Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 b21et start niet meer
Hallo volvoliefhebbers,

Ik heb een beetje pech met mijn juist aangeschafte 245 uit 1984 met b21et blok.
Zaterdag reed ik naar huis met veel tegenwind en ineens begon de motor te stotteren en leverde minder vermogen.
Als het gaspedaal op eenzelfde stand bleef merkte je niet zo veel maar bij indrukken ervan begon ie hevig te stotteren.
Eenmaal thuisgekomen en de auto uitgezet was het reeds donker dus niet meer gekeken maar zondag even een aantal dingen gecontroleerd.
Er is vonk maar er lijkt geen/te weinig brandstof aan te komen bij de cylinders.
Nu heb ik helemaal geen kaas gegeten van mechanische injectie want er zit Kjet op als ik me goed heb laten voorlichten (pics bij hoeveel 240 turbo's in nederland, blz17)
Het viel me wel op dat de isolatie naar een draad onder het inlaatspuitstuk naar een voeler in het blok een beetje vergaan is en tevens op de startmotor ook een draad zonder isolatie.
Het schema uit de olyslager laat een koudstartinjector zien maar ik weet niet zeker of het de voeler onder het inlaatspruitstuk is.
Kan een van jullie helpen?
Ik las ook het draadje over de overboostswitch en dat zal ik ook nog even nakijken.
Alle tips zijn welkom.
bij voorbaat dank
robin
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969
Antwoord
Kijk als eerste even naar je slangen van je turbo.
Grote kans dat er ÃÃn is afgesprongen/ is gescheurd.
Dus vanaf je turbo het traject volgen tot aan je inlaatspruitstuk.
Heb je een intercooler?
Ook controleren op scheuren /lekkage.

Ik heb hetzelde verschijnsel gehad op de A5 .
ineens stotteren ,inhouden,en daarna niets meer !
Op de vluchtstrook gezien dat de slang van de turbo was geschoten.
Met m'n horlogebandje de slangklem aangedraaid en rijden weer.

Oja...K-jet is echt een begrijpelijk systeem.Ga maar 's zoeken op Google .
Na een avondje schema's kijken en uitleg is het een stuk inzichtelijker...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
dank voor je reactie
vanavond even gekeken naar de overboostswitch maar dat lijkt goed.
ik probeerde te starten en voila zonder problemen.
ik laat de motor een tijdje draaien met meer en minder toeren geen stotter en ineens lijkt de benzine op want hij slaat weer af.
is het nu een benzinepomp die niet meer werkt of een temperatuursensor die verkeerde info geeft?
morgen bij daglicht nog maar eens kijken naar het turboslangverhaal van jou edwin.
het begon met onregelmatig stationair lopen en daar geven ze in olyslager als oorzaak:valse lucht in het inlaatsysteem zoals jij ook aangeeft.
edwin schreef:Kijk als eerste even naar je slangen van je turbo.
Grote kans dat er ÃÃn is afgesprongen/ is gescheurd.
Dus vanaf je turbo het traject volgen tot aan je inlaatspruitstuk.
Heb je een intercooler?
Ook controleren op scheuren /lekkage.

Ik heb hetzelde verschijnsel gehad op de A5 .
ineens stotteren ,inhouden,en daarna niets meer !
Op de vluchtstrook gezien dat de slang van de turbo was geschoten.
Met m'n horlogebandje de slangklem aangedraaid en rijden weer.

Oja...K-jet is echt een begrijpelijk systeem.Ga maar 's zoeken op Google .
Na een avondje schema's kijken en uitleg is het een stuk inzichtelijker...
Antwoord
Jammer dat je meteen al een probleem hebt met je Volvo. Je geeft aan: op de snelweg plotseling "inhouden", "stotteren", en "geen vermogen", en het werd erger met het intrappen van het gaspedaal. Na een tijdje stationair valt de motor uit. In beide gevallen heb je waarschijnlijk een te arm mengsel: er wordt te weinig benzine teogevoegd aan de lucht. Dat kan twee oorzaken hebben: (1) te weinig benzine of (2) te veel lucht ;D

(1) Mogelijke oorzaken voor "gebrek aan benzine": filters verstopt, brandstofpompen slecht of uitgevallen. Dus check de filters, check de zekeringen. Als je contact maakt, zonder te starten, moet je een zacht zoemend geluid horen uit de richting van de tank. Zo niet: brandstofpomp werkt niet of slecht. Overigens: verstopte filters merk je als je gedurende langere tijd veel benzine nodig hebt, dus bijvoorbeeld wanneer je in moet voegen op de snelweg, even snel inhalen, dat soort dingen. Ik heb zelf een kapotte brandstofpomp gehad, en dat manifesteerde zich doordat de motor op volstrekt onvoorspelbare momenten uitviel.

(2) te veel lucht: als er "valse lucht" wordt aangezogen, dan kan het mengsel te arm worden, met name als er een lek zit __na__ de injectie. Je kan eens kijken naar de rubbertjes rond de injectoren, die schijnen nog wel eens slecht te worden en lekkage op te leveren.

Ten slotte: het kan inderdaad zijn dat het lucht-inlaat traject stuk is. Dan komt er veel te weinig lucht bij de motor, en ook dat merk je echt goed op het moment dat je power nodig hebt.
Antwoord
Hoi WvR,

Ik heb helaas geen historie van de auto (ondanks dat het een originele nederlandse is) dus ik ben al verschillende onderhoudsgevoelige punten aan aan het pakken geweest:
Luchtfilter vervangen (door K&N)
Benzinefilter vervangen
Carterolie vervangen
Versnellingsbakolie vervangen
differentieelolie vervangen
Bougies/verdelerkap vervangen

De benzinepomp(en) hoor ik eigenlijk niet direct en ik durf eigenlijk het bezinefilter niet nog eens los te maken want ik had deze niet genoeg aangedraaid en de benzine spoot toen om mijn oren.
De zekering (25A) van de pomp(en) zit er nog wel in.
Kan iemand makkelijk uitleggen waar de pomp(en) zitten dan kijk ik of ze in ieder geval stroom krijgen en dat er geen draadbreuk zit?
Vanavond hoop ik mijn v70 weer van een grote beurt op te kunnen halen en als ik nog wat tijd over heb kijk ik nog even naar de 245.
Ik had de tip van Edwin over de slangen van de turbo naar het inlaatspruitstuk al gecontroleerd maar dat lijkt in orde.
wordt vervolgt

Antwoord
Benzinefilter is eenrichtingsverkeer met een pijltje erop, zit dat goed?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
zeker, het kan niet anders want de aansluitingen passen maar op een manier (verschil in dikte van de schroefdraad)
Antwoord
Als je met de ontsteking in de weer bent geweescht, check dan ook voor de zekerheid dat het ontstekingsijdstip en dergelijke nog goed staan.

Wat betreft de benzinepomp, ik meen dat er twee elektrische pompjes aan te pas komen, eentje in de tank en eentje in de buurt van het motorblok. Check het forum, er zijn al best veel topics over benzinepompen langsgekomen. Normaal gesproken moet je pomp in de tank zeker horen zoemen als je contact maakt. Je kan het nog beter checken met een partner: tank openschroeven, een persoon houdt zijn/haar oor bij de vulopening terwijl de ander contact maakt. Dan moet er toch zeker iets te horen zijn.

Check het forum ook met als zoekwoord "injectorrubber" (al dan niet met spaties). Het schijnt dat die dingen nogal een verschil kunnen maken. Overigens, de beste test is missschien je neus. Als je auto probeert te starten, maar hij slaat niet aan, ruik je dan wel een benzinelucht, eventueel uit de uitlaat of anders onder de kap?
Antwoord
De tankpomp is niet te horen, mogelijk omdat hij ook niet werkt wat mijn probleem kan verklaren.
Ik ga kijken of ik kan uitsluiten of het de stoomvoorziening van de pomp is of de pomp zelf.
Antwoord
Is je tank bijna leeg?
Moet die zekering van de benzinepomp niet 8 amp zijn?
Pomp zit inderdaad in je tank en net voor de achteras aan de bestuurderszijde.

Ik zou eerst eens de zekeringen goed nalopen, schoonschuren en met frisse contactspray opnieuw monteren.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.312 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.147 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  B21ET start niet meer Karinsky 4 27.708 28 September 2014, 20:54
Laatste bericht: Karinsky
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 6.951 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.074 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 22.499 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 15.943 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 20.261 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Altijd fijn als het niet werkt... Oliedrukmeter en dashboardlampjes Coenraad 0 2.215 16 April 2012, 18:15
Laatste bericht: Coenraad
  Auto slaat soms plotseling af of wil niet starten Elsje 0 2.402 26 March 2012, 17:31
Laatste bericht: Elsje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)