Vervangen door een dikkere zekering lijkt me niet handig, dan maak je iets anders (waar je geen zicht op hebt) de zwakste schakel.
Check op het klepje van de zekeringkast even wat er op hoort te zitten en kijk ook meteen even of er iets op deze zekering aangesloten lijkt wat er niet origineel uit ziet.
(10 February 2021, 12:23)Arjan. schreef: Vervangen door een dikkere zekering lijkt me niet handig, dan maak je iets anders (waar je geen zicht op hebt) de zwakste schakel.
Check op het klepje van de zekeringkast even wat er op hoort te zitten en kijk ook meteen even of er iets op deze zekering aangesloten lijkt wat er niet origineel uit ziet.
Klopt Arjan,
Dit was enkel een tijdelijke oplossing om thuis te komen, de garage wilde niet helpen, "te oud".
Zojuist heeft er een kennis met wat technisch verstand ernaar gekeken en hebben we enkele dingen nagelopen.
De bedrading van de pomp is nog goed (naar de achterbank waar deze wegloopt van de pomp in de tank).
Even een normale 16A zekering erin en binnen 3 seconden klapt deze eruit. Dus er is wel degelijk een probleem. De bedrading naar de zekering kast lijkt niet origineel, zie foto's. hierop is ook de bedrading onder de voetenruimte van de bestuurder te zien.
Het gekke is dat hij 1,5 uur gereden had zonder problemen en daarna tijdens een rondje booschappen 2x stil kwam te vallen. Dus het is echt "opeens" gebeurd.
Hmm, Scotch lock klemmen. Het enige waar die dingen goed voor zijn is om je storing-zoek-skills regelmatig te oefenen.
Het gaat om die groene zekering toch? Wat daar achter hangt ziet er idd niet origineel uit. Een idee waar de blauwe en daaraan verbonden rood-groene draad naartoe gaan? En zit er nog meer op dan die blauwe draad?
Is er een reden waarom je de brandstofpomp verdenkt? Hoort die volgens het klepje op zekering 6? En wat kapt er allemaal mee als de zekering klapt? Is het nog te relateren aan een bepaalde activiteit? Remmen? Richting aangeven? Ruiten wissen?
(10 February 2021, 17:16)Arjan. schreef: Hmm, Scotch lock klemmen. Het enige waar die dingen goed voor zijn is om je storing-zoek-skills regelmatig te oefenen.
Het gaat om die groene zekering toch? Wat daar achter hangt ziet er idd niet origineel uit. Een idee waar de blauwe en daaraan verbonden rood-groene draad naartoe gaan? En zit er nog meer op dan die blauwe draad?
Is er een reden waarom je de brandstofpomp verdenkt? Hoort die volgens het klepje op zekering 6? En wat kapt er allemaal mee als de zekering klapt? Is het nog te relateren aan een bepaalde activiteit? Remmen? Richting aangeven? Ruiten wissen?
Klopt, de groene zekering. Jij bedoelt wat ze daaraan op de zijkant "ingeplugd" hebben denk ik?
Ik kan die erbij geknustelde kabels er wel eens uit trekken om te checken.
De reden waarom ik de brandstofpomp verdenk is omdat de auto een hele tijd stil had gestaan/ weinig gereden. Na een 1.5 uur rijden begonnen de problemen. Tijdens dit rijden heel minimaal inhouden van de motor geconstateerd, leek op een brandstof probleem.
Op die zekering zitten de brandstofpomp en injectiesysteem, verder niets.
Op contact gaat de zekering er niet uit. Draait de motor is het binnen 3 seconden gebeurd, dan valt de motor dus ook uit (geen brandstof). Niet te relateren aan een specifieke activiteit.
Yep, ik doelde wat er op de zijkant van zekering 6 bijgeplugd zit.
Ah ok, dacht dat de brandstofpomp op zekering 5 zat/hoort. Doe ook eens een foto van de binnenkant van het klepje van de zekeringkast.
Ik zou eerst even proberen die knutseldraden te volgen. Het lijkt er op alsof iemand de groen-rode draad van voeding vanaf de zekeringkast heeft voorzien. Ik kan niet goed zien waar die groen-rode naartoe loopt. Van de ECU naar het brandstofpomprelais?
ALs de koolborstels in de pomp bijna op blijven ze wel s hangen en dan gaat er flink stroom lopen. Dus een versleten pomp zou ik ook op de lijst zetten. En dan vooral die in de tank.
Trek ook eens de mat bij de bestuurder omhoog en kijk of de kabelboom nergens langs de metalen beschermplaat schuurt.
Ik heb daar wel eens een doorgeschuurde draad gevonden waardoor een zekering heel willekeurig doorsmolt.
Ben een draad tegengekomen die bloot ligt. Dat is een van die draden die los zijn ingeprikt in de zekering kast. Ik weet niet precies wat deze doen, maar tot nu toe merk ik geen verschil. Zekering klapt er niet meer uit.
Betreft een ex-dienst auto van de politie, dus kan best dat die voor randapparatuur e.e.a hebben bij geknutseld.
Voor nu werkt hij dus weer naar behoren. Als het weer wat beter is eens verder onderzoeken.
11 February 2021, 20:09 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 February 2021, 20:11 door Grey240Polar.)
Sowieso zou ik al die bijgetrokken draden, herkenbaar aan de afwijkende stekkertjes en het feit dat ze niet in de kabelboom zitten, verwijderen.
Ik denk zelfs dat het verstandig is om de extra stekkers nu al meteen van de zekeringkast los te maken.
Dit ziet eruit als een haastklus waarbij de enige prioriteit het verwijderen van de politie-apparatuur was.
Wel leuk om te zien dat de Nederlandse politie ook 240's heeft gebruikt, waar ik opgroeide waren het allemaal 340's.