Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ijzer slijpsel in de olie
Heb een B230K motor met 332000km
deze motor had tot voor kort een olie verbruik van 1 op 15000

nu is dit olie vebruik gestegen naar 1 op 3000
en zit er aan de peilstok bij het pijlen, een grijze laagje.
Dit was de afgelopen 15000 km het geval, en dacht dat het alu. was,
maar het blijkt ijzer te zijn!

Heb de nokkenas bekeken, deze ziet er goed uit. (net als de stel plaatjes)
Maar naast de nokken in het kleine olie badje viel veel ijzer weg te halen met een magneet (zeer fijn slijpsel)

motor heeft nooit met te weinig olie gelopen en rijd en start goed.

Wie weet wat er aan de hand is? of heeft dit vaker mee gemaakt
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Antwoord
kan een zuigerveer wezen.
als motor stationair draait de olie vuldop er af draaien kijk dan eens of hij xtreem uit deze dop blaast.

als je ververst vervang je dan ook het filter??
alle viezigheid komt in het carter terecht.
dus als je xtreme slijtage hebt komt dit allemaal in het oliepannetje terecht en word direct weer opgezogen door de oliepomp.
dus de pomp slijt ook meer en word allemaal opgevangen door het filter.
als dit filter verzadigd raakt gaat de overdrukklep open en heb je alle ijzer zooi door je motor naar je lagers end.
[size=9px]ik denk dat je een probleem hebt.[/size]
ververs de motor en vang de olie apart op en laat dit bezinken.
schenk de olie van de slijpsel af en laat het ons eens weten.
Antwoord
kaasie schreef:kan een zuigerveer wezen.
als motor stationair draait de olie vuldop er af draaien kijk dan eens of hij xtreem uit deze dop blaast.

was er ook niet zo'n testje dat de motor gelijk moet blijven lopen als de dop eraf gaat? Heb ooit eens naar een [size=8px]BMW[/size] gekeken en als de dop los was liep ie rot, hielt ik mijn hand op de opening ging ie beter pruttelen...
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
Antwoord
ik vervang het filter en de olie elke 10 tot 15 k
auto rijd op lpg,olie was altijd perfect helder, tot het plotseling iets grijzer
werd.

Heb de laatste 15000 km de olie*filter al drie keer vervangen :?
Maar heb nu een enorme dikke magneet onder de carterplug hangen,
en zie dat de olie helderder word.

morgen nog even 350 km en dan ga ik woensdag weer even verversen,
ben dan zeer benieuwd wat er aan het plugje zit Big Grin

maar idd ik denk dat er een ander torretje in moet Sad
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Antwoord
Heb net de olie dop losgedraaid tijden het lopen,
motor blijft gelijk lopen en de dop blijft erop liggen, en lijkt dat hij iets
word vast gezogen.
Antwoord
Dan was die BMW wel heel erg rot !

Mooi, dop blijft liggen.

Motor warm rijden, olie+filter eruit. Aldi olie erin, nieuw filter. Stukje rijden, olie lekker warm rijden, olie er weer uit en filter vervangen.

Goede olie erin gieten met een nieuw filter, TSL erbij (http://www.lare.nl) en dan duimen dat je al niet veel te laat bent. Bovendien eens rustig gaan uitkijken naar een nieuw blokje.. (B230 !)

Als je zekerheid wilt hebben:

Carterpan demonteren, lagerschalen "voelen". Als er een speling heeft: groot probleem. Eventueel een lagerkap demonteren en bekijken.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
off topic :

action olie is nog 20 cent goedkoper dan de aldi olie Big Grin

5 liter 15w40 voor 6.76 bij aldi laatst 6.96 in de aanbieding.
kleinigheidje.

de aldi olie is net zo goed als de texaco van €11,- de liter.
wat op het etiket staat moet er ook in zitten.
anders hebben ze een groot probleem , snap je.
laatst heeft een garage vakblad een stukje over de goedkope olieen geschreven.
deze waren net zo goed als de top merken.

on topic.

doe eens een compressie test.
die olie verbruik moet ergens vandaan komen.
via de klepgeleiders kan bijna niet zoveel zijn.
ik denk toch via de zuigerveren.
daar kan het meeste olie langs.
het slijpsel zal wel een lager wezen ergens.

of de nokken-as moet door zijn harde laag heen zijn.
dan moeten er ongelijke nokken op de as zitten.

ben benieuwd wat er aan je plug zit j.velde
maak er anders eens een fotootje van de viezigheid.
kunnen we misschien aan de kleur bepalen wat het zou kunnen wezen.
Antwoord
Ik ook, want grijzige smurrie is geen ijzevijzel maar sludge. En dat treed op als de auto veel korte stukjes rijdt of een verstopte carterventilatie heeft. Al verstopt de carterventilatie juist snel door sludge... Bent u er nog ?

Een tweede mogelijkheid is een lekke koppakking. En dan is het mogelijk dat de olie opgezogen wordt door de koppakking heen en zich bovendien mengt met koelvloeistof wat dan weer grijze smurie geeft.

Er zijn dus nog wel een paar scenario's te bedenken !

Hoe dan ook, ijzervijzel is niet goed in een motor. Dan is het gewoon heel binnenkort afgelopen. Helemaal als je de storing niet oplost en erger laat worden. Een licht uitgelopen drijfstanglager hoeft geen schade aan de krukas te veroorzaken. Maar als je ermee doorrijdt gebeurd dat wel.

Een kapotte nokkenas komt nog wel eens voor. Vooral de V6 motoren hadden hier last van, maar ook de als onverslijtbaar te boek staande Ford Kent 1100 blokjes. Niets ging stuk, maar op den duur sleten de nokken van de as af. Dat komt omdat de nokkenas van realtief zacht materiaal gemaakt wordt. Deze wordt dan "gehard" door een reeks van behandelingen in hete olie en afkoelingen. Het buitenste laagje wordt dan ontzettend hard. Maar als je daar eenmaal doorheen bent dan slijt de nok er heel snel af.

Met een schuifmaat alle nokken opmeten ?

Verbruikt de motor koelvloeistof ?

Nog een keer je verhaal doorgelezen met de storingskenmerken..

Ik denk dat het zaak wordt dat je een compressie of lektest gaat doen. Om een lekke koppakking te kunnen constateren kan je op de vuldop een houdertje met een vloeistof laten plaatsen. Als er dan verbrandingsgassen in de koelvloeistof komen dan kleurt de vloeistof.
Antwoord
auto rijd alleen maar lange afstanden, en de pcv is schoon.

Motor verbruikt ook geen koelvloeistof.

Laaste compressie test heb ik bij km 300k gedaan en was op alle
cilinders 15 bar.

zit totaal geen sludge in het blok, als ik een magneetje naast de nokken in de olie houd, dan word het een klein sponsje met donker grijz ijzer,
als ik dit aan een doek smeer is het net grijze verf (ik denk dat dit door het filter gaat)

Ik vervang morgen de olie&filter en zal zien of het een leuke foto wordt
tzt zal ik een compressie test doen, maar denk dat repareren geen nut meer heeft, het is wachten totdat de zuiger in het asfalt staat Tongue
Antwoord
De zuiger zal wel blijven zitten. In een enkel geval zal het lager tussen de drijfstang en de krukas vastlopen. Dan probeert de krukas door te draaien, maar dat kan niet doordat de drijfstang geblokkeerd wordt door de zuiger. De drijfstang breekt dan op 2 plaatsen. Het middelste stuk zal het blok verlaten en een gat in het blok slaan. Met eventueel een hoop olie en koelvloeistof verlies.

Nu begrijp je waarom een blok dat "opgeblazen" wordt een enorme rookwolk maakt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.675 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 6.241 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.733 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.750 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 7.030 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Brandende olie WimB 5 5.045 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.646 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 8.396 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.223 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)