Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Ik ben mijn stoelverwarming aan het aansluiten. Althans hij zat al aangesloten maar werkte niet. Hij was aangesloten via een relais. Het relais was aangesloten als volgt.
Krachtige stroom vanuit zekering kast zekering 7 dat is een constante plus
De minder krachtige plus kwam van zekering 5 de brandstof pomp.
De vraag die ik heb is weet iemand waar de zwakke stroom normaal vandaan komt? Is dat via de brandstofpomp? Ik rijdt nl op lpg en weet niet precies hoe hetdan gaat met de stoelverwarming want die pomp gaat niet aan op gas neem ik aan....
Ik hoor graag van jullie!
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
31 December 2011, 16:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 December 2011, 16:14 door aernout.)
Stap 1: multimeter op de stekker die aan de stoel zit. stoelverwarming aan zetten. heb je 12V? op gas stand ook?
Ja? verwarmingsmat stuk.
Nee? geeft voeding 12V op relais 12v op de multimeter?
geeft de stuurstroom 12V op relais?
staat er 12v op zekering van stuurstroom?
Om wat voor auto gaat het?
Mijn 740 heeft de voeding op 6 en de stuurstroom op 9 (als ik het snel bekijk).
9 is samen met RAW, elec ramen, airco, controle lamp gordels, ventilator.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Ik zal nog even meten maar het betreft een 265 uit 1980 met een 4 cilinder blok. De draden naar de stoelverwarming zitten via een relais naar de zekeringen
Kast maar ziet er niet echt origineel uit....
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
hierbij het schema waarbij plaatje helaas wat gedraaid is. bovenin het relais met contacten 87, 86,85 en 30. Hierbij is 86 ook nog geaard (staat niet goed in plaatje maar daar kwam een extra draadje uit die naar massa gaat)
85 gaat naar brandstof pomp
30 naar de schakelaar van stoelverwarming (drie standen :uit, 1 en 2)
86 gaat rechtstreeks naar stoelverwarmingsstekker onder de stoel en naar MASSA!!!
87 staat permanent 12 volt op.
grootste vraag is of het nu goed is aangesloten.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Relais:
30 voeding vanaf baterij (te schakelen)
87 geschakelde voeding naar verbruiker.
85 massa
86 + vanaf schakelaar.
Dus als er stroom loopt van 86 naar 85, maken 30 en 87 contact.
Zoals jouw schema er staat, doet je stoelverwarming het alleen als de brandstofpomp/zekering 5 op spanning staat.
Ik ken de stoelverwarming met 2 standen niet.
In geval van 1 stand:
30 +accu
87 +pool stoel
85 -
86 + vanaf schakelaar stoelverwarming
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Dank aernout,
Het lijkt dat het schema van mijn auto wat onlogisch in elkaar zit. 30 en 87 zijn omgedraaid bijmij enook de schakelaar zit op de andere kant. Maar het zou inderdaad wel kunnen werken volgens mij maakt het niet uit als ze gedraaid zitten. Ik moet nog nagaan of de brandstofpomp zekering op spanning staat ook al loopt het blok op LPG.
Anders moet ik een ander puntje zoeken.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Zoals het nu zit kun je rustig 87 en 30 doorverbinden en 85 en 86 weghalen / aftapen.
Qua veiligheid in de stroomkring heeft dit geen enkele zin.
Het is waarschijnlijk ingebouwd dat je de stoel verwarming niet kan vergeten uit te zetten als de motor niet loopt (lees accu leeg trekt)
Als jij een ander puntje gaat zoeken, moet je wel ÃÃn na contact hebben, anders ... bovenstaande verhaal!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
p.s.
Zoek eens uit waar de stoelverwarming oorspronkelijk op hoort te zitten in de zekeringkast en de grootte van de zekering.
En kijk of dat contact achter het contactslot zit of niet.
Zo ja, alles netjes zoals het oorspronkelijk hoort maken
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......