Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Bozzma schreef:...
Of je moet een stoker zijn van de giftige soort Vodka, die waar je blind van wordt..
...
Alle alcohol is gifitg, het gaat erom hoeveel je inneemt 8)
Spiritus e.d. wordt nog eens extra voorzien van gifstoffen om de zwervers uit de drogisterijen te houden.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ehh, ja.. Ik sta na 1 glaasje wijn steevast op mijn kop. Ik zou nog legaal mogen rijden, maar ik zou het niet meer kunnen en doe het daarom ook maar niet...
Ja, spiritus is van de niet giftige soort. Maar omdat er geen belasting op zit... Voegt men er gif aan toe.
Overigens heeft de niet giftige soort niet de leuke eigenschappen van de giftige soort...
Als je meer wil verbranden zal je meer zuurstof in de motor moeten krijgen. Het is de bedoeling dat alle brandstof en zuurstof ALTIJD verbrand. Je ontsteking moet dus zowieso krachtig genoeg zijn. Je kan niet zeggen dat je meer kan inspuiten als je een sterkere vonk hebt want je spuit al maximaal in in verhouding tot de hoeveelheid lucht.
Met Methanol racers is dat weer anders. Die spuiten zo'n enorme hoeveelheid brandstof de kamer in dat als dat ÃÂÃÂn keertje niet zal ontbranden, de volgende omwenteling de zuiger vastloopt in een vloeistofslot (liquid-lock). Daar komen de MSD +40.000 volt setjes vandaan. Een beetje overtrokken voor een auto op benzine op LPG, maar wel leuke techniek.
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Misschien heb ik het gemist in je interessante epistelen, maar betekent een krachtigere vonk niet een hogere verbrandingstemperathuur?
Waardoor je dus meer brandstof nodig hebt om te koelen cq. de motor te arm loopt?
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ik zou niet weten waarom een mini-vonkje meer warmte zou geven ?
Wel is het zo dat je met de verkeerde bougie's problemen kan krijgen. Te "koude" bougie's vervuilen en te "warme" bougie's blijven nagloeien waardoor je gaten in de zuiger kan krijgen.
Berichten: 25
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2006
Bozzma schreef:Ik zou niet weten waarom een mini-vonkje meer warmte zou geven ?
Wel is het zo dat je met de verkeerde bougie's problemen kan krijgen. Te "koude" bougie's vervuilen en te "warme" bougie's blijven nagloeien waardoor je gaten in de zuiger kan krijgen.
hij bedoelde juist met een krachtigere vonk.
ik denk dat je met een krachtigere vonk de zelfde hoeveelheid mengsel sneller tot ontbranding kan brengen, en de explosie heftiger is.
wat volgens mij weer resulteert dat je door de snellere ontbranding ook weer meer kan inspuiten dus nog een grotere explosie en dus meer vermogen.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Nee, dat is niet juist. De hoeveelheid lucht die je in de motor krijgt is afhankelijk van het mechanische gedeelte van de motor:
Inlaatluchtdruk, pulsatievulling, turbodruk, nokkenas, inlaatspruitstuk vorm, grootte van de gasklep enz.
Een krachtige vonk zorgt er enkel voor dat het mengsel met zekerheid ontstoken wordt. Het mengsel zal aan de hand van de samenstelling snel of langzaam verbranden. De kracht van de vonk heeft daar geen invloed op.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Gister een Palm Zire71 aangeschaft. Leuk dingetje. Kleurenschermpje, touchscreen....
Maar veel belangrijker, ik kan mijn MegaSquirt ermee uitlezen en instellen. Gaaf op het dashboard, een Palmpje met alle motorgegevens realtime ! En als het moet kan ik nog settings veranderen ook.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ow ja... En een turbocompressor gekocht. Een nieuwe ! Voor op mijn Escortje MK1.....
dat is leuk! Eigenlijk zou je zo'n palm in je dash moeten integreren, dan is het helemaal af.
Zat nog effe te denken over die overdrive optie: dat lijkt me wel heel aangenaam! Maar eigenlijk hoor je te ontkoppelen als de overdrive erin komt, dus dan is het wat minder handig. Ik ontkoppel trouwens niet, want die van mij komt er heel vloeiend (versleten) in, maar bij m'n andere turbo gaat ie er met een behoorlijke knal in en dan is ontkoppelen of in ieder geval gas lossen wel aan te raden.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Hmm... Het is vast mogelijk de injectie heel even te onderbreken, of de ontsteking heel even heel laat te zetten, dmv launch-controll.
Dat overdrive verhaal is wel een beetje theoretisch. Ik weet niet hoe het zich in de werkelijkheid gedraagd. Over het algemeen blijken inteligente bakken toch dom.......
De GT heb ik omgeprogrameerd naar AlpaN injectie. Dat betekend dat de motor nu ingespoten wordt aan de hand van de gasklepopening en het toerental. Eigenlijk een beetje K-jettronic dus, maar dan fijner afstelbaar. En er valt nu heel behoorlijk te rijden met de auto. Ze pakt soepel op en accelereert lekker door. Er zijn een paar toerengebieden die ze merkbaar lekkerder vind want daar komt dan nog een schopje in de rug bovenop de stevige duw. Ruimte voor verbetering is daar !
De airboxen zijn in aanbouw en de dynamo is definitief afgekeurd. Onder weg naar huis met de lampen aan daalde de accuspanning steeds verder.
De gasklephuizen moeten er nog een keer af om de poorten netjes te laten aansluiten en de 2mm grote richels te verwijderen. Maar dat gaat na de beurs gebeuren.
BeursBeurs ! Ow ja ! Henk en ik staan op de Vehikelbeurs in Utrecht met BS-autotune. We hebben een prachtig demo-bord gemaakt waar bougie's vonken, gasinjectoren blazen en benzineinjectoren spuiten !
Ik verwacht toch wel wat VolVolvo mensen aan mijn stand !