijn inderdaad niet te gebruiken.
Berichten: 455
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2005
Zijn die zonder moeite over te zetten? zelfde aansluiting op de as van de gasklep?
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Nou.. Volgens mij heeft Volvo maar een aantal spruitstukken gehad. Een K-jet, een LH-jet vroeg type en een LH-jet/Motronic laat type.
Maar het is niet bevestigd dat deze zonder meer op het spruitstuk past. De kans is wel heel erg groot.
Het Escort-ding past precies op de DCOE gasklephuizen als je de metalen busjes eruit draait.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Vandaag de GT weer eens onder handen genomen. De inlaatspruitstukken gedemonteerd. De aansluiting van de inlaatspruitstukken op de kop vielen nog niet eens zo heel erg tegen. Hoogstens een rand van 1,5-2 mm. Maar de aansluiting van de Throttle Bodies op de spruitstukken was wel erg slecht. De TB's zaten er scheef op en er zat hier en daar een rand van 4mm.
Dus de hele dag aan het dremelen geweest. Het ziet er nu al netter uit maar het behoeft nog wel wat huisvlijt.
Toen ook maar even de kleppendeksel gelicht en de nokkenas nagemeten. Uitlaat 12mm lift. Inlaat 12,2 mm lift. Inlaatklep duration ruim over de 300 graden (om en nabij de 320). Klepoverlap tegen de 100 graden. Zou niet misstaan in een F1 auto...
Geen wonder dat die GT zo piekt. Tot 4000 toeren is er totaal geen cilindervulling en er komt zo veel onverbrand mengsel de uitlaat in dat de lambda sensor denkt dat de motor erg arm loopt. Boven de 5000 toeren had ik last van veel turbulentie in de inlaat. Dus daar ging mijn powerband.. Ik wil niet zeggen dat de GT langzaam was... Nog altijd een stuk vlotter dan een standaard 2.3 K-jet.. Maar.. Ik had toch heel erg het gevoel dat ik het maximale er niet uithaalde.
Er komt nu een standaard H nokkenas in. Eventueel wissel ik die later nog met een iets feller nokkenasje. Maar zo'n overdreven ding als er nu in zit, dat hoeft niet meer.
De inlaat nog even netjes afwerken en dan opnieuw testen met een nieuwe TPS sensor. Ik moet ook nog even in de software duiken want de TPS waarden komen nu als RAW waarden binnen in plaats van in procenten.
We zijn weer aan de hobby.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
goed bezig bozzma
eerst eens standaard afstellen tot hij goed loopt.
dan langzaam gaan opvoeren.
dan weet je pas waar je mee bezig bent.
maar goed das mijn idee erover hoor.
maar daar hebben we het al eens over gehad laatst.
vind het al goed van je dat je ook al je fouten post.
ga zo door :lol:
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
We hebben het elders ook al eens over nokkenassen gehad. De nokkenas die er uitgehaald is had mega-dikke nokken. Ik wil er graag een H nokkenas in stoppen. Maar ik kwam latere sportnokkenassen tegen zoals de VX en de VX3. Deze lijken mij echter veel tammer. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de latere nokkenassen ook het milieu moesten dienen. De latere nokkenassen mochten niet te veel overlap hebben om de kat te sparen tegen onverbrand mengsel.
De H nokkenas lijkt dus op de GT6 na de meest sportieve nokkenas. Pure gegevens laten zien dat de H nog redelijk mild is. Maar ik wil graag koppel vanaf 1000 toeren om de kont om te krijgen. En de GT die we hebben met een H nokkenas erin voelt behoorlijk sterk in het middengebied. Ik heb dan nog een 6mm langere slag en betere cilindervulling. Dus als ik het koppel over kan nemen van een standaard GT motor, vermeerderd met mijn aanpassingen... Dan ben ik redelijk blij denk ik.
De inspuiting is iig stabiel. Als ik juiste meetwaarden heb met een goede TPS sensor dan verwacht ik tot 7000 toeren weer een mooi stukje winst.