(18 November 2020, 23:08)EliasL schreef: Het zou heel goed kunnen dat ik iets fout heb gedaan, ben echt totaal onervaren op electrisch gebied. Ik had het via deze manier gemeten: http://cleanflametrap.com/transferPump.htm Ik had alleen niet de zekering eruit gehaald, kan dit het euvel zijn. Had de multimeter op het rechter uit einde van de 4e zekering gezet (met de zekering erin) en de andere kant op de 6 e zekering aan de linkerkant. Met motor aan kwam daar 0.26 volt uit. Maar waarschijnlijk heb ik dus wat fout gedaan. De tweede manier met de extra batterij oid snapte ik niet helemaal, dus vandaar dat ik het eerste had geprobeerd. Waar zat de fout?
In dat geval even back to basics.
In de volksmond wordt voor elektriciteit meestal het woordje "stroom" gebruikt, maar dat is maar een deel van het verhaal.
Het begint met spanning (Volt) en stroom (Ampère) loopt er pas als een stroomkring gesloten wordt.
Spanning wordt gemeten t.o.v. een referentiepunt die we meestal als 0 V beschouwen (maar dat hoeft niet persé ook echt 0 V te zijn, maar voor nu nemen we dat even aan).
Op dat punt houd je de zwarte meetpen van de voltmeter. En als het punt waar je de rode meetpen houdt een hogere spanning heeft, dan krijg je een positieve waarde en andersom natuurlijk een negatieve. Dat referentiepunt wordt vaak "ground", "massa" of "aarde" genoemd, en heet op je meter "COM".
Voor auto's geldt bijna universeel dat de - pool van de accu aan het chassis zit, en dat gebruik je dus als je "ground". Je kunt dus overal in de auto een kaal stukje plaatstaal van de carrosserie gebruiken om de zwarte meetpen van je meter op te houden. Zorg ervoor dat je een goed contact hebt anders zijn je meetwaarden waardeloos.
Stroom is wat er gaat lopen als die spanning wordt aangelegd op een verbruiker. Die stroom meet je meet een stroommeter die je
in serie aansluit met de verbruiker.
Even visualiseren helpt wellicht: neem een autoaccu en een lampfitting die met draadjes op de + en - polen van de accu is aangesloten.
Meet je nou met een voltmeter op de fitting, dan meet je 12 V, of -12 V als je de rode en zwarte meetsnoeren omdraait. Of het lampje er nou in zit of niet, dat maakt niet uit.
Zet je een stroommeter in serie met een van de draadjes naar de fitting (dus loshalen of doorknippen en de meter ertussen zetten), dan meet je geen stroom als het lampje er niet in zit en wel als je het lampje erin hebt gedraaid.
Terug naar de auto en nu komt het uitsluiten van mogelijke oorzaken.
Mijn eerste stap was het meten van de spanning op de draad naar de pomp zo dicht mogelijk bij de tank. Want ook al staat er bij de zekering nog spanning op, als er een kabelbreuk o.i.d. is dan komt dat niet meer bij de tank aan. Die draad (ik geloof rood/geel) moet bij draaiende motor ong. 13-14 V meten t.o.v. "ground" (dat "t.o.v. ground" laat ik vanaf nu weg).
Ik had daar inderdaad spanning.
De volgende stap was meten of er stroom liep. Met een gewone multimeter moet je meestal de rode draad op een andere bus aansluiten omdat de meter nu eigenlijk een stukje draad wordt en dus een kortsluiting veroorzaakt mocht je verkeerd meten, dus let op!
Bij een draaiende pomp moet er iets van 1,5-2 A aan stroom lopen, maar ik had 0 A. Kleine waarschuwing: ook al loopt er wel stroom, dat betekent niet automatisch dat de pomp ook draait, hij kan nl. zijn vastgelopen.
Ik weet niet of je met je meter stroom kan meten, en zo ja, of die 2 A aankan, dus ik ga veiligheidshalve even uit van niet. Maar er zijn meer mogelijkheden om e.e.a. uit te sluiten. Je multimeter heeft ongetwijfeld ook de mogelijkheid om weerstand te meten. Daarmee kun je kabelbreuken opsporen.
Er liep geen stroom. Dus ook al was er spanning, er werd geen stroom getrokken. Mijn aanname was dat de pomp defect was, maar het bleek dus toch een kabelbreuk te zijn precies daar waar ik niet meer met mijn meter bij kon. Ik had dus eigenlijk de vlotterhouder uit de tank moeten halen en verder meten maar ik had nog geen onderdelen liggen en wilde eerst alles in huis hebben (de 245 is nl. mijn enige auto).
Dus jouw stappen worden:
- motor starten en op de draad van de intankpomp meten of er de ongeveer 13-14 V staat. Meet bij voorkeur achterin de auto, je kunt een meetpen achterin de stekker van de vlotterhouder steken.
Zo nee, dan daar de oorzaak van opsporen en verhelpen.
Zo ja, dan:
- kan een draadbreuk in de vlotterhouder òf een defecte pomp de reden zijn waarom die niet werkt.
Dus weer iets om uit te sluiten:
Je gaat nu in de tank, dus haal eerst de accu los en houd eventuele ontstekingsbronnen ver van de auto verwijderd!
- demonteer de vlotterhouder en haal deze uit de tank;
- meet met je multimeter in Ohm-stand vanaf de stekker buiten de tank naar de connector van de pomp;
- ongeveer 0-1 Ohm betekent een verbinding, duidelijk meer of iets als O.L. (over limit) betekent een onderbreking.
Heb je op beide draadjes verbinding, dan is de doorvoer naar de tank OK en moet de pomp stuk zijn.
Heb je onderbreking (grote kans dat het één van de twee draadjes naar de pomp is in de met giethars gevulde doorvoer) dan kun je Marc1970's suggestie proberen om via het loze pijpje een nieuwe draad naar de pomp te maken.
Maar als de pijpjes van de vlotterhouder erg veel bladderend roest vertonen, dan zou ik de hele unit veiligheidshalve vervangen. Bij mijn auto waren de stukjes pijp aan de bovenkant nog maar half zo dik.
En als de auto meer dan 250.000 km achter z'n kiezen heeft zou ik ook zonder meer een nieuwe intankpomp plaatsen. Gewoon omdat je anders binnen afzienbare tijd waarschijnlijk toch weer de tank in moet. Hoe dan ook, check zeker de staat van het stukje rubber slang tussen pomp en leiding in de tank en of dat niet is vergaan.
Succes!
Edit: een zoemde pomp
onder de auto kan het gevolg zijn van een niet meer werkende intankpomp, deze moet dan harder werken als de tank leger dan halfvol raakt, slijt daardoor sneller en maakt ook meer geluid. Een andere oorzaak kan een aftermarket pomp onder de auto zijn, die kunnen sowieso harder zoemen, de originele Bosch pomp maakt weinig geluid.
De aftermarket intankpomp die ik had geplaatst was van het merk Airtex en deze maakte niet overdreven veel geluid. Mogelijk dat andere merken dat wel doen. OEM's waren van VDO en AC en ook best stil.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47