Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
Waarom denk je dat ? Het is een Odd-fire motor. Dat betekend dat de ontstekingsvolgorde niet gelijk is. En als je de verdeler lostrekt dan zie je inderdaad 4 cilinders die netjes verdeeld zijn en 2 cilinders die een eigen groep vormen. Zou je 90 en 270 graden ten opzichte van die groep nog 2 triggers voor de cilinders maken dan is het circeltje rond. Dan heb je iedere 45 graden een trigger.

Een tweede optie is een dubbele EDIS4 te gebruiken. Afhankelijk van waarvan je de 2e VR sensor plaatst zal je de 2 cilinders die "odd" staan kunnen laten vonken. Maar de positie van de sensoren komt dan wel heel nauwkeurdig.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Lukas Lagerweij schreef:Even over het EDIS-systeem, ik weet niet of het ergens hier al staat uitgetekend. Maar heb je ergens een schema van het EDIS toegepast op een Volvo? Een soort stappenplan over het hoe en wat....

Ik heb hier erg veel intresse in i.c.m. MegaSquirt. Hierdoor wordt het mogelijk om elke kop te kunnen gebruiken zonder rekening te hoeven houden met de plaatsing van de verdeler ( denk hierbij aan een 16v).

Erg goede en leuke opmerking. Zoals je ziet is er in mijn opstelling (voor en na) ook geen ruimte meer voor de verdeler. In de oude opstelling schaafde de bougiekabel ook door op de gasklepas. (bougiekabel, vonk, carburateur, benzine ??? Brrrr...)

Maar goed. Het is vrij "straight forward". Loop naar de sloop, haal van een willekeurige Escort de EDIS4 (links voorin, t staat er met koeieletters op, vaak van Motorcraft). Haal van dezelfde auto een bobine. Vergeet niet de stekkers ook mee te nemen en knip ze zo af dat je een lekker stuk draad overhebt.

Rij langs de Ford en koop een triggerwiel (20 euro) en een sensor (40 euro). Bouw het sensorwiel op de poelie en hang de sensor ernaast met een lange stevige metalen strip. Zorg dat de sensor zo hangt dat als de zuiger 1 in BDP staat de missende nok 90 graden voorbij de sensor is.

Verbind de zwarte draad van de bobine op de contactgeschakelde plus. (zekering!) Verbind de andere 2 draden met de corrosponderende kleuren op de EDIS unit. Dan heb je nog een plus en een min op de EDIS unit, nog 2 draden die naar de sensor gaan en 2 draden die naar de Megasquirt gaan. Er zit nog een groene draad op de EDIS en die kan je aansluiten op de toerenteller (pin 2 op EDIS). Toen eenmaal de sensor gepositioneerd was had ik alles binnen 30 minuten werkend.

[Afbeelding: sum4.jpg]

Overigens zou je ook MegaJolt kunnen gebruiken. Dit is een eenvoudig "ignition only" printje en kost minder dan de helft van een MegaSquirt. Maar het is natuurlijk wel leuk dat als je het hebt over 16v koppen monteren dat je ook "all the way" gaat door ook EFI toe te passen. En vergeet dan ook de inlaat niet. Je motor heeft lucht nodig om te presteren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Yes!!! die info had ik ff nodig :lol: .....hier krijg je vertrouwen van!!! 8)

nu nog een werkende foto :wink:

Snel wat onderdelen gaan verzamelen Idea
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
[Afbeelding: Volvo%20triggerwheel.jpg]

Montage van het triggerwheel.

Ik heb geen idee hoe ik je op een foto kan laten zien dat het werkt, ik heb helaas geen foto genomen van mijn bloedende elleboog en blauw achterste (denk dat je die ook niet wil zien ALS ik ze had..) toen ik een doodsklap kreeg. Die vonken.. Die doen echt ZEER.

Bedenk dat de bobine als paar werkt. De ene bougie zit aan de positieve kant van de bobine, de andere zit aan de negatieve kant. Er vormt zich dus een stroomkring tussen 2 bougie's. Trek je er een los dan werkt de ander ook niet meer (en loop je enorme kans op een rotklap als je een massa pakt...)
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Zullen we een EDIS topicje starten?
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Er is toch al een Megasquirt topic ? Lees dit topic door, lach om mijn fouten en wees geinformeerd zodat je deze zelf niet hoeft te maken.

Als je spullen nodig hebt, dan kan je me PM-en.

Maar het is wel super hoor, dat EDIS.

Bedenk wel dat alles wat je niet juist construeert problemen kan geven. Zo geeft een slingerende rotoras een probleem, maar een zwabberende sensor ook. Alles valt en staat dus met de bouw-kwaliteit. Daar ben ik helaas met al mijn ge-experimenteer een beetje vaak achter gekomen. Maar ja.. Ik maak dan ook iets om te kijken of het werkt. En als het werkt maak ik het later nog eens opnieuw zodat ik er ook nog mee durf te rijden...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Ja EDIS wordt er voor mij weer een uitdaging erbij :oops: Samen met de complete blokrevisie, MegaSquirt, EDIS en d'r komen er nog wel een paar bij. Al met al....Veel Pekaas!!! ben ik bang, terwijl ik best snel tevreden ben...tis gewoon te leuk!!! Big Grin
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
[Afbeelding: EDISsystem.jpg]
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Zo is dat, het bouwen is zo enorm leuk en het rijden komt later wel.

Inderdaad, het is wel een heel schematische weergave, maar veel moeilijker dan dat is het niet. In de computer moet je 2 x 2 pootjes met elkaar verbinden en dan is deze geschikt voor EDIS. De software voorziet er al in.

Je zou eventueel ook zonder EDIS kunnen werken, er zit een IGBT driver in de computer en je zou de computer 1 bobine kunnen laten aansturen en middels een verdeler de vonk laten distribueren. En er is een Engelsman die de computer zo ombouwt dat er 4 bobine's mee aangestuurd kunnen worden. Maar de grote voordelen van EDIS:

Geen enorm hoge spanningen en stromen door de computer
Het signaal van de krukassensor wordt digitaal gemaakt en versterkt
De noodloop-functie: Als alles uitvalt blijft de ontsteking werken op 10 graden voorontsteking
Toepassen van DIS (20Kv) ontsteking zonder enorme ingrepen in de MS computer

En de voordelen van EDIS t.o.v. het conventionele systeem:

Veel krachtigere vonk (van 12Kv naar 20Kv)
Geen bewegende delen zoals uitslijtende verdelerassen
Geen slijtende delen zoals rotor en verdelerkap
Volledig zelf in te stellen ontstekingstijdstip

En het is dus vrij eenvoudig te plaatsen.

Kosten:
30 euro aan onderdelen op de sloop
350 euro voor een megaSquirt computer of een MegaJolt (Spark only), 100 euro
Een sensor en een triggerwheel bij de ford: 75 euro
Wat snoertjes en kleinmateriaal 25 euro

Totaal (ruim genomen)
MegaSquirt: 500 euro
Spark only: 250 euro
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Hello,

Een vriend van me is idd ook bezig met MS.
tjonge tjonge...........

Dat tandwiel is blijkbaar niet noodzakelijk.

Ik zit ook aan ombouw te denken.
Een B230K met de 531 kop op LPG.

Komt er aan, na restauratie van mijn 240

greets Lex
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.274 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.839 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.851 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&amp;M 22 14.688 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.357 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 9.047 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.163 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.280 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.922 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)