Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Nee, niet noodzakelijk. Behalve bij de 6-cilinder B27. Die heeft zo'n rare sensorpuls dat de MS daar niets van kan maken. Bij de 4 cilinders kan je de negatieve pool van de bobine pakken of (liever) de uitgang van de Hall-sensor. Maar... Een triggerwheel werkt wel heel erg fijn en stabiel. En je kan je ontsteking heel mooi regelen door middel van een DIS ontsteking. Zonder wordt dat een hele tour.
Dus nodig ? Nee.
Handig ? JA !
Duidelijker: Ik monteer geen MS meer zonder fatsoenlijk triggerwheel op de krukas. Zonder is gewoon te veel gedoe en geeft te weinig opties. En zo moeilijk is het monteren van zo'n wieltje ook weer niet...
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
http://www.forums.turbobricks.com/showth...light=edis
ik weet niet of dit topic te zien is voor mensen die niet bij turbobricks zijn geregistreerd. daar maakt iemand aluminium B23 en B230 underdrive pullies (kleinere diameter zodat de dynamo, stuurbekrachtiging enzo langzamer draaien en minder kracht kosten bla bla) met een EDIS ring erop. Kosten 150 dollar met verzenden in de USA.
EDIS-4 kan ook werken als MSD (Multiple Spark Discharge - meerdere vonken per verbrandings slag van de zuiger), dat geeft een gunstiger verbruik en wat beter koppel op lage toeren. zeer interessant...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
In meerdere vonken per cyclus.. Ik geloof daar niet zo in. Maar MSD voert ook de spanning op die de bobine INGAAT naar een paar honderd volt. En daardoor neemt de energie in de bobine enorm toe waardoor er een vonk van ver boven de 20.000 volt ontstaat. Dit is zeer belangrijk bij de echte dragracers die na 1 misfire oplopen tegen een fluid-lock doordat er zoveel brandstof ingespoten wordt dat de motor deze wel MOET verbranden om er vanaf te komen.
Spannend spul dat MSD. Prachtig natuurlijk.. Maar een beetje "overdone". Maar dat is DIS wellicht ook voor iemand met een 1e generatie ontsteking in blakende gezondheid.
150 dollar is wel leuk voor als je niet handig bent. Maar wel veel geld als je zelf een paar stripjes op de poelie kan lassen...
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Goodies !
De Dertroit Truetrack Torsen differentieel. Deze moet de achterwielen beschermen tegen de 200+ paardjes die zo rap mogelijk de bocht omwillen. Waar het op neer gaat komen... 2 bandjes zullen slijten.. bandjes van 100 euro per stuk, oei...
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
kosta??
o ik zie het
hier al. A.u.b. niet crossposten (2 topics met hetzelfde door elkaar)!
Alle commentaar dus over de Dertroit Truetrack Torsen differentieel graag in
het andere TOPIC
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Oei... En toen had ik de site-admin op mijn nek.....
Lol...
Commercieel ingesteld he ? Zo veel mogelijk views trekken..
Hmm... Mijn topic is zowieso al een beetje een mix aan het worden.
Maar goed.
Een link staat in het onderstel-topic. Ik heb ook mooie wheelspacers binnen gekregen. Zie:
http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=1861
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
is niet zo erg hoor Bozzzma. Maar het is soms niet te volgen als 1 ding op 2 plaatsen besproken wordt. Zodoende.
En als je denkt dat 'jou' topic een mix aan t worden is en dus de titel de lading niet geheel dekt...dan kan dat aangepast worden. PB me dan even.
Ãâ°ÃÂn ding is zeker, het is een [size=18px]PUIK [/size]topic!!! Dus einde van deze huishoudelijke mededelingen (let's talk tech stuff!!)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
TheSaint77 schreef:(let's talk tech stuff!!)
Nou, nog even wat anders.............
Ik probeer dit topic een beetje te volgen. Ziet er professioneel en verzorgd uit !, maar....... een beetje moeilijk voor niet-techneuten.
Daarom even een lekenvraag:
Is het met de kennis en de mogelijkheden die jij nu hebt verantwoord een betrouwbaar werkende LPG-installatie in te bouwen in een B23E ? Het gaat me niet om vermogenswinst ofzo, het moet een betrouwbaar systeem zijn zonder backfire-gedoe. Zou zoiets compleet in te bouwen zijn voor pakweg 2000 ÃÂ 2500 euri ?
Zag trouwens op
http://www.citroen-forum.nl dat er ook al flink geexperimenteerd is met een '80 er CX 2400 i op gas. Ook met Lpi / gasinjectiesystemen. Heeft zo'n ding ook de k-jetronic ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ja.
Dat is mogelijk. Zeer goed zelfs, maar geef me nog, pak em beet 2 weken en ik kan je 2 auto's demonstreren en goederen aanbieden.
Zoals ik het doe is het een hoop werk, maar ik wil dan ook 250 pk uit de motor krijgen en ik pak alles tegelijk aan.
Helaas kon ik mijn verhaal met de V6 niet afmaken omdat deze andere grondige verbouwingen ondergaat die weer vertraagd zijn omdat ik oom geworden ben...
Maar voor dat budged kan je heel veel doen en heb je een heel mooi systeem dat goed werkt.
Building in progress...
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Leuk ! Nog een !
Vandaag de kabelboom afgerond. Nog wat eindjes solderen en met krimpkous afwerken en stoffen tape eroverheen, mooier dan Volvo in '80 ooit heeft gemaakt. Ik wordt wel GEK van de draden. Iedere keer weer een lijntje erbij. Nu heb ik het plaatje compleet en voor de toekomst toch maar een paar lijntjes erbij getrokken zodat er nog een keer lachgas in kan of iets dergelijks.
Die OMP bar is een beetje raar.. Die haalt de maximale camber niet. Maar er komen fusee's van een taxi onder en die maken de spoorbreedte groter met meer camber tot gevolg.
Morgen de draadboom afwerken en afronden. Nog even een "to-do" lijstje gemaakt want ik zag er even geen gat meer in. Ik heb mezelf beloofd de auto niet meer te starten tot ALLES naar mijn zin is. En daar begint het nu op te lijken. Ik moet nog een oplossing vinden voor een airbox / luchtfiltersysteem. De gasleidingen moeten nog aangesloten worden en voor deze auto moet nog een nieuwe computer in elkaar geschroeft worden. Ik hoop na het weekend toch eigenlijk wel te kunnen rijden !
Daarna is er trouwens nog zat te doen aan dit wagentje
Maar ja.. Dat heb je met zo'n project. En het wordt ECHT cool.