Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245GL - Project met duitse kachel (3l. 24v)
#1
In een andere thread had ik al eens aangegeven dat ik een BMW motor in m'n 245GL uit '82 wil gaan bouwen.

Inleiding.

Ik ben een groot BMW liefhebber; ik heb er al heel wat gehad door de jaren heen (klassiekers met name). Ze maken prachtige motoren. Ik heb ook altijd al eens een 245 willen hebben. Een lekker groot, zorgeloos en oerdegelijk hok op wielen om lekker in te rossen. Wie wil dat nou niet? Dus het werd tijd er een aan te schaffen.

De auto zoals ik hem kocht:
[Afbeelding: 85033447.png]

De plannen.

Ik had al een paar jaar een onderblok liggen van een m54b30 uit 2002; het 3 liter BMW blok uit o.a. de 3 en 5 serie net na de eeuwwisseling. Ik had ook al een m50b25 liggen uit 1991 (2,5 liter). Voor de niet-kenners, de m54 is een evolutie van de m50, de m50 is de 24-kleps vervanger van de 12-kleps m20. (BMW heeft er een handje van dingen te laten evolueren in plaats van helemaal opnieuw te ontwerpen. Dit is zo bij onderstellen, bij motoren, differentieels, etc.)
Het roterende gedeelte van de m54b30 past in de m50b25. Door het ombouwen ervan creeer je dus een m50b30, een 3 liter 24-klepper. Het is nog een gietijzer blok met een minimum aan electronica (b.v. ook geen VANOS, de variabele kleptiming). Oerdegelijk en onverwoestbaar, in tegenstelling tot de latere aluminium blokken.

Er zullen uit de BMW en de Volvo wereld ongetwijfeld mensen zijn die dit schandalig of jammer vinden. De m50b30 ombouw die ik doe is maar heel weinig gedaan. Ik ken 3 andere. BMW liefhebbers zien zo een motor het liefst in een e30 of e28 of zo. Volvo liefhebbers zien het liefst een Volvo motor in een 245. Tja....

De bedoeling is om het blok op lpg-injectie te laten lopen. Ik ben nog op zoek naar een goed, vrij programmeerbaar systeem. Op megapol.com.pl wel wat interessante en betaalbare systemen gezien, maar nog geen knopen doorgehakt.

Het m50 onderblok met de m54 krukas, drijfstangen en zuigers erin. De zuigers kwamen bijna 2mm onder het dek uit, dus ik heb 0,9mm van het blok laten halen. De compressie is nu ongeveer 11,3.
[Afbeelding: 020320122733resize.jpg]

[Afbeelding: 020320122734resize.jpg]

[Afbeelding: 020320122735resize.jpg]

[Afbeelding: 020320122736resize.jpg]

Ondertussen ook de kop laten lassen waar nodig en laten vlakken. Zelf de kleppen gepolijst, de klepsteelrubbers vervangen, de kleppen opnieuw ingeslepen (lichtjes dan) en geplaatst.

[Afbeelding: 020320122738resize.jpg]

[Afbeelding: 030320122740resize.jpg]

[Afbeelding: 230620122824resize.jpg]

[Afbeelding: 230620122826resize.jpg]

[Afbeelding: 240620122829resize.jpg]

Omdat de auto momenteel mijn eerste auto is, moet ik de ombouwactie nog in gaan plannen. Ik ben nu rustig de motor aan het opbouwen, onderdelen aan het zoeken, documentatie aan het lezen, etc.
Antwoord
#2
Wauw super vet!

Er stond een tijdje geleden een 240 te koop met een BMW blok erin. Een rode geloof ik met zwarte blokjes...
Hoeveel PK maakt zo'n BMW 3L 24V? Volvo heeft ook een 3L 6 inlijn 24V, een geeft ca 200PK. Dat is inderdaad een aluminium blok. Wel onverwoestbaar, maar zuipend.
Gezien de compressie wordt het geen turbo zeker?

Ben heel benieuwd hoe je dit gaat maken. Heel veel plezier en veel plaatjes posten :eyebrows:
Antwoord
#3
De 245GL heeft ook wat onderhoud nodig. De afgelopen dagen de dorpels L&R gelast waar nodig en een strook in de bodemplaat was doorgerot. De dorpels zaten allebei vol met dorre bladeren en ander straatvuil. Is dat normaal?
Foto's zeggen meer dan woorden.

[Afbeelding: 280620122850resize.jpg]

[Afbeelding: 280620122851resize.jpg]

[Afbeelding: 260620122834resize.jpg]

[Afbeelding: 270620122843resize.jpg]

[Afbeelding: 270620122842resize.jpg]

[Afbeelding: 270620122845resize.jpg]

[Afbeelding: 280620122847resize.jpg]

[Afbeelding: 270620122840resize.jpg]

[Afbeelding: 270620122846resize.jpg]
Antwoord
#4
De m50b25 heeft 190pk. Ik schat dat de 3 liter met verhoogde compressie en verder standaard nokkenassen ongeveer 215-225 pk zal geven. Ik bouw dit blok niet voor maximum pk, maar om een mooi blok met goed koppel en 4 kleppen per cilinder te hebben, met een lineaire vermogenstoename. Dan kan het gaspedaal lekker doorgetrapt worden. Big Grin

DopdeDouwer schreef:Wauw super vet!

Er stond een tijdje geleden een 240 te koop met een BMW blok erin. Een rode geloof ik met zwarte blokjes...
Hoeveel PK maakt zo'n BMW 3L 24V? Volvo heeft ook een 3L 6 inlijn 24V, een geeft ca 200PK. Dat is inderdaad een aluminium blok. Wel onverwoestbaar, maar zuipend.
Gezien de compressie wordt het geen turbo zeker?

Ben heel benieuwd hoe je dit gaat maken. Heel veel plezier en veel plaatjes posten :eyebrows:
Antwoord
#5
Nou met die cijfers ga je ook wel lekker vooruit.
Mooi werk iig om zoiets goed gedocumenteerd te krijgen, zo worden er wellicht nog meer mensen geïnspireerd om zo'n actie te ondernemen :wink:
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
#6
hè getfer.. :tongue:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Mooi man ben zeker benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Heb op de zweedse site garaget.org ook al soort gelijke acties gezien, erg inspirerend. Misschien ter inspiratie...... Succes!
Antwoord
#8
Er zullen vast wel haters zijn. Lekker laten haten. Als dit project klaar is zullen ze stikjaloers zijn! Succes!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#9
heel veel succes met het ombouwen. als ik het zo lees ben je al een aardig op weg. we gaan je hiermee toch wel terug zien op de elandrun Tongue?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#10
Gaaf project! Succes!!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 51.840 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.200 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 332.981 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 112.491 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 96.030 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  244 1980 3.0 24v project v58 29 26.582 7 November 2016, 21:45
Laatste bericht: v58
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 227.477 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque
  Ons groene project uit '76 rvanw 27 19.692 9 September 2015, 23:52
Laatste bericht: rvanw
  Volvo 245 Turbo project Gavin240 57 40.635 16 May 2015, 15:17
Laatste bericht: Gavin240
  Mijn Turbo Project Ticcie 450 316.147 25 March 2014, 00:08
Laatste bericht: 240turbo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)