13 September 2006, 22:55
Maare..
Hoe start dat ding ? Gloeien, starten lopen ?
Hoe start dat ding ? Gloeien, starten lopen ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Lekker in de olie
|
13 September 2006, 22:55
Maare..
Hoe start dat ding ? Gloeien, starten lopen ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
14 September 2006, 16:37
Bozzma schreef:Maare.. Sorry; "dat ding"? Je kan ook te ver gaan, Bozzma :twisted: ![]() 9 van de 10 keer gloeien, starten, lopen. 1 van de 10 keer heeft "dat ding" er iets meer moeite mee (vooral bij nat weer). Dinsdag worden de gloeispiralen vervangen.
1980 GL Diesel (USA)
14 September 2006, 23:25
Ahh, Excuus.
Nou ja, waar het om gaat, als de koude start heel moeilijk gaat ontsteekt de diesel moeilijk. En diesel ontsteekt door zelfontbranding. Daar is een hoge druk voor nodig. Als die druk niet aanwezig is door (zwaar) versleten zuigers of een lek, dan zal de motor moeilijk aanslaan. En dat is een tikkeltje een probleem. Er is dan zoveel mengsel boven de zuiger aanwezig wat dan in een keer ontsteekt dat er een ontploffing plaatsvind. Dat is die lelijke dieselklop bij een koude motor. Als een Dieselmotor op temperatuur is dan ontsteekt de brandstof zodra het uit de injector wordt gespoten. De motor loopt dan mooi met niet al te veel lawaai. Is de motor nog koud, dan spuit de motor diesel in, dat ontbrand pas als de temperatuur hoog genoeg is door de compressie en BOEM ! Als jouw motor redelijk makkelijk aanslaat dan zal de compressie nog best wel in orde zijn. De gloeipitten zijn trouwens vaak nog goed. Maar ze vragen veel stroom en daarvoor moet de bedrading goed zijn. Dat gaat nog wel eens mis. Een slechte massa aan het blok, of een slechte voeding of stekkers naar het relais en de gloeipitten. Af en toe vervangen kan geen kwaad. Soms verbranden de gloeipitten en dan zijn ze nog maar op 1 manier te demonteren. Door de kop eraf te halen. En soms gaan ze enorm vast zitten. En dan ben je ook de klos. Monteer ze dus zorgvuldig met het juiste koppel en gebruik een voorgeschreven smeermiddeltje als kopervet of ander hittebestendige smeerspul om te voorkomen dat ze compleet vast gaan zitten. Nu weet je ook waarom het essentieel is dat je een diesel rustig warm rijdt. Anders geef je de zuiger iedere keer een slok diesel dat erboven explodeert.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
15 September 2006, 00:01
Bozzma schreef:Is de motor nog koud, dan spuit de motor diesel in, dat ontbrand pas als de temperatuur hoog genoeg is door de compressie en BOEM ! Lang leve Jip en Janneke ![]() Maar dat maakt het verhaal voor mij wel duidelijk. Zo leer ik steeds meer en dat wil ik ook heel graag. Ik laat de gloeipitten vervangen bij de garage, maar wel indien nodig. Het is dat ik moet werken, maar het liefst stond ik er de hele tijd met mijn neus bovenop. Maar daar zullen de monteurs vast ook niet blij mee zijn ![]() Ook wordt de kabel naar de achterklep vervangen (die door het scharnier loopt=bekend probleem). Hopelijk wordt het rammelende stuk blik verholpen (waarschijnlijk hitteschild van de uitlaat (zie ander topic). Ook wordt er gekeken naar evt. lekkage van de uitlaat. En het klepdekselpakking wordt ook vervangen! Donderdag wordt hij van binnen en buiten gepoetst, zodat hij vrijdag kan schitteren als trouwauto van mijn schoonzus en aankomende zwager ![]() Dat is natuurlijk helemaal top! Wat is het leven toch heerlijk met een ouwe Volvo \ ![]() Bozzma, bedankt voor de uitleg 8)
1980 GL Diesel (USA)
15 September 2006, 14:35
Vraag wel of het e.a. nodig is, die kleppendekselpakking. Het lijkt ergens anders vandaan te komen. Namelijk uit de... Carterventilatieslangen...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
15 September 2006, 18:37
Wel even een foto plaatsen als je de auto hebt gebruikt als trouwauto. :roll:
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
7 December 2006, 22:47
Citaat:Ik heb vandaag contact gehad met de monteur. Hij kwam op mij goed over. Hij woont vlak bij me, ik kan de auto 's avonds bij hem brengen en hij rijdt hem dan naar de garage. Scheelt mij weer snipperuurtjes. Cool Nou, het probleem is bekend: zuigers versleten ![]() ![]() ![]() Mijn 6-cilinder blijkt geen olie te lekken, maar te verbruiken. En bijna geen compressie. Het starten werd de laatste maanden ook al steeds moeilijker, dus weinig hoop had ik al niet meer en mijn vrees is dus waarheid geworden. Vanwege de goede staat van de rest van de auto wil ik hem niet kwijt, dus blijven er twee opties over: revisie of ruilmotor. Ik heb vanmiddag de prijzen doorgekregen ![]() Complete revisie incl. brandstofpomp en BTW: â⬠4263.- Ruilmotor incl. BTW: ââ¬5140,- #-o Ik zal morgen zelf nog twee offertes aanvragen, maar het gaat me in ieder geval een maandloon kosten. :wink: Maar ik wil het nu wel in ÃÂÃÂn keer goed doen. Ik wil nog heel lang in mijn tank blijven rijden en de kosten haal ik er na een paar jaar wel weer uit, maar wel een flinke tegenvaller natuurlijk.
1980 GL Diesel (USA)
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|