Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
Marc1970 schreef:Een carb heeft niet echt druk nodig, gaat meer om het volume. Stationair is er misschien borrelglaasje per minuut nodig.

Klopt volledig! 0,15 a 0,27 kg/cm² (volgens de boekskes) is echt niet veel. Regelmatige debiet is best wel nodig. Ah, (bonk) er valt mij iets te binnen. Het benzinefiltertje al vervangen? Wss wel, als jullie al zo een tijdje met dit euvel in de maag zit, zal je daar ook wel aan gedacht hebben.
Antwoord
345GLS schreef:Dan is er bij mij in ieder geval niets aan de hand; mijn 345 stoomt probleemloos door naar de 120 (een 240 2.0/2.1nonturbo/2.3 houdt me niet bij...). Harder ga ik nog even niet vanwege speling op een fusee- en een stuurkogel.
In de zomer van 2009 heeft 'ie eens een stukje 160 gereden, maar dat was nog met de oude brandstofpomp.

Mijn bobinekabel moest blijkbaar speciaal uit Zweden komen dus dat moet nog even wachten. Er komen ook nieuwe pakkingen voor het uitlaatspruitstuk mee, die zijn lek en dat zorgt voor een lekkere ratel bij optrekken. Net een driepits Japanner...
Ik rijd er zo al sinds de aanschaf mee rond, maar er waren zaken die meer prioriteit hadden. Nu heb ik eindelijk de moed bijeen geraapt om de zaak eens los te trekken, al heb ik het vermoeden dat er een hefboomachtige constructie aan te pas moet komen om het spruitstuk te scheiden van de kop.

Idem. Ik haal makkelijk zat de 140 ;D

Bobinekabel? De forumsponsor (Carlo) heeft ze ook liggen!
Succes met het uitlaatspruitstuk. Hopelijk zitten de bouten niet te vast geroest :-\
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Zo. Er zit een nieuwe hoofdremcylinder op! De oude bleek te lekken, niet naar binnen (inlaat), maar naar buiten. Had ik niet eens gezien. De remvloeistof heeft wat zitten invreten op de chassisbalk, maar gelukkig nog niet doorheen de lak.

Hij remt weer zoals vanouds, al lukte het de garagehouder de klauw rechtsachter (en rechtsvoor?) niet goed te ontluchten. Hm. Hij denkt dat de oorzaak ligt bij de ouderdom van de klauwen.

Jammergenoeg heeft dit alles absoluut geen effect gehad op de loop van de motor. Daarentegen wees de CO-meting uit dat ie weer maar aan 0,5 % zat. Zelfs minder. Niet moeilijk dat de motor dan zo beroerd loopt! Maar ik snap er echt niks van: ik had 'm laatst (met de naald) afgesteld op 2%! ???
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ja da's zeker vreemd. Waren beide metingen gedaan op dezelfde (Volvo) manier is natuurlijk de vraag. Ik denk dat olietemperatuur er ook mee t e maken heeft, en de hoeveelheid benzine in de olie (korte eindjes rijden), komt allemaal mee in de carterventilatie zonder dat de naald er iets mee te maken heeft.

Valse lucht is een andere variabele die niet bij de meting hoort en het mengsel verstoort buiten de naald om.

Ik vergeet telkens welk jaar je 242 is maar er zijn twee sproeierdieptes, 2,5 en 3 mm. Als de naald aan het eind van het stelbereik is zou ik de hamer pakken en de sproeier omlaag tikken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De Volvo is van 1979.

De meting is wel op dezelfde manier gedaan, door dezelfde persoon en met hetzelfde apparaat.
Het was gisteren wel weer een stuk kouder dan de eerdere meting, dat zal wellicht ook wel schelen.

De Volvo moet op 10/02 weer naar de keuring. Tot zolang laat ik alles nog maar even zoals het is, anders moet ik opnieuw gaan meten. Na de keuring houdt me niets meer tegen om het mengsel opnieuw rijker te proberen krijgen.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Een meting en een afstelling van de motor is meest opportune bij een goede bedrijfstemperatuur. Dit niet alleen voor de motor maar ook voor de uitlaat.
De technische keuring kan mss ook nog iets van dit raadsel naar boven brengen....... dat het maar snel 10/02 is. Big Grin Big Grin
Antwoord
abbbabel schreef:De technische keuring kan mss ook nog iets van dit raadsel naar boven brengen....... dat het maar snel 10/02 is. Big Grin Big Grin

Dat denk ik persoonlijk niet. Het probleem bestaat al van VOOR de keuring vorig jaar. Maar wie weet.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Remklauwen rondom. Voorlopig bemoei ik me maar niet met remtechnische zaken van de 200-serie, want de 300 heeft trommels achter.
Als het CO 0,5% is; bij welk toerental is dit gemeten? Alle slangen aangesloten?

Probeer eens met warme, lopende motor de olievuldop van de carburateur los te halen en weer terug te duwen. Als de motor veel mooier gaat lopen tijdens het terugdrukken, moet je 'm wat rijker zetten.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
345GLS schreef:Remklauwen rondom. Voorlopig bemoei ik me maar niet met remtechnische zaken van de 200-serie, want de 300 heeft trommels achter.
Als het CO 0,5% is; bij welk toerental is dit gemeten? Alle slangen aangesloten?

Probeer eens met warme, lopende motor de olievuldop van de carburateur los te halen en weer terug te duwen. Als de motor veel mooier gaat lopen tijdens het terugdrukken, moet je 'm wat rijker zetten.

Ja, klauwen rondom. Waarom?
Meting gebeurde steeds op dezelfde wijze. Alle slangen aangesloten. Meting bij warme motor, met stationair toerental. Tijdens de meting af en toe eens hoger in toeren brengen en laten zakken, om te kijken of de waardes veranderen.

Ik zou 'm maar wat graag rijker krijgen, Joost, maar blijkbaar leidt deze Volvo een eigen leven. Hij zakt altijd weer terug naar een te laag stationair en een te arm mengsel. Ik weet het eerlijk gezegd niet meer.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Motoren hebben geen eigen leven. Blijf bijstellen en vervangen tot-ie het 100% doet. Er is een oorzaak dat-ie dit doet, je hebt hem alleen nog niet gevonden. Ik heb al zo vaak gedacht dat ik auto's in de brand zou steken en de sloot in zou rijden.

Maar als je deze zat bent (als die compressie echt zo laag en verschillend is, is-ie niet meer te redden) ga je toch gewoon op zoek naar een B21/23A? http://link.marktplaats.nl/414651398
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.255 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.436 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.327 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.903 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)