18 April 2006, 21:35
Hallo iedereen !
Op het fotomateriaal / Elandruntopic had ik een grote mond over brandstof / gasinjectie. Vandaag hebben we de eerste mijlpaal bereikt. De auto heeft gelopen op een stuk electronica. En dat is bijzonder voor een auto uit 1977.
In het kader van "Zó doe je dat !"
Dit topic gaat over MegaSquirt !
En hoe je het succesvol op een Volvo bouwt in combinatie met benzine of LPG.
Waarom ?
Uit onvrede over het K-jettronic goksysteem.
Waarom ?
Omdat er vele valse bochten in het inlaattraject zitten en de lucht eerder een hindernisbaan moet nemen dan vloeiend de motor in kan stromen.
Nou en ?
De ontransparante afstelling en de mechanische componenten die ofwel versleten zijn ofwel vastgerot zitten. Kortom, geen optimale cilindervulling, afstelling en dus performance.
Ik rij op gas.
Ik ook. Zo mogelijk is de afstelling op gas nog slechter dan op benzine. Er wordt gebruik gemaakt van een mengstuk dat op deelgebieden vast en zeker het goede mengsel zal aanbieden. Maar op heel veel gebieden niet. Dan kan de motor te rijk lopen wat op zich niet schadelijk is anders dan voor het "milieu". Als de motor te arm loopt kan er een "back-fire" ontstaan. Normaal gesproken merk je daar niet veel van. Er is immers weinig brandstof in de inlaat aanwezig... Behalve met een gasinstallatie. Een backfire kan dan de complete K-jettronic verwoesten.
Allemaal leuk en aardig, maar ik weet niet beter.
Dan moet je gaan nadenken en je verplaatsen in de wat recentere technologie. En als je dan ziet wat er allemaal voor goodies te koop zijn...
Laat ik het zo zeggen... Je moet een beetje gestoord zijn, een strever naar onhaalbare perfectie zijn, of een heel slecht lopende en zuipende Volvo hebben. Of niets om handen hebben, zoals ik op het moment...
Het resultaat zou kunnen zijn:
Minder brandstofverbruik
Minder uitstoot
Meer vermogen
Betere loopcultuur
Home-tweakable (niet afhankelijk van garagisten...)
Hier start de monoloog:
Aanvankelijk was ik van plan het inlaatspruitstuk van onze V6 deels te elimineren. Ik ben nu in de beginfase van het project. Dit bestaat uit:
Gasinstallatie plaatsen (Tank, leidingen en electra voor de afsluiters)
![[Afbeelding: IMG_9104.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9104.JPG)
Inlaatspruitstuk demonteren (man, WAT EEN KLUS !)
![[Afbeelding: IMG_9106.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9106.JPG)
Plunjertjes in het inlaatspruitstuk maken
![[Afbeelding: IMG_9107.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9107.JPG)
![[Afbeelding: IMG_9110.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9110.JPG)
![[Afbeelding: IMG_9112.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9112.JPG)
![[Afbeelding: IMG_9113.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9113.JPG)
Inlaatspruitstuk weer monteren met nieuwe rubbers en de gasinjectoren plaatsen.
![[Afbeelding: IMG_9116.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9116.JPG)
![[Afbeelding: IMG_9118.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9118.JPG)
![[Afbeelding: IMG_9119.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9119.JPG)
De electrische aansluitingen/draadboom maken. MAP sensorleiding trekken.
![[Afbeelding: IMG_9125.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9125.JPG)
De injectoren voorzien van +12Volt (met zekering), de computer voorzien van +12Volt en zorgen voor een goede massa op alle contacten. Een pulsdraad van de massa van de bobine trekken, de computer aan de laptop hangen.
![[Afbeelding: IMG_9123.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/IMG_9123.JPG)
De buurt ontruimen en proberen te starten........
En lopen !
![[Afbeelding: Photo_041806_002.jpg]](http://www.bosma.nu/Volvo/Photo_041806_002.jpg)
Uiteindelijk gaat ons project terug naar mijn aanvankelijke gruwel voor het K-jettronic. Als ik de boel goed afgesteld heb gekregen (FASE I) ga ik het K-jettronichuis lichten (FASE II). Dan plaats ik op de luchtinlaat 2 Ford CHV gasklephuizen. De inlaat is dan al veel korter geworden en bevat geen onvoorkomelijke draaien meer. Het probleem is dat dan de benzine injectie (CIS / K-jettronic) niet meer werkt. Ik heb BMW injectoren gezien die heel misschien wel in het gat passen van de K-jettronic injector. Je kan dan de computer laten kiezen tussen benzine en gas (FASE III).
Als klap op de vuurpijl heb ik een GT gekocht die op een zelfde soort systeem gaat rijden. Hoever de V6 komt is de vraag want wellicht moet ik daarvan afscheid nemen per 1 juni. Fase 2 en 3 komen dus wellicht niet meer aan bod voor de V6, maar in iedergeval voor de GT. Die moet anders dan de V6 op vloeibare LPG en benzine gaan lopen. Dit om te voorkomen dat de gas in dampvorm de zuurstof verdrijft en zo paarden van de motor steelt.
Maar.. Vooralsnog de problemen en kinderziektes van Fase I teboven komen. Problemen waar ik nu tegenaan loop:
Wegvallend toerentalsignaal.
Ontbrekende sensoren (watertemperatuur, luchttemperatuur, gaskleppotentiometer, enz.)
Maar.. De motor liep vanaf de eerste keer dat de sleutel werd omgedraaid. Bij elkaar zitten er nu een goede 40 uur in. En dan zijn we begonnen met een auto die enkel op benzine liep.
![[Afbeelding: Volvoclub181.JPG]](http://www.bosma.nu/Volvo/Volvoclub181.JPG)
EDIT
De storing in het pickupsignaal zou veroorzaakt worden door een missende diode (D2) die slechts in uitzonderlijke gevallen geplaatst dient te worden zoals het koppelen van de pulsdraad aan de negatieve kant van de bobine.......
Okee dan. Diode opgezocht, geplaatst en morgen testen. Ik hoop morgen in het bezit te komen van een wide-band zuurstofsensor (Lambda) zodat ik het mengsel ook daadwerkelijk kan controleren. Vanaf dan is het gokken over. Dan geldt "METEN IS WETEN"
En gezien de tijd en het geld dat er in zit kan ik alleen maar slapen als er een boterzacht draaiende V6 in het vooronder snort.
Of een opgefokte B230 de beest uithangt in het vooronder van mijn GT :evil:
Dat kon wel eens een lange dag worden...
/EDIT
Building in progress !
Op het fotomateriaal / Elandruntopic had ik een grote mond over brandstof / gasinjectie. Vandaag hebben we de eerste mijlpaal bereikt. De auto heeft gelopen op een stuk electronica. En dat is bijzonder voor een auto uit 1977.
In het kader van "Zó doe je dat !"
Dit topic gaat over MegaSquirt !
En hoe je het succesvol op een Volvo bouwt in combinatie met benzine of LPG.
Waarom ?
Uit onvrede over het K-jettronic goksysteem.
Waarom ?
Omdat er vele valse bochten in het inlaattraject zitten en de lucht eerder een hindernisbaan moet nemen dan vloeiend de motor in kan stromen.
Nou en ?
De ontransparante afstelling en de mechanische componenten die ofwel versleten zijn ofwel vastgerot zitten. Kortom, geen optimale cilindervulling, afstelling en dus performance.
Ik rij op gas.
Ik ook. Zo mogelijk is de afstelling op gas nog slechter dan op benzine. Er wordt gebruik gemaakt van een mengstuk dat op deelgebieden vast en zeker het goede mengsel zal aanbieden. Maar op heel veel gebieden niet. Dan kan de motor te rijk lopen wat op zich niet schadelijk is anders dan voor het "milieu". Als de motor te arm loopt kan er een "back-fire" ontstaan. Normaal gesproken merk je daar niet veel van. Er is immers weinig brandstof in de inlaat aanwezig... Behalve met een gasinstallatie. Een backfire kan dan de complete K-jettronic verwoesten.
Allemaal leuk en aardig, maar ik weet niet beter.
Dan moet je gaan nadenken en je verplaatsen in de wat recentere technologie. En als je dan ziet wat er allemaal voor goodies te koop zijn...
Laat ik het zo zeggen... Je moet een beetje gestoord zijn, een strever naar onhaalbare perfectie zijn, of een heel slecht lopende en zuipende Volvo hebben. Of niets om handen hebben, zoals ik op het moment...
Het resultaat zou kunnen zijn:
Minder brandstofverbruik
Minder uitstoot
Meer vermogen
Betere loopcultuur
Home-tweakable (niet afhankelijk van garagisten...)
Hier start de monoloog:
Aanvankelijk was ik van plan het inlaatspruitstuk van onze V6 deels te elimineren. Ik ben nu in de beginfase van het project. Dit bestaat uit:
Gasinstallatie plaatsen (Tank, leidingen en electra voor de afsluiters)
Inlaatspruitstuk demonteren (man, WAT EEN KLUS !)
Plunjertjes in het inlaatspruitstuk maken
Inlaatspruitstuk weer monteren met nieuwe rubbers en de gasinjectoren plaatsen.
De electrische aansluitingen/draadboom maken. MAP sensorleiding trekken.
De injectoren voorzien van +12Volt (met zekering), de computer voorzien van +12Volt en zorgen voor een goede massa op alle contacten. Een pulsdraad van de massa van de bobine trekken, de computer aan de laptop hangen.
De buurt ontruimen en proberen te starten........
En lopen !
![[Afbeelding: Photo_041806_002.jpg]](http://www.bosma.nu/Volvo/Photo_041806_002.jpg)
Uiteindelijk gaat ons project terug naar mijn aanvankelijke gruwel voor het K-jettronic. Als ik de boel goed afgesteld heb gekregen (FASE I) ga ik het K-jettronichuis lichten (FASE II). Dan plaats ik op de luchtinlaat 2 Ford CHV gasklephuizen. De inlaat is dan al veel korter geworden en bevat geen onvoorkomelijke draaien meer. Het probleem is dat dan de benzine injectie (CIS / K-jettronic) niet meer werkt. Ik heb BMW injectoren gezien die heel misschien wel in het gat passen van de K-jettronic injector. Je kan dan de computer laten kiezen tussen benzine en gas (FASE III).
Als klap op de vuurpijl heb ik een GT gekocht die op een zelfde soort systeem gaat rijden. Hoever de V6 komt is de vraag want wellicht moet ik daarvan afscheid nemen per 1 juni. Fase 2 en 3 komen dus wellicht niet meer aan bod voor de V6, maar in iedergeval voor de GT. Die moet anders dan de V6 op vloeibare LPG en benzine gaan lopen. Dit om te voorkomen dat de gas in dampvorm de zuurstof verdrijft en zo paarden van de motor steelt.
Maar.. Vooralsnog de problemen en kinderziektes van Fase I teboven komen. Problemen waar ik nu tegenaan loop:
Wegvallend toerentalsignaal.
Ontbrekende sensoren (watertemperatuur, luchttemperatuur, gaskleppotentiometer, enz.)
Maar.. De motor liep vanaf de eerste keer dat de sleutel werd omgedraaid. Bij elkaar zitten er nu een goede 40 uur in. En dan zijn we begonnen met een auto die enkel op benzine liep.
EDIT
De storing in het pickupsignaal zou veroorzaakt worden door een missende diode (D2) die slechts in uitzonderlijke gevallen geplaatst dient te worden zoals het koppelen van de pulsdraad aan de negatieve kant van de bobine.......
Okee dan. Diode opgezocht, geplaatst en morgen testen. Ik hoop morgen in het bezit te komen van een wide-band zuurstofsensor (Lambda) zodat ik het mengsel ook daadwerkelijk kan controleren. Vanaf dan is het gokken over. Dan geldt "METEN IS WETEN"
En gezien de tijd en het geld dat er in zit kan ik alleen maar slapen als er een boterzacht draaiende V6 in het vooronder snort.
Of een opgefokte B230 de beest uithangt in het vooronder van mijn GT :evil:
Dat kon wel eens een lange dag worden...
/EDIT
Building in progress !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl