Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Nog even bezig geweest met de GT. Rijden, loggen, analyseren, aanpassen, rijden, loggen, enz.
En dat gaat goed ! Ik kom op het punt dat ik aan de rem moet gaan denken op het moment dat ik het gas in trap.
En mechanisch zijn er nog verbeteringen mogelijk. De 4e versnelling is nog de enige leuke. De andere ben je zo doorheen.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Bozzma schreef:En dat gaat goed ! Ik kom op het punt dat ik aan de rem moet gaan denken op het moment dat ik het gas in trap.
bedoel je dat het HARD gaat? Of hoe moet ik dat interpreteren?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Snel Volvo-tje ja, Trekt lekker door.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
De airbox vervangen door open K&N filters. De auto lijkt wel een straaljager !
Logfiles gedraaid, opnieuw de mappings bijgewerkt en nog even door de datalog zitten snuffelen.
Zie ik dat ik op 6000 toeren mijn AFR boven de 17 uitkomen. Dat is niet lekker. Dan wordt de boel snel warm en het kost ontzettend veel PK's. Net op het stuk waar de motor op zijn best presteert.
Mijn mapping stond al op 100% inspuiten en de duty-cycle stond ook op 100%. Dus terug naar de rekentafel:
6000 omwentelingen is 3000 cyclus. Dat zijn 50 cyclus per seconde ofwel 20 miliseconde per cyclus beschikbaar.
Mijn required feul stond op 20 miliseconde... Maar de MS rekende dat terug naar 10 miliseconden omdat ik 2x per cyclus inspuit. Ik ben dus bang... Dat ik zojuist mijn injectorcapaciteit uit ben gelopen.... Toch mijn required fuel-level omhoog gehaald om te kijken of ik niet iets heb gemist. Maar ik ben bang dat ik een 2e rij injectoren bij moet gaan plaatsen...
Verdikkie zeg..
Dat zeg ik, snel Volvo-tje....
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Nou, toch de inspuittijd nog kunnen rekken. Het zit allemaal op het randje en het ziet er naar uit dat ik het niet ga redden...
De motor sputtert en pruttelt af en toe bij een spastische rechtervoet een beetje onder de 2000 toeren. Dat moet beter kunnen. De motor pakt niet altijd lekker op bij gasgeven. Maar in de logfiles kom ik duidelijk nog fouten tegen van incorrect afgestelde acceleratieverrijking. En juist op lage toeren kan je daar de motor mee verzuipen of verhongeren. Je ziet heel mooi dippen en pieken als er met de gasklep gerommeld wordt. Daar is nog een hoop aan te doen.
Vanaf 2000 toeren draait de motor lekker zijn rondjes en is het beest los. Dit gaat door tot zo'n 6000 toeren en ondanks dat ik daar een redelijke AFR heb weten te behalen wil de motor erboven niet meer vermogen gaan losmaken. Bij 6500 toeren is het feest echt afgelopen. Het horen en zien vergaat je dan trouwens ook al. De auto klinkt als een heuse DTM bak. Een heel diep en zwaar motorgeluid door de inlaten.
Maar waarom ? Ik denk dat mijn cilindervulling boven de 6000 toeren niet meer toeneemt. En dat is op zich wel raar voor zo'n grote motor. Ik denk dat het te maken heeft met de richels in het inlaattraject op de cilinderkop.
Nu dus de rijdbaarheid onder de 2000 toeren verbeteren en uitzoeken wat er nou precies gebeurd met de injectoren op 6000 toeren. Want mijn duty-cycle staat op 150%. En dat zou eigenlijk betekenen dat de injectoren niet meer sluiten. Maar mijn AFR blijft nu wel binnen de perken. Ik begrijp nog niet hoe dat kan.
In het ergste geval moet ik injectoren gaan bijplaatsen. Maar op welke manier ga ik deze dan aansturen ? Alternating (afwisselend) met de andere 4 ? Staging ? Maar kan ik dan de eerste injectorrij nog steeds vol laten inspuiten ? Of vervang ik ze door nog dikkere Keihin's ?
Berichten: 25
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2006
klinkt goed. maar de andere kant klinkt erg nerveus.
over je verhaal van de % volgens mij is 100% niet de max.
ik heb voor de grap wel is gekeken wat de max waarde is die je inkan vullen en dat is bij mij iets in de buurt van 250%
ik zelf had er rekening mee gehouden dan dat dus de max was. mijn tabel zit nu volgas op 98 % , en ik wil in de toekomst nog wat aanpassingen doen voor nog extra pk's en zal dan denk ik volgas ook wel boven de 100% komen.
mocht het dus echt zo zijn dat 100% betekent dat de injectoren continu open staan, heb ik mooi een probleem en zou ik mijn tabel weer helemaal over hoop moeten gooien.
maar als je simpel denkt.
100% injector continu open. in jouw geval afr is te hoog.
150% afr is goed of beter
als de injector bij 100% vol open zal staan zou het geen verschil meer uit maken of je nu 100 of 110 of 150 invult de injectoren gaan er dan niks langer meer door open staan.
enigste wat dan nog uit zou kunnen maken is het verhogen van de brandstof druk.
dus als het bij jouw uitmaakt of je 100 % of 150% invult zal de continu open grens wel niet op 100 % liggen.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
jelmar =D> =D> jij hebt hem door.
dit is een perfecte afstel plaats.
hey bozz
die nok-as weet je daar wel wat over
eigenlijk niet , je weet dan dat het een snelle moet wezen
waarschijnlijk onder de 2000 tpm doet hij niet zo veel
en daarna is hij niet te houden tot een 7500 tpm , als je een goeie erin hebt.
we hebben het er op de beurs er al over gehad.
doe er eerst een gewone nok-as in
stel hem dan goed af.
dan heb je een goeie basis met gegevens.
ook naar je klanten toe
als dit dan ok is
dan de snelle nok-as erin .
je weet helemaal nix van de stand van de nok-as.
staat hij wel goed op tijd
moet hij meer naar voren kwa graden.
of moet hij meer naar achteren.
dan word de motor al heel anders kwa gedrag.
de motor is afgesteld geweest met carburators.
dit is heel anders dan met injectie.
zijn allemaal dingetjes die nu mee spelen voor een goede afstelling.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Yup. Jullie hebben helemaal gelijk.
Nou ja.....
Een rollenbank, daar zie ik niet zoveel in. Dan had ik een "voor" en "na" meting moeten doen. Want ik begreep dat een rollenbank zomaar 20 pk meer of minder kan aangeven als je alleen al de auto wat steviger aansnoert (van horen zeggen, begrijp het ook niet). En er zouden ook nogal wat verschillen zitten in de banken.
Vervolgens heb ik nog wel wat probleempjes op te lossen. Bij 6000 toeren is de gang eruit. Tenminste, dan behaal ik mijn topsnelheid in de 4. Dat gaat vrij rap, dus ik heb toch wel het idee dat er meer in zit, maar ik kom niet voorbij die 6500 toeren. Mijn AFR bleef de laatste keer wel goed maar ik zit op een "duty-cycle" van 150% (niet volumetric efficiency). Over de 100 kan je eigenlijk niet, dan staat de boel gewoon permanent open.
Ik denk dat ik een te turbulent inlaatspruitstuk heb door randen en naden. Dus dat eerst maar eens aanpassen. Nokkenas nameten is een goed plan, en ik speelde ook al met de gedachte deze te wisselen met bijvoorbeeld een H nokkenas. Ook omdat ik niet echt geniet van zoveel toeren draaien. Koppel onderin is leuker en makkelijker.
Terug naar de werkplaats, dat heb je goed.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ik kon de verdamperdruk nog een stuk opschroeven... Nu naar de max gezet. Nou moet ik wel weer mijn tabellen bijwerken, maar dat is zo gedaan.