Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Na een leuke middag gehad te mogen hebben in Lelystad naar huis gehobbelt zonder problemen. Maar toen ik de volvo eind van de middag wilde starten gebeurde er helemaal niets. Lampjes gingen wel branden en accuspanning was ok, alleen de startmotor draaide niet. Beetje heen en weer geschoven met de pook (automaat) maar dit mocht ook geen soelaas bieden. Maar een tik op de startmotor deed wonderen hij starte weer.
Wil dit zeggen dat de startmotor op zijn laatste benen loopt? Kunnen er andere oorzaken zijn? Is het wijs om hem gelijk te vervangen of kan ik er het eea aan opknappen.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
meteen een nieuwer type er in...
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
sje*** dat is een snelle reaktie ;D ;D Jij denkt dus dat de startmotor het binnenkort helemaal gaat begeven, lijkt mij ook overigens ook hoor maar je weet maar nooit. Zal eens kijken wie er eentje heeft liggen.
Thanks
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
mogelijk is het rondsel vervuilt door vet en koppelingplaatstof, het bekrachtigingsrelais kan doorgebrand zijn. Nieuw type startmotor (200/700/900) haal je op de sloop voor 3 tientjes... daar kun je niet voor gaan modderen... verbruikt minder elektra en gooit um sneller rond, ook handig in de wintermaanden
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Vandaag op de sloop een andere startmotor gehaald. Eentje van een 940 met een B230FB. Ziet er een stuk kleiner uit dan diegene die er nu inzit, zou het passen??
Maar goed thuisgekomen de auto opgekrikt en geprobeerd de oude te demonteren maar ik kom niet bij ÃÃn van de bouten ??? ??? ??? Eentje kom ik zo bij maar diegene welke het meest richting het blok (zeg maar) is niet te pakken. Iemand nog wat tips en triks?? Ook zit de pijlstok voor de automaatbakolie in de weg afzagen dan maar ;D ;D
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die slankere is de betere versie.
De bovenste bout kan je met een hoop verlengstukken loskrijgen. Dan misschien nog de baksteun loshalen om het motorblok achterover te laten kantelen om de bout eruit te krijgen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Marc1970 schreef:Die slankere is de betere versie.
De bovenste bout kan je met een hoop verlengstukken loskrijgen. Dan misschien nog de baksteun loshalen om het motorblok achterover te laten kantelen om de bout eruit te krijgen.
Thanks. Gelukkig heb ik dan wel de goede, scheelt alweer. Ik geloof de Haynes ook niet meer, geeft Ã
Ã
n sterretje voor de operatie en doet erg luchtig over het verwijderen van de twee bouten. Maar goed morgen weer een nieuwe poging dan maar. Zou een ringsleutel met hoek wat kunnen zijn om er ok bij te kunnen?
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Misschien heb je hier wat aan?
Vervangen startmotor
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Drie verlengstukken als die je vinden kan en liefst ook nog een cardankoppeling ertussen. En een diepe dop. Zodat je ongeveer ter hoogte van de versnellingsbak ligt.
Oh ja, ik schreef dat de bouten eruit moeten maar dat is niet zo handig. Makkelijker de startmotor er naar voren af halen en de bouten laten zitten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Marc1970 schreef:Drie verlengstukken als die je vinden kan en liefst ook nog een cardankoppeling ertussen. En een diepe dop. Zodat je ongeveer ter hoogte van de versnellingsbak ligt.
Oh ja, ik schreef dat de bouten eruit moeten maar dat is niet zo handig. Makkelijker de startmotor er naar voren af halen en de bouten laten zitten.
Zo het is gelukt en de "nieuwe" werkt perfekt, geeft een heel ander geluid dan de oude. Probleem lijkt opgelost nu.
Het was inderdaad de truuk om zoveel mogelijk verlengstukken aan mekaar te hangen en een cardankoppeling was onmisbaar. Bedankt voor de tips, ga nu op naar het volgende probleem ;D ;D ;D olielekkage.