Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
Vacuümvervroeging kan je testen door het vacuümslangetje aan de verdeler los te maken en er ff aan te zuigen, niet?
Zal ik proberen als de Volvo terug is.

Bedankt voor de tips, abbbabel! De vacuümslang aan de rembekrachtiger zit vast met een soort plastic klemmetjes (lijkt op tie-wraps, maar is het niet). Kan ik die daarna gewoon vervangen door een slangklem?

De eigenlijke ontsteking (met strobo) is enkele maanden geleden nog gecontroleerd. Contactpuntjes iets langer geleden, dat wel.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Rubicon schreef:Vacuümvervroeging kan je testen door het vacuümslangetje aan de verdeler los te maken en er ff aan te zuigen, niet?
Zal ik proberen als de Volvo terug is.

Inderdaad! Dan zie je of het mechanische deel vlot en "smoothly" met een lichte onderdruk zich verplaatst. Is dit met schokjes, dan kan jouw toerental nooit regelmatig lopen, daar de ontsteking moeilijk aangepast wordt aan de noden (vraag van de rechtervoet ;D ). Trouwens zal het stationair toerental steeds verschillen bij terugkomst naar de beginstand van het gaspedaal. Al opgemerkt?
Rubicon schreef:De vacuümslang aan de rembekrachtiger zit vast met een soort plastic klemmetjes (lijkt op tie-wraps, maar is het niet). Kan ik die daarna gewoon vervangen door een slangklem?

Tie-wrap?? Bij mij is dat een stalen veerband die je met een eenvoudige universeeltang samen kan drukken, waardoor de stalen veerband zich opent en dan kan je dat terzijde schuiven. Een slangklem kan je steeds plaatsen. Met een schroevendraaier of een potsleuteltje kan je je dan behelpen voor het los- of vast maken. Wink

Er kunnen nog tal van (mechanische) oorzaken zijn waarom je een onstatiel stationair toerental hebt, maar dat leidt ons mss te ver.
Antwoord
Marc1970 schreef:Ik had laatst nog een vreemde ervaring met stationair van mijn B20, ik had de ontsteking wat later gezet en daardoor begon het na een paar tellen stilstaan langzaam in te zakken, af en toe 'broem' doen was noodzakelijk.

Marc,

Heb je de ontsteking dan terug origineel gezet zoals ze voorheen stond? Het teruglopen is vermogenverlies door te late ontbranding. Had je enige reden of een vermoeden van iets waarom je de ontsteking hebt versteld?
Antwoord
Hij startte (op LPG) in de koudste week net een fractie beter met de ontsteking wat later, ik weet ook niet waarom. Het starten op LPG lijkt voor iedereen weer anders te gaan.

En toen het warmer werd, heb ik de verdeler weer terug gezet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Een vacuümslang moet toch zonder hulpmiddelen op zijn plaats blijven zitten en zijn werk doen?

Mijns inziens is een vacuümslang aan vervanging toe als hij "bindmiddelen" als slangklemmen etc. nodig heeft om zijn werking goed te doen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
Marc1970 schreef:Hij startte (op LPG) in de koudste week net een fractie beter met de ontsteking wat later, ik weet ook niet waarom. Het starten op LPG lijkt voor iedereen weer anders te gaan.

En toen het warmer werd, heb ik de verdeler weer terug gezet.
Tja, alle ontspanners zijn ook niet hetzelfde, hÃ!. Ik had vroeger een Tartarini 3 traps (30 jaar terug). Handchoke was niet nodig en het starten op LPG ging even lekker als op benzine. Big Grin
Antwoord
345GLS schreef:Een vacuümslang moet toch zonder hulpmiddelen op zijn plaats blijven zitten en zijn werk doen?

De vacuümslang op de rembekrachtiger is bij mij steeds met een (originele) klemband geweest. Hij heeft er altijd opgezeten. Met een klemband ben je trouwens zekerder van de afsluiting, alleen mag jouw slang zelf niet poreus geworden zijn. Dan merk je toch geen verschil met of zonder klembandje. Wink

Een slang kan je controleren door even goed samen te drukken. Zie je kleine inkepingen, dan zou ik al uitkijken naar nieuw materiaal. Een verharde slang is ook al uit den boze. Weinigen houden met poreusheid rekening! Uitwendig kan je het trouwens niet altijd bemerken en al hou word je misleid alszijnde dat het goed is. :-[
Antwoord
Het is niet echt een tie-wrap, maar wel iets vergelijkbaar. Zit er aan beide kanten op. Betreft toch een redelijk dikke slang, dus ik vind het ook wel iets zekerder dat er iÃts van klem op zit.

Maar goed, als het nodig is, vervang ik ze wel door metalen slangklemmen. Ik heb ze toch liggen.
De slang zelf ziet er overigens wel goed uit, het rubber voelt ook soepel aan bij dichtknijpen.

Ik ben al op zoek gegaan naar een brandstofdruk/vacuümmeter maar van een kale kermis thuisgekomen.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Als je motor nog zonder hikken 140 haalt heb je voorlopig brandstof(druk) genoeg. Een carb heeft niet echt druk nodig, gaat meer om het volume. Stationair is er misschien borrelglaasje per minuut nodig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dan is er bij mij in ieder geval niets aan de hand; mijn 345 stoomt probleemloos door naar de 120 (een 240 2.0/2.1nonturbo/2.3 houdt me niet bij...). Harder ga ik nog even niet vanwege speling op een fusee- en een stuurkogel.
In de zomer van 2009 heeft 'ie eens een stukje 160 gereden, maar dat was nog met de oude brandstofpomp.

Mijn bobinekabel moest blijkbaar speciaal uit Zweden komen dus dat moet nog even wachten. Er komen ook nieuwe pakkingen voor het uitlaatspruitstuk mee, die zijn lek en dat zorgt voor een lekkere ratel bij optrekken. Net een driepits Japanner...
Ik rijd er zo al sinds de aanschaf mee rond, maar er waren zaken die meer prioriteit hadden. Nu heb ik eindelijk de moed bijeen geraapt om de zaak eens los te trekken, al heb ik het vermoeden dat er een hefboomachtige constructie aan te pas moet komen om het spruitstuk te scheiden van de kop.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.258 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.437 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.328 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.904 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)