Hoi,
Dat soort vragen kan je beter per mail stellen.
Anders wordt hier straks heel MegaTune besproken en dan komt er niemand meer koekeloeren....
Alpha N gebruik je als je een slecht MAP signaal hebt dat moeilijk meetbaar is. Bijvoorbeeld met nokkenassen met een enorme overlap.
Bij normale motoren gebruik je speed-density.
Gisteravond nog even in de koelte door kunnen werken. Lampje erbij en aan de slag.
Plaatsing van de extra zekeringenkast en het contact-geschakelde relais:
Hier nog wat werk, lastig om netjes te krijgen... Dit is de schakeling waar met de gas-keuze schakelaar en het safety-relais de gasafsluiters / brandstofpomp aangestuurd wordt. Het safety relais zorgt voor een korte opening / draaien van de startmotor bij het op contact zetten. Bij het starten gaan de afsluiters dan open of gaat de pomp lopen. Het wissel-relias kiest welke injectoren een +12V voeding krijgen en of de afsluiters open gaan of de pomp gaat lopen. Hier zat wat denk-werk in om het veilig en netjes te krijgen.
De aansluiting van de massa zit met een verzamelklem op de massadraad die van de accu naar de carrosorie loopt. Zo heb ik een stevige massa, dicht bij de accu, maar kan ik de carrosorie toch als filter / condensator gebruiken.
Iemand haalde aan dat je een lambda-sensor beter nieuw kon kopen. Helemaal juist. Maar een lambda sensor in standaard uitvoering is een heel erg dom ding met maar drie standjes: Te hoog, goed en te laag. En ik moest er 70 euro voor betalen en dat vind ik voor zo'n ding vreselijk veel geld.
Ik werk met een ander type lambda-sensor. Een "wide-band". Deze kan vertellen of de motor te arm, te rijk of goed staat. Maar, dan ook precies hoeveel. Deze sensor koop ik in voor minder dan 50 euro maar er moet een controler bij en die is weer enorm duur. (totaal +/-225 euro) Maar... Dan heb je ook echt wat. Overrigens heb ik 2 lambda sensoren in mijn auto. De een bleek stuk te zijn en de ander werkt prima. Als de auto eenmaal is afgesteld dan kan je prima rijden met een eenvoudig type (narrow-band) lambda sensor. Zo hebben heel veel fabrikanten dat jaren gedaan en zo doen ze het nog steeds.
Als je een oog in je uitlaat last om de lambda-sensor te plaatsen, zorg er dan voor dat de sensor iets omhoog wijst met het lijf. Op die manier kan het condens uit de tip van de sensor weglopen.