Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
23 August 2015, 15:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 July 2019, 21:34 door Arjan..)
Gisteren een poging gedaan de sensoren voor olietemperatuur en oliedruk aan te sluiten ('83 B23A).
Olietemp lijkt gelukt. Na een rit van 40 km met 100-130 km/h was de olietemp stabiel op 70-80 graden. Is dat een normale waarde voor een B23A op benzine? (buitentemp ~20 graden, verse 10W40 semi-synthetisch)
De oliedruksensor met dubbele aansluiting lijkt niet te passen. Op mijn motor zit iets in de weg waarvan ik aanneem dat het de motorvoorverwarming is, auto is geïmporteerd uit Zweden. Zelfs icm het 45 graden-bochtje wat ik uit een B21ET meegenomen heb (zie foto 1) past de sensor niet tussen dynamo en voorverwarming door. Heb dus de oude sensor maar weer teruggezet :frown:
Wat zou ik het best kunnen doen?
- Verlengpijpje tussen 45-gradenbochtje en sensor? Hoeveel invloed zou dit op de drukmeting hebben?
- Voorverwarming verwijderen? Nog nooit gebruikt en ben ik ook niet van plan. Wat kom ik tegen als ik de bout op de derde foto losdraai? Zit die stengel in de koelvloeistof? En wat zou er op de plek van die stengel terugmoeten?
- Andere opties/ideeën?
Graag jullie adviezen.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
De bout zit niet in de koelvloeistof vermoed ik. Die houd de verwarming op z'n plek eronder. Die zit wel in de koelvloeistof. Zonder verwarming zit daar een vriesplug. Maar een verlengstukje zou prima kunnen hoor
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Bedankt voor je snelle reactie, allebei mogelijk dus. Bedoelde idd niet per se waar de bout in zat maar meer wat ik tegenkwam als ik de klem die met die bout vast zit los maak. Dat zal dus ws een plens koelvloeistof zijn.
Ene optie is dus de voorverwarming vervangen door een vriesplug, neem aan dat dat KVS aftappen, dop erin, KVS vullen betekent? Niet zo'n handige plek om een vriesdop er in te slaan helaas.
Andere optie betekent zoeken naar een verlengstukje in een ongetwijfeld exotische maat. Eens bedenken waar we die zouden kunnen vinden.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Waarom zaag je niet gewoon het uitstekende deel vd spiraal af en weg ermee? En als je de dynamo weghaalt gaat dat met een nieuwe vriesplug vastslaan ook wel lukken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik weet niet of je auto aan een olieverversingsbeurt toe is... Met het oliefilter eraf kom je nl. denk ik ook al een eind om ruimte te maken.
Ik zou die hele voorverwarmingszooi eraf gooien en alles met een vriesplug weer origineel maken.
Of die klembout wel of niet helemaal door de motorwand heen gaat daar kan Jambon antwoord op geven. Hij heeft nl. een onderblok liggen waar de voorverwarming is afgehaald.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Dat afzagen is ook nog wel een optie. Even kijken of ik daar genoeg ruimte voor heb. KVS hoeft er dan niet uit neem ik aan.
Olieverversbeurt is nog niet per se nodig, heb ik gisteren gedaan omdat ik toen de sensoren wilde plaatsen. Met het oliefilter eraf heb je wel wat meer ruimte inderdaad.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Draad is NPT geloof ik. Goed verkrijgbaar bij de hydrauliekboer om de hoek.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
24 August 2015, 07:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 August 2015, 08:09 door edwin.)
Afzagen!
Als het nu dicht is ,dan zou ik het zo laten .
Het risico wat je opzoekt met een nieuwe vriesplug is lekkage.
En weet zeker dat je sensor een " G " ,en een "WK " aansluiting heeft .
De "G " aansluiting staat voor Gauge en is je oliedrukmeter.
De "WK" is het Warnung Kontakt aansluiting is voor je oliedruklampje.
http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/6014077...cooled.jpg
Ik ben toevallig met hetzelfde klusje bezig ,maar heb een zender met een "floating earth"
Het uiterlijk is hetzelfde , maar de twee aansluitingen zijn dan gewoon + en massa.
Ik moet dus ook nog de oliedrukschakelaar (lampje) toepassen.
En de schroefdraad is 1/8 gas.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ok, bedankt voor de vele antwoorden. Zal eens kijken of ik een 1/8" NPT verlengstukje kan vinden bij de ijzerhandel. Hydrauliekboer zou ik zo niet weten te vinden in Utrecht.
Als ik zo'n verlengstukje zo snel niet kan vinden ga ik eens kijken of ik met de zaag/slijptol het spiraal dicht genoeg bij het blok af kan zagen. Voor zover ik kan zien is het nu dicht dus extra lekkagekansen creëren is idd ws niet verstandig.
Ik heb de goede sensor, zelf uit een B21ET geschroefd en heeft een WK en G (Geber toch?) aansluiting. Extra schuifstekkertje ligt al klaar achter de dynamo dus als de sensor er eenmaal in zit zou het plug en play moeten zijn.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Arjan. schreef:Ik heb de goede sensor, zelf uit een B21ET geschroefd en heeft een WK en G (Geber toch?) aansluiting.
Je hebt gelijk ...De "G" staat voor Geber,en niet voor Gauge.
Effekt is hetzelfde...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.