Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
Rubicon schreef:Ik kan het grootste deel van 345GLS gewoon overnemen.

- Met uitzondering van de compressiewaarden, die zaten tussen 6,5 en 8. Ik had graag de compressie laten nameten door dezelfde kerel die deze gemeten heeft bij 345GLS, want momenteel heerst dus onduidelijkheid of het (net als bij 345GLS) aan de metingen ligt, of dat er wel degelijk een probleem is.

Ja, ik heb eerst de compressie laten meten door een garage, daar kwamen vrij slechte waardes uit van tussen de 6,5 en 8, zoals bij Rubicon.
Daarna heb ik met hulp van de technische commissie van de Volvo 300 Club zÃlf de compressie opgemeten, en niet met zo'n 'grafiekjesmachine' maar een gewone meter die uitslaat tijdens starten, en toen bleken allevier de cilinders richting de 10 te zitten terwijl 9,5 de fabrieksopgave is. Dat was dus uitstekend in orde!

Mijn filmpjes zijn inmiddels aan het uploaden. De nieuwe bobinekabel is besteld.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
Bij deze. Zet het geluid wel wat harder, het wordt wat vervormd door de camera en het starten zelf is niet zo goed te horen.

Koude start bij 4 graden C
[Afbeelding: th_MVI_4237.jpg]

Stationair na een rit van 20 km. Hij is even afgezet (30 sec.?) en is inmiddels weer gestart. Zie het zeer lichtjes schudden van het blok. Op een gegeven moment geef ik een keertje gas (niet goed te horen) en te zien is dat direct erna de motor even 'inkakt' om vervolgens schuddend weer stationair te gaan draaien. Het schudden wordt steeds minder, maar een glas water kan ik er niet op zetten.

[Afbeelding: th_MVI_4240.jpg]
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
Educatief...
Ik moet zeggen dat jouw blok zo op het oog toch een stuk rustiger ligt dan het mijne.. Het 'normale' gedrag van mijn motor komt meer overeen met het meest onrustige moment bij jou (einde van het tweede filmpje).
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ja, en dat is dus vooral gekomen door het CO iets op te schroeven. Eerst stond hij op 2/2,5%, en toen schudde hij harder heen en weer.
Door hem iets rijker te zetten is het bijna volledig weg. Nóg rijker wil ik niet omdat ik dan buiten de controlewaarden-marges kom. Hij staat nu op 3% afgesteld.
Antwoord
Ja, dat moet ik misschien toch maar eens proberen. Ik heb de garage gevraagd om het CO nogmaals na te kijken gezien ie binnenkort naar de keuring moet. Daarna kan ik 'm wel wat hoger zetten. Maar ik vind het toch wel ietwat vreemd, vergeleken met de 'basis-afstelling' waarbij de basis van de naald gelijk staat aan de basis van de zuiger, staat de naald nu al heel hoog. Als ik 'm nu nog hoger moet zetten om een rijker CO te hebben.. het lijkt toch niet echt te kloppen..
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Je kan ook de sproeier omlaag drukken natuurlijk. Wel een andere tool voor nodig.

Ik had laatst nog een vreemde ervaring met stationair van mijn B20, ik had de ontsteking wat later gezet en daardoor begon het na een paar tellen stilstaan langzaam in te zakken, af en toe 'broem' doen was noodzakelijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Inderdaad heb ik wat gesmokkeld met de sproeier. Een fractie maar. Daarna heb ik de nieuwe naald volgens fabrieksopgave gemonteerd en had ik een CO van 0,15%. Ja, 0,15%. Ik heb toen de naald maar wat omhoog gedraaid, en kennelijk was er voldoende ruimte om hem op 3% te zetten.

Die 3% was trouwens op aanraden van een "oude rot in het vak". Helaas is 'ie inmiddels met pensioen en is de garage opgeheven. Jammer, was er graag nog eens heen gegaan. De bougies kunnen prima tegen die 3%.
Antwoord
Rubicon schreef:- Met uitzondering van de compressiewaarden, die zaten tussen 6,5 en 8. Ik had graag de compressie laten nameten door dezelfde kerel die deze gemeten heeft bij 345GLS, want momenteel heerst dus onduidelijkheid of het (net als bij 345GLS) aan de metingen ligt, of dat er wel degelijk een probleem is.
Een nieuwe opmeting kan hier enkel klaarheid in brengen. Vermoedelijk is deze vorige niet goed uitgevoerd (denk ik!).

Rubicon schreef:- De Volvo heeft wel een olieverbruik, .....

Een teken aan de wand??? Weer compressiemeting om uitsluitsel van de schraapveren, kleppen, dichtingen, ....

Rubicon schreef:- Geen verbruik van koelvloeistof. Ontsteking staat op tijd, controle van contactpunten is een jaar of twee jaar geleden.
Ontsteking toch nu eens nazien met een stroboscoop. Geeft een staat van hoe het nu is, niet van hoe het vroeger was.
Rubicon schreef:- Brandstofdruk kan ik evenmin meten.
Is na te meten met een vacuüm- en fuelmeter. Is wel te koop bij Auto5, vermoed ik, en kost echt niet zo veel. De druk van ons benzinepompje is ongeveer van 15 a 27kPa als ik het goed voor heb. Je plaatst de fuelmeter net achter de benzinepomp op de leiding verder naar de motor, laat de motor lopen op 1000 toeren. Wacht een tijdje tot de druk zich stabiliseert. Dan heb je de benzinepompdruk.

Rubicon schreef:??? Hoe controleer je het vacuüm?? (behalve dan met remreiniger, dat gaf geen enkel resultaat of verandering). Pakking inlaatspruitstuk is alleszins ok.

Je verwijdert de onderdrukslang aan de rembekrachtiger. Deze heb je tijdens de test toch niet nodig. Met een conisch stukje, dat meegeleverd is bij de vacuümmeter, sluit je de meter aan op deze slang. Je doet de motor draaien en je bekijkt wat het resultaat is. De naald moet in het groene gebied staat en liefts in een rustige positie, dan kan je zeggen dat motor goed is afgesteld. De motor moet wel op het juiste stationairtoerental lopen. Mocht dit niet zo zijn, dan dien je de carburator aan te passen dat je het voorgeschreven toerental haalt.

Zijn alle meetwaarden goed, dan moet je wel bedenken dat de rembekrachtiger niet aan het systeem hangt! :o

Als je in het motorcompartiment overvloedig met rembekrachtiger spuit (wat ene dure oplossing om een lek op te sporen Smile ) en je merkt niet op dat de motor beter loopt, wil dit nog niet zeggen dat het vacuüm in orde is! :Smile Bijvoorbeeld een klepgeleidingslek zal je niet opmerken! :o

Een wijsneus ben ik niet, maar ik poog enkel jullie een beetje te helpen waar het kan. Wink

Antwoord
Wat ik ook nergens kan bemerken is een controle van de (mechanische) stroomverdeler met zijn onderdrukdoos. Loopt die onderdrukdoos wel zoals het hoort. Dit is een mechanisch onderdeeltje dat mss wat stroef loopt. Neem de verdelerkap eens weg en controleer of de onderdrukdoos nog (goed) werkt.

Het schudden van de motor tussen stationair, gas geven en terug naar stationair lijkt mij een normale gang van zaken. Het regelen van een (oude) benzinemotor is geen exacte wetenschap met een linaire curve. Dat je na het gas geven even onder het stationair toerental gaat kan bijvoorbeeld door de voorontstekingsregeling komen en dit is alweer een prachtig stukje mechaniek. Wink
Antwoord
abbbabel schreef:Het schudden van de motor tussen stationair, gas geven en terug naar stationair lijkt mij een normale gang van zaken. Het regelen van een (oude) benzinemotor is geen exacte wetenschap met een liniaire curve. Dat je na het gas geven even onder het stationair toerental gaat kan bijvoorbeeld door de voorontstekingsregeling komen en dit is alweer een prachtig stukje mechaniek. Wink

Dat is een goede om te weten! Hartelijk dank voor je input Wink

PS De vacuümvervroeging werkt zoals die behoort te werken
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.258 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.437 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.328 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.904 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)