Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
Post ff een topic over Vehikel in het stukje evenementen.... Idea

ps: als het er nog niet staat :? :?
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Had ik al verteld dat ik mijn MS opnieuw heb gesloopt ? Beetje jammer... Ik had 12 volt aangesloten op het 5 volt circuit. Typisch gevalletje van verkeerde schema lezen. Hele ding naar de pruts. Injectoren bleven openstaan, ding dood. Verdikkie.

Wat bleek ? 2 minuten zoeken op een amerikaans forum en ik vond een Hollander die hetzelfde had gedaan. Er slaat een Zenerdiode door en de boel komt op kortsluiting te staan. Dan vangt een Polyfuse het probleem op en staat de boel stroom te pompen zonder verder kapot te gaan.

Zener vervangen (50 cent) en we gaan weer verder !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
van fouten leert men. Big Grin
Antwoord
wacht je nog steeds op de k&n filters? Die dingen kun je toch ook prima in nederland bestellen??
Antwoord
Nou... Die heb ik besteld in Nederland. Maar K&N had ze hier niet liggen en dus moesten ze uit de hoofdvestiging komen in Amerika. Maar inmiddels heb ik het met een airbox opgelost. Laat ze het heen en weer krijgen met die luchtfilters.

Ik ben nog niet helemaal blij met de kabelboom die in de auto ligt. Zo goed als alle problemen zijn opgelost al heb ik heel af en toe nog een rare meetwaarde in mijn koelvloeistof. De kabelboom is ontzettend dik en er lopen veel te veel draden door. De massa's van de sensoren lopen eerst naar voren om vervolgens teruggevoerdt te worden naar de MS onder het dashboard. En dat schiet niet echt op. Bovendien heb ik overal 1,5mm2 gebruikt maar op veel plekken zou 0,75mm2 meer dan voldoende zijn.

Een ander probleem is een vreemde spanningsval. Ik denk dat het verzamelpunt bij de accu een overgangsweestand heeft. Want op de meest rare momenten geeft mijn lambdasensor een error dat er onvoldoende boordspanning is.

We knutselen gewoon verder !
Antwoord
relaxz dat niet heel je MS dood ging en je dus via een kleine reparatie de boel weer mooi op de rails hebt kunnen krijgen..! COOL!

Ik krijg hoe langer hoe meer zin om LPG in mn 240 te gooien!! Kan niet wachten..maarja nu eerst ff op vakantie...
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Wow, wat 'n geweldig systeem, dat MegaSquirt! En fantastisch dat de inbouw zo uitvoerig beschreven wordt! Na het lezen van dit, zeer uitgebreide en informatieve, topic, ben ik er zÃÂÃÂr enthousiast over geworden! Volgens mij kan MegaSquirt in al mijn behoeften voorzien (en mÃÂÃÂr)!

Ik heb namelijk een Volvo 760 GLE van modeljaar 1987, dus met de "oude" neus, maar wÃÂl het nieuwe type V6 (de B280E met LH-Jetronic 2.2 en EZ115K). Hij staat sinds januari 2003 (droog en vorstvrij, maar wel zeer stoffig...) gestald in 'n voormalige boerenschuur in Friesland. 't Is in principe 'n goed exemplaar, met een originele kilometerstand van slechts 145.000 km, vrijwel roestvrij en met een zeer net interieur, maar er zijn enkele zaken die aandacht behoeven.

Nu ben ik voornemens om over ongeveer een maand de auto weer op te halen, de noodzakelijke reparaties en onderhoud uit te voeren (dit betreft onder andere zaken als schokbrekers, rubbers in de wielophanging, stuurhuis en een lekkende krukaskeerring, evenals uiteraard het vervangen van alle vloeistoffen en het volledig nakijken van dingen die eventueel door het lange stilstaan aan vervanging toe zijn geraakt), en er dan direct een car-PC en een LPG-systeem in in te bouwen.

Nu zát ik al te denken aan een dampgas-injectie-installatie, want ik heb geen behoefte aan backfires, en het levert t.o.v. een conventioneel systeem natuurlijk een behoorlijk winst op m.b.t. vermogen en / of verbruik.

Maar mijn probleem in dezen was dat ik door schade en schande wijs ben geworden, en liever geen garage of dealer aan mijn auto laat sleutelen; ik doe álles zelf of met vrienden. Dus ook de inbouw van een LPG-installatie zou ik zelf willen doen. Met een conventionele installatie zou er dan niet zo'n groot probleem zijn, maar ik was nog wat huiverig m.b.t. injectie en het inregelen van een LPG-motormanagementsysteem. Maar met MegaSquirt kan ik dus motormanagement-software op mijn CarPC draaien, zodat ik, zónder dat ik een laptop moet meenemen, die dan maar op de bijrijdersstoel rondslingert, te allen tijde de info zou kunnen aflezen en eventueel wijzigingen zou kunnen uitvoeren m.b.v. het touchscreen dat zich (op de plaats van de radio) in de middenconsole zal gaan bevinden!

Nu heb ik her en der al tamelijk veel info gelezen over MegaSquirt, maar zit tóch nog met enkele vragen.

Ik zal trouwens eerst uit de doeken doen hoe ik 't in gedachten heb:

Het lijkt me het handigst om in den beginne het systeem compleet gescheiden van de benzine-inspuiting te houden, zodat de wagen in ieder geval áltijd nog normaal op benzine rijdt, óók als er een fout in het LPG-systeem zou sluipen. Dan ben ik voornemens om later, als alles zich een tijdje in de dagelijkse praktijk bewezen heeft, de ontsteking via een DIS-systeem te laten werken, en de benzine-inspuiting ook via MegaSquirt te gaan regelen. Hierdoor zou ik dan kunnen profiteren van een accuratere en stevigere vonk, en daarnaast kunnen experimenteren met het vervroegen van de ontsteking op LPG, separaat van het ontstekingstijdstip op benzine.

Want dat kan toch, ook met 'n V6, m.b.v. de MS1: separate settings voor LPG en benzine?

Is het sowieso verstandig om het op deze stapsgewijze manier op te lossen, of kan ik wellicht tóch beter alles, inclusief ontsteking en benzine-inspuiting, in ÃÂÃÂn keer inbouwen?

Heeft de B280E alle benodigde sensoren reeds? En heeft m'n auto nou wÃÂl al 'n lambdasonde, ondanks dat 'ie geen katalysator heeft (ik heb de auto nog niet hier, en volgens mij steekt m'n Haynes-manual achterin die voorstoel, dus ik kan 't (nog) niet nakijken; ben wÃÂl benieuwd!)?

Oh, waar ik óók nog niet helemaal achter ben: is die EZ115K-ontsteking soms toevallig al goed genoeg? Of is de investering in een DIS-systeem nog steeds gerechtvaardigd?

Veel succes met het inbouwen en verfijnen van jullie MegaSquirt-systemen, en alvast bedankt voor het opzetten van dit uitgebreide topic en voor het beantwoorden van m'n vragen!
It's a little known fact that the Dark Ages were caused by unresolved Y1K issues.
Antwoord
Hoi ! Leuk verhaal. Nog meer customgekte. Jouw aanpak lijkt mij de goede. Voorwaarde voor het installeren van een motormanagement systeem is dat de rest van de techniek op orde is.

Ik zou inderdaad het benzine en ontstekingssysteem intact laten. Je hoeft dan op geen enkele manier in te grijpen in de bestaande electronica.

Je zou al genoeg hebben aan een luchttemperatuursensor en het toerentalsignaal kan je van de -pool van de bobine afnemen. De koelvloeistofsensor van MS sluit je kort, deze staat dan op 77 graden maar de warmloop regeling heb je bij LPG niet "echt" nodig. Wil je het echt netjes doen, en dat raad ik wel aan, dan monteer je ook een gaskleppositiemeter, een koelvloeistof sensor en een triggerwheel op de krukas. Vooral de laatste gaat je veel problemen met "spikes" schelen.

In later stadium zou je de ontsteking kunnen overnemen door MS en eventueel een DIS ontsteking van een Ford V6 kunnen nemen. Of je zou de verdeler kunnen behouden en enkel de bobinesturing over kunnen nemen. Weer een stapje verder is switchable tables en zowel benzine als LPG op een computer.

Onderaan mijn post staat een link. Daar kan je alle spullen krijgen voor je project. En kom langs op de Vehikel of de Volvo beurs ! Daar staan we met een demoboard. Succes met bouwen !
Antwoord
Hoi Bozzma,

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie!

Ik ga 't dan inderdaad in stappen doen! Maar zÃÂker 'n goed idee om wÃÂl alvast 'n triggerwheel te monteren! Gaat later i.v.m. ontsteking tóch nodig zijn, en als 't stroompieken elimineert lijkt me dat reeds in de eerste fase een nuttige toevoeging. Had dat overigens al in dit topic gelezen, maar was 't weer glad vergeten. Phew, hoop dingen om rekening mee te houden! Maar gelukkig heb ik nog even de tijd om 't allemaal goed te plannen!

Ik ga zeker naar de Volvo Klassiekerbeurs; is voor mij slechts anderhalve kilometer rijden 8)
Ik ben er al enkele jaren niet meer geweest, dus is sowieso weer leuk, zÃÂker als je er ook staat met een demo!
En daarbij zal ik bij het inspecteren van m'n 760 wel allerlei dingen tegen komen die aan vervanging toe zijn waar ik nu nog geen rekening mee kan houden, dus ik zal daar ook wel flink moeten gaan shoppen Confusedhock:

Mooie site trouwens; m'n complimenten! En wÃÂÃÂr 'n forum; leesvoer Idea

Grtz,

Tijs
It's a little known fact that the Dark Ages were caused by unresolved Y1K issues.
Antwoord
Nou ja. Het valt allemaal wel mee als je eenmaal overzicht hebt kunnen krijgen. Ik kan ze vrij makkelijk opsomen:

1. Zorg voor een triggerwheel met VR sensor en afgeschermde kabel die je bij de MS aan de massa knoopt (niet aan de andere kant). Dan ben je vrij van spikes en rommel in je computer. Bovendien is dit de makkelijkste manier van bouwen en laat het je de meeste keuzes voor ontsteking.

2. Zorg voor nette en goede bedrading en sluit alle sensoren aan en laat de massa van de injectoren teruglopen de MS in zonder tussenkomst van de carrosserie.

3. Stel bij 4 of meer injectoren PWM tijdig in als je met laag impedantie injectoren werkt. PWM wil zeggen dat de injectoren met korte pulsjes open gehouden worden. Daarmee bescherm je zowel je injectoren als je computer tegen doorbranden. Ik ben nog even aan het experimenteren wat de BiGas injectoren nou precies doen.

4. Zorg dat als je de ontsteking geregeld wordt door de MS de dwell niet veel te hoog staat. Zodra deze boven de 7 ampere komt staat de MS hitte weg te pompen en dat gaat niet lang goed. Wil je dit goed doen moet je eigenlijk een scope aansluiten. Pas ook op met de "inverted of niet inverted instelling. Als je direct een bobine aandrijft dien je "inverted" te gebruiken anders gaat het spul heel snel roken.

5. bouw rustig op. Doe bijvoorbeeld eerst de LPG, dan de ontsteking en als laatste benzine.

6. Zorg dat alles mechanisch goed in orde is. Als je een slechte bougiekabel hebt zal je je mengsel nooit goed kunnen krijgen omdat er steeds een scheut lucht voorbij komt als de bougie niet wil vonken.

7. Werk netjes en zorg ervoor dat je geen draden verkeerd aansluit. Het is mij 3x gelukt de computer op te blazen en allen door bovenstaande zaken te negeren. Maar, aan de andere kant, iedere keer wist ik de computer voor een paar euro weer te reanimeren.

Ik ben vast nog wat vergeten, maar als je je aan de 10 MS geboden houdt, dan komt het vast voor elkaar !
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.018 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.572 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.603 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&amp;M 22 13.810 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.237 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.777 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.107 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.143 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.760 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)