Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
#91
Kijk, bedankt Marc! Wat zou ik moeten doen zonder jouw kennis! Wink
Je hebt hier al overuren geboekt, in dit topic...

Ja, natuurlijk, ik bedoelde niet de zuiger, maar de klep, ja. Ok, mijn geweten is al een beetje gesust!

Remvloeistof, dat zou natuurlijk ook nog kunnen, ja. Het zou wel steek houden. Het kan meteen beginnen aan het ontkolen ;D
To be continued, dus!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#92
Hier ook eens het inlaatspruitstuk losgehaald in het verleden en er kwam ook koelvloeistof uitgelopen (b200k), dus denk dat het vrij normaal is. Hoef je je niet direct zorgen om te maken ...

edit @ hieronder : Bij die b200k zitten er koelvloeistofkanalen in het inlaatspruitstuk dacht ik, daarmee dat de vloeistof eruit liep.

edit 2 : wat afbeeldingen opgesnord maar weet niet of de koelkanalen goed zichtbaar zijn (sorry om je topic te vervuilen rubicon :o)

[Afbeelding: dsc0973b.th.jpg] [Afbeelding: dsc0975z.th.jpg] [Afbeelding: dsc0976q.th.jpg]
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#93
Das toch niet helemaal goed, zit er dan geen scheurtje in je spruitstuk of een lekke spruitstukpakking?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#94
Is nooit goed, maar wel normaal. De spuitstukken van carburatiemotoren zijn opgenomen in het koelvloeistofcircuit. De injectiemotoren hebben dat weer niet.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#95
Ik heb ook een carburateur, maar geen lekkage van kvs in spruitstuk, zit nl een pakking tussen die de kvs in het circuit houdt.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#96
Met het weer zoals dat vandaag was (zonnig en ruim 10 graden) komt er geen enkel plukje uit de uitlaat.

Zodra het koud en vochtig is daarentegen... pfoe ;D

Ik ben benieuwd wat de Volvo-specialist morgen zegt. Met dit weer slaat de 345 veel beter aan. Hoe kouder, hoe onregelmatiger de motorloop na het starten, zo lijkt het.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#97
Black Moose schreef:Ik heb ook een carburateur, maar geen lekkage van kvs in spruitstuk, zit nl een pakking tussen die de kvs in het circuit houdt.

Is bij hun ook. Koelvloeistof komt er alleen uit als ze het spruitstuk loshalen. Misverstandje? Wink

@345GLS: Is bij mij ook zo erg, dat de achterruit beslaat. Duurt alleen maar een kleine kilometer, dan verdwijnt het al vrij snel. De temperatuur van de uitlaat bepaalt wanneer de pluim minder wordt of verdwijnt.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#98
Ik heb even enkele waarnemingen gedaan die mss kunnen dienen als richtlijn:

De compressie gemeten van alle cilinders. Een onevenwicht in dit geval kan ook een onstabiele motor geven.
Het vacuum nagezien op waarde en dit valt nog net binnen het groene gebied. Betekent dat het ietjes beter kan. De ontsteking eens onder handen nemen kan hier helpen.
De boordinstrumenten even opserveren. Stabiele toerenteller die op het goede regimetoerental functioneert. Motor mooi op bedrijfstemperatuur.

http://img200.imageshack.us/i/dsc0176bn.jpg/
http://img405.imageshack.us/i/dsc0160hi.jpg/
http://img200.imageshack.us/i/dsc0165p.jpg/

Dit is dus van een Volvo 240DL van 26 jaar oud. Een compressie van om en bij de 11 a 12 Kg/cm² is niet slecht. De kleppen zijn dus goed en goed geregeld. De schraapveren zijn ook goed. De vacuumkring (gedeelte tss de inlaat en het onderste deel van de gasklep) is ook ok.

Hebben jullie dit al eens nagegaan of het bij jullie (Rubicon en 345GLS) ook zo iets in die aard is?

Eer een motor goed loopt zijn er tal van zaken die goed op elkaar moeten afgestemd zijn. Elektrische en mechanische delen moeten samenwerken! :Smile Wink
Antwoord
#99
Ja, enkele maanden geleden heb ik een compressiemeting gedaan. Dit leverde een compressie op die minstens zo goed was als origineel, zo niet nog iets hoger. Allevier de cilinders zitten op dezelfde waarde.
Koelvloeistofverbruik is zo goed als nul. Olieverbruik schat ik op 1:3500 of 1:4000 (ik rijd er niet zoveel mee), maar daar moet bij vermeld worden dat de voorste krukaskeerring lek is en er op die manier behoorlijk wat olie verdwijnt.

De ontsteking staat op tijd, contactpunten zijn een half jaar geleden/5000 km geleden afgesteld. Ik heb met remmenreiniger in de motorruimte rondgespoten zonder enige reactie van de motor.

Ik zal zo eens een filmpje maken van hoe de koude start verloopt en die hier plaatsen. De laatste keer dat hij gereden heeft is twee dagen geleden.

Edit: de brandstofdruk heb ik nog niet gemeten, hier heb ik ook de instrumenten niet voor. Er is wel 5.000 km geleden/1jaar geleden een nieuwe brandstofpomp geplaatst.

Waar ik wÃl achter kwam, is dat de bougiekabels niet 100% aansluiten op de bougies en de bobinekabel waarschijnlijk voor het laatst vervangen is toen België nog bij Nederland hoorde. Ik ga nu dus eerst een nieuwe bobinekabel halen, want bij vochtig weer start 'ie toch wat minder goed.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
Ik kan het grootste deel van 345GLS gewoon overnemen.

- Met uitzondering van de compressiewaarden, die zaten tussen 6,5 en 8. Ik had graag de compressie laten nameten door dezelfde kerel die deze gemeten heeft bij 345GLS, want momenteel heerst dus onduidelijkheid of het (net als bij 345GLS) aan de metingen ligt, of dat er wel degelijk een probleem is.

- De Volvo heeft wel een olieverbruik, maar dat kan ik momenteel niet inschatten, omdat ik er nu te weinig mee rijd.

- Geen verbruik van koelvloeistof. Ontsteking staat op tijd, controle van contactpunten is een jaar of twee jaar geleden.

- Brandstofdruk kan ik evenmin meten.

- Toerenteller schommelt gewoon mee met het gedrag van de motor. Er staat op dit forum wel al ergens een filmpje van.
EDIT: hier: http://www.youtube.com/watch?v=vMQh_oKzFWU


Sinds maandag staat de Volvo bij de garage, dus kan ik nu weinig doen.

??? Hoe controleer je het vacuüm?? (behalve dan met remreiniger, dat gaf geen enkel resultaat of verandering). Pakking inlaatspruitstuk is alleszins ok.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.258 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.437 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.328 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.904 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)