Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 bokt bij half lege tank
#11
Het zou heel goed kunnen dat ik iets fout heb gedaan, ben echt totaal onervaren op electrisch gebied. Ik had het via deze manier gemeten: http://cleanflametrap.com/transferPump.htm Ik had alleen niet de zekering eruit gehaald, kan dit het euvel zijn. Had de multimeter op het rechter uit einde van de 4e zekering gezet (met de zekering erin) en de andere kant op de 6 e zekering aan de linkerkant. Met motor aan kwam daar 0.26 volt uit. Maar waarschijnlijk heb ik dus wat fout gedaan. De tweede manier met de extra batterij oid snapte ik niet helemaal, dus vandaar dat ik het eerste had geprobeerd. Waar zat de fout?
Antwoord
#12
Die beide Rendcar setjes zijn hetzelfde behalve dat de ene er de rubber pakkingring bij heeft.

De pompjes gaan kapot omdat de roest van het deksel de stroomdoorvoer van z'n plek duwt. Dus het pompje mankeert niks, de draden zijn stuk.
Ik heb het afgedopte ventilatiegat gebruikt om zelf een draaddoorvoer te maken, de draden zijn lang genoeg. Steek ze door het gat omhoog, giet het gat vol met polyester, soldeer de kabel met stekker er weer op en je originele pompje draait weer met een doorvoer die nooit meer los roest. Leuk klusje!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
(18 November 2020, 23:08)EliasL schreef: Het zou heel goed kunnen dat ik iets fout heb gedaan, ben echt totaal onervaren op electrisch gebied. Ik had het via deze manier gemeten: http://cleanflametrap.com/transferPump.htm Ik had alleen niet de zekering eruit gehaald, kan dit het euvel zijn. Had de multimeter op het rechter uit einde van de 4e zekering gezet (met de zekering erin) en de andere kant op de 6 e zekering aan de linkerkant. Met motor aan kwam daar 0.26 volt uit. Maar waarschijnlijk heb ik dus wat fout gedaan. De tweede manier met de extra batterij oid snapte ik niet helemaal, dus vandaar dat ik het eerste had geprobeerd. Waar zat de fout?

Ik probeer het voor me te zien, maar het beeld is nog niet helemaal helder.
Niettemin: beide zekereingen krijgen 12V (13-14 met motor draaiend) van de ene (linker?) kant.
De andere kant gaat dan naar de plek waar het zijn werk moet doen, in dit geval de pomp.

Als je de zekering er dus nog in hebt zitten zijn de beide zijden nog 'gekoppeld'. Beide punten zijn via de zekering naar de accu gekoopeld.
Je meet dan in feite hetnetto spanningsverschil dat over de staat. Met de zekering eruit ontkoppel je de circuits, en meet je het spanningsverschil over de hele schakeling (de hele bedrading via de lange werk-lus).

Wellicht wat waarig verhaal, maar om het kort te houden: probeer het nog eens, maar dan met de zekering er we uit. Wat is resultaat dan?


Misschien niet helemaal duidelijk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#14
Ah top, probeer ik het morgen even met de zekering eruit. Bedankt! @Marc190, goede tip! Ga er naar kijken! Iemand nog ervaring met een niet zoemende pomp, in het geval die toch vervangen moet worden?
Antwoord
#15
(18 November 2020, 23:08)EliasL schreef: Het zou heel goed kunnen dat ik iets fout heb gedaan, ben echt totaal onervaren op electrisch gebied. Ik had het via deze manier gemeten: http://cleanflametrap.com/transferPump.htm Ik had alleen niet de zekering eruit gehaald, kan dit het euvel zijn. Had de multimeter op het rechter uit einde van de 4e zekering gezet (met de zekering erin) en de andere kant op de 6 e zekering aan de linkerkant. Met motor aan kwam daar 0.26 volt uit. Maar waarschijnlijk heb ik dus wat fout gedaan. De tweede manier met de extra batterij oid snapte ik niet helemaal, dus vandaar dat ik het eerste had geprobeerd. Waar zat de fout?

In dat geval even back to basics.
In de volksmond wordt voor elektriciteit meestal het woordje "stroom" gebruikt, maar dat is maar een deel van het verhaal.
Het begint met spanning (Volt) en stroom (Ampère) loopt er pas als een stroomkring gesloten wordt.

Spanning wordt gemeten t.o.v. een referentiepunt die we meestal als 0 V beschouwen (maar dat hoeft niet persé ook echt 0 V te zijn, maar voor nu nemen we dat even aan).
Op dat punt houd je de zwarte meetpen van de voltmeter. En als het punt waar je de rode meetpen houdt een hogere spanning heeft, dan krijg je een positieve waarde en andersom natuurlijk een negatieve. Dat referentiepunt wordt vaak "ground", "massa" of "aarde" genoemd, en heet op je meter "COM".
Voor auto's geldt bijna universeel dat de - pool van de accu aan het chassis zit, en dat gebruik je dus als je "ground". Je kunt dus overal in de auto een kaal stukje plaatstaal van de carrosserie gebruiken om de zwarte meetpen van je meter op te houden. Zorg ervoor dat je een goed contact hebt anders zijn je meetwaarden waardeloos.

Stroom is wat er gaat lopen als die spanning wordt aangelegd op een verbruiker. Die stroom meet je meet een stroommeter die je in serie aansluit met de verbruiker.

Even visualiseren helpt wellicht: neem een autoaccu en een lampfitting die met draadjes op de + en - polen van de accu is aangesloten.
Meet je nou met een voltmeter op de fitting, dan meet je 12 V, of -12 V als je de rode en zwarte meetsnoeren omdraait. Of het lampje er nou in zit of niet, dat maakt niet uit.
Zet je een stroommeter in serie met een van de draadjes naar de fitting (dus loshalen of doorknippen en de meter ertussen zetten), dan meet je geen stroom als het lampje er niet in zit en wel als je het lampje erin hebt gedraaid.

Terug naar de auto en nu komt het uitsluiten van mogelijke oorzaken.
Mijn eerste stap was het meten van de spanning op de draad naar de pomp zo dicht mogelijk bij de tank. Want ook al staat er bij de zekering nog spanning op, als er een kabelbreuk o.i.d. is dan komt dat niet meer bij de tank aan. Die draad (ik geloof rood/geel) moet bij draaiende motor ong. 13-14 V meten t.o.v. "ground" (dat "t.o.v. ground" laat ik vanaf nu weg).
Ik had daar inderdaad spanning.

De volgende stap was meten of er stroom liep. Met een gewone multimeter moet je meestal de rode draad op een andere bus aansluiten omdat de meter nu eigenlijk een stukje draad wordt en dus een kortsluiting veroorzaakt mocht je verkeerd meten, dus let op!
Bij een draaiende pomp moet er iets van 1,5-2 A aan stroom lopen, maar ik had 0 A. Kleine waarschuwing: ook al loopt er wel stroom, dat betekent niet automatisch dat de pomp ook draait, hij kan nl. zijn vastgelopen.

Ik weet niet of je met je meter stroom kan meten, en zo ja, of die 2 A aankan, dus ik ga veiligheidshalve even uit van niet. Maar er zijn meer mogelijkheden om e.e.a. uit te sluiten. Je multimeter heeft ongetwijfeld ook de mogelijkheid om weerstand te meten. Daarmee kun je kabelbreuken opsporen.

Er liep geen stroom. Dus ook al was er spanning, er werd geen stroom getrokken. Mijn aanname was dat de pomp defect was, maar het bleek dus toch een kabelbreuk te zijn precies daar waar ik niet meer met mijn meter bij kon. Ik had dus eigenlijk de vlotterhouder uit de tank moeten halen en verder meten maar ik had nog geen onderdelen liggen en wilde eerst alles in huis hebben (de 245 is nl. mijn enige auto).

Dus jouw stappen worden:
- motor starten en op de draad van de intankpomp meten of er de ongeveer 13-14 V staat. Meet bij voorkeur achterin de auto, je kunt een meetpen achterin de stekker van de vlotterhouder steken. 
  Zo nee, dan daar de oorzaak van opsporen en verhelpen.
  Zo ja, dan:
- kan een draadbreuk in de vlotterhouder òf een defecte pomp de reden zijn waarom die niet werkt.
Dus weer iets om uit te sluiten:
Je gaat nu in de tank, dus haal eerst de accu los en houd eventuele ontstekingsbronnen ver van de auto verwijderd!
- demonteer de vlotterhouder en haal deze uit de tank;
- meet met je multimeter in Ohm-stand vanaf de stekker buiten de tank naar de connector van de pomp;
- ongeveer 0-1 Ohm betekent een verbinding, duidelijk meer of iets als O.L. (over limit) betekent een onderbreking.

Heb je op beide draadjes verbinding, dan is de doorvoer naar de tank OK en moet de pomp stuk zijn.
Heb je onderbreking (grote kans dat het één van de twee draadjes naar de pomp is in de met giethars gevulde doorvoer) dan kun je Marc1970's suggestie proberen om via het loze pijpje een nieuwe draad naar de pomp te maken.
Maar als de pijpjes van de vlotterhouder erg veel bladderend roest vertonen, dan zou ik de hele unit veiligheidshalve vervangen. Bij mijn auto waren de stukjes pijp aan de bovenkant nog maar half zo dik.
En als de auto meer dan 250.000 km achter z'n kiezen heeft zou ik ook zonder meer een nieuwe intankpomp plaatsen. Gewoon omdat je anders binnen afzienbare tijd waarschijnlijk toch weer de tank in moet. Hoe dan ook, check zeker de staat van het stukje rubber slang tussen pomp en leiding in de tank en of dat niet is vergaan.

Succes!

Edit: een zoemde pomp onder de auto kan het gevolg zijn van een niet meer werkende intankpomp, deze moet dan harder werken als de tank leger dan halfvol raakt, slijt daardoor sneller en maakt ook meer geluid. Een andere oorzaak kan een aftermarket pomp onder de auto zijn, die kunnen sowieso harder zoemen, de originele Bosch pomp maakt weinig geluid.
De aftermarket intankpomp die ik had geplaatst was van het merk Airtex en deze maakte niet overdreven veel geluid. Mogelijk dat andere merken dat wel doen. OEM's waren van VDO en AC en ook best stil.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#16
Zo, complimnten voor dat nette uitgebreide verhaal Grey240Polar, ik vind het een heldere uiteenzetting (maar ken de theorie ook nog wel, wellicht dat dat ook helpt).

Toch een punt waar ik de genoemde instructie anders had begrepen of uitgelegd.


(20 November 2020, 10:37)Grey240Polar schreef: ....

Terug naar de auto en nu komt het uitsluiten van mogelijke oorzaken.
Mijn eerste stap was het meten van de spanning op de draad naar de pomp zo dicht mogelijk bij de tank. Want ook al staat er bij de zekering nog spanning op, als er een kabelbreuk o.i.d. is dan komt dat niet meer bij de tank aan. Die draad (ik geloof rood/geel) moet bij draaiende motor ong. 13-14 V meten t.o.v. "ground" (dat "t.o.v. ground" laat ik vanaf nu weg).
Ik had daar inderdaad spanning.

.... Dat gaat hierom

Uit de originele instructie maakte ik op dat als je de 13V op de linkerschoen van de andere zekering neemt, en dan meet tegen de rechterpool van de tankpompzekering, je ook ziet of er een gesloten stroomkring is. De Voltmeting doet het immers alleen als er ook een (miniem) stroompje kan lopen. Dat stroompje loopt dan toch van de accu, via de linkerzekeringvoet, de voltmeter, de hele bedrading en pomp en via massa weer naar accu? Dan meet je dus via de tankpomp incl de hele bedrading toch?

Oke, je sluit kortsluiting niet ermee uit, maar dan zou de zekering er ook al uitgeklapt moeten zijn. Of er moet nog een verbruiker via die zekering lopen, dan weet je nog niet veel.

Nogmaals, wellicht interpreteer ik het verkeerd en dan leer ik graag bij. Maar volgens mij heeft die methode dan dus wel waarde als eerste diagnosestap. Bij de pomp meten is dan uiteraard wel een logisch vervolg.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#17
(20 November 2020, 21:31)BartJu schreef: Zo, complimnten voor dat nette uitgebreide verhaal Grey240Polar, ik vind het een heldere uiteenzetting (maar ken de theorie ook nog wel, wellicht dat dat ook helpt).

Toch een punt waar ik de genoemde instructie anders had begrepen of uitgelegd.


(20 November 2020, 10:37)Grey240Polar schreef: ....

Terug naar de auto en nu komt het uitsluiten van mogelijke oorzaken.
Mijn eerste stap was het meten van de spanning op de draad naar de pomp zo dicht mogelijk bij de tank. Want ook al staat er bij de zekering nog spanning op, als er een kabelbreuk o.i.d. is dan komt dat niet meer bij de tank aan. Die draad (ik geloof rood/geel) moet bij draaiende motor ong. 13-14 V meten t.o.v. "ground" (dat "t.o.v. ground" laat ik vanaf nu weg).
Ik had daar inderdaad spanning.

.... Dat gaat hierom

Uit de  originele instructie maakte ik op dat als je de 13V op de linkerschoen van de andere zekering neemt, en dan meet tegen de rechterpool van de tankpompzekering, je ook ziet of er een gesloten stroomkring is. De Voltmeting doet het immers alleen als er ook een (miniem) stroompje kan lopen. Dat stroompje loopt dan toch van de accu, via de linkerzekeringvoet, de voltmeter, de hele bedrading en pomp en via massa weer naar accu? Dan meet je dus via de tankpomp incl de hele bedrading toch?

Dat klopt helemaal. Maar omdat de verwarming van de lambda sonde op dezelfde zekering zit als de intankpomp en ik met draaiende motor wilde testen had ik voor mijn methode gekozen.

Citaat:Oke, je sluit kortsluiting niet ermee uit, maar dan zou de zekering er ook al uitgeklapt moeten zijn. Of er moet nog een verbruiker via die zekering lopen, dan weet je nog niet veel.

Nogmaals, wellicht interpreteer ik het verkeerd en dan leer ik graag bij. Maar volgens mij heeft die methode dan dus  wel waarde als eerste diagnosestap. Bij de pomp meten is dan uiteraard wel een logisch vervolg.

Die methode heeft zeker waarde mits dus de lambda sonde wordt losgekoppeld.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#18
Oke, maar dan klopte het dus wel...

En geen lambdasondes in de 1976er, dus dat scheelt weer Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#19
Ja, dat scheelt inderdaad, al gaat het in deze thread om een 1990-er.
Als bij een LH2.4 Jetronic de motor niet draait krijgen de benzinepompen geen spanning. Dan heb je hooguit een seconde na het op contact zetten om te meten. Dat vond ik niet handig.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#20
Dag allen, bedankt voor de reacties. En Grey240Polar zeker. Alles is een stuk duidelijker geworden zo. Vandaag eindelijk de tijd gehad en de vlotter met de pomp vervangen. 3 uurtjes mee bezig geweest maar met een goed resultaat. Hij rijdt weer perfect met half lege tank en niks meer van bokken oid. Ook het gezoem van de pomp is weg. Nog wel een klein vraagje, bij de oude vlotter zat er een dopje over de ontluchtings pijp, die heb ik ook terug gemonteerd, is dit goed?

Het viel me op dat de buisjes en rubbers zelf nog wel goed waren van de vlotter, maar de bovenkant was zeer slecht. Een van de pijpjes brak zelfs toen ik de slang eraf probeerde te trekken, dus blij dat het er nu allemaal weer vers in zit. Dus het moet dan wel de pomp zijn geweest of er was een lek in de pijpjes van de vlotter bovenop. Nu alles weer afgesloten met nieuwe pakking en sluitring. Is het nog aan te raden om de bovenkant van de vlotter in te smeren met vet oid tegen het roesten of is dit overbodig? Vond het toch een beetje spannend, zo boven een open tank maar is allemaal goed gegaan. Smile

Probleem dus opgelost.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.512 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 498 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.076 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 793 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.591 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 776 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.226 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.421 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.614 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Oil catch tank plaatsen JanO 3 1.741 11 July 2022, 15:11
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)