9 January 2019, 00:22
motorwissel B21a naar B230A
|
30 April 2019, 09:43
Bedankt voor de tips, ik ga opzoek naar de ontstekingsmodule zoals Edwin liet zien! Ik ga starten met de ombouw..
Er bestaan geen verdeler pennen die op een B230a passen waar nog ouderwetse puntjes in gaan neem ik aan (voor ombouw naar Hotspark)?
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen *** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel *** *** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Ja die bestaan, en volgens mij die je nu hebt al. Onder het 'elektronische' deel zit nog de mechanische vervroeger en aansluiting voor vacuum, die ook in de 740 nog gebruikt zijn. Verdeler van TZ-28H is dan Volvo 1 336690, Bosch no. 0237024013, de 'control unit' is Volvo 1 389 939-8
De 'control unit' is een type wat meest lijkt op wat doorgaans de vonkversterker wordt genoemd, simpel dingetje van twee tientjes. ALs je de TZ-28H zo gauw niet aan de praat krijgt, kan je met de ontsteking vd B21A ook nog wel een tijdje vooruit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
30 April 2019, 18:24
Ik heb zojuist alwel de b230a module opgehaald. Dus eerst dat maar eens proberen.
Anders eens kijken of ik de hotspark erin kan pielen. De ontstekingspen van de b21a past toch niet las ik hiervoor? (dat was mijn oorspronkelijke plan)
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen *** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel *** *** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Die van de B20 past niet, om een heleboel voordehandliggende redenen. Geen idee waarom dat ter sprake kwam.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
30 April 2019, 20:19
Ah ja ik zie het. nauw ja, opties genoeg nu, nu nog 'even' uit en inbouwen
![]()
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen *** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel *** *** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
5 June 2019, 12:17
Update:
laatst de motorwissel uitgevoerd: starten en lopen! ![]() Met de originele b230a ontstekingspen en TZ-28H standalone unit. loopt heerlijk soepel, alleen wil de motor nog niet stationair lopen. Met de choke iets uit gaat het voorlopig even prima (op de snelweg choke weer in) . De stationair stel schroef op het inlaatspruitstuk reageert niet op afstellen (zoals deze wel reageerde met de b21a). Ongetwijfeld omdat ik het pulsair en EGR systeem heb verwijderd. Iemand hier een verklaring voor? Moet ook Co nog laten afstellen, maar het is wel makkelijk als hij dan stationair kan lopen natuurlijk.. Ik schok trouwens van de staat van de b21a kabelboom: die brokkelde in mn handen uit elkaar! ongelooflijk dat het nog gewoon werkte allemaal. kabelboom van de b230a was nog mooi soepel.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen *** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel *** *** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
5 June 2019, 15:45
Zelfverterende plastic, Volvo was z'n tijd iets te ver vooruit.
Als ie met een beetje choke wel wil, staat het geheel te arm (benzine gaat dit over?). Dat is makkelijk met de B230A carb, onderin zit achter een dopje een schroef die je naar beneden draait voor rijker en brommen maar. Zo stel je ook de CO af, motor warm, schroef indraaien precies tot ie in gaat houden en dan weer een halve uit dat ie weer makkelijk loopt. Alle andere afstellingen staan in TP11740-2. Verder moet je carb pakking wel een gat hebben thv de stationaire boring anders doet die schroef niks. Of de schroef is lam.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
5 June 2019, 15:58
Bedankt voor je reactie Marc!
Dat is een goed start punt voor de afstelling op benzine, maar ik rijd op LPG. Dan zou de carb afstelling toch niet zoveel invloed moeten hebben? (heb overigens dezelfde carburateur gehouden, de pierburg met gele dopje, deze had ik toevallig ook op mn b21a en omdat deze er beter uitzag heb ik deze over gezet naar de b230A, enkel de naald overgezet omdat er een b21a naald inzat).
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen *** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel *** *** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
5 June 2019, 16:44
Nee dan is het gek dat de choke wat doet. Waarschijnlijk gebruik je dan de choke als handgas, er zit een nok aan die de gasklep open duwt. Als de stationair schroef echt kapot is, kan je altijd nog bij de gasklep zelf het stationair bijregelen, net als vroeger.
ALs je carb daar geen stelschroef heeft, zit er een tabje wat je verbuigt. Voor de CO van de LPG draai je op de verdamper een schroef wat open. Aha, schiet me te binnen, als de stat schroef in het spruitstuk niks doet kan ook de anti-nadieselklep vast zitten. Een tonnetje met een draad er aan, draai m er eens uit en sluit het gat af met een kurk en kijk of het stationair dan wel werkt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)