Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Valse lucht via het ATF-vaatje in de carb... daar was ik nooit op gekomen.
Maar nu heb ik er genoeg van; ik ga maandagmiddag eerst naar een Volvo klassieker specialist (
http://www.slubo.nl) hier in de buurt. Ik ben niet tevreden met de stationairloop en de manier van aanslaan en de ene keer trekt 'ie beter dan de andere keer. Ik heb er zelf geen tijd meer voor en vermoed dat er toch iets met de ontsteking is, dus zij mogen het eens gaan bekijken. EÃ
n ding is zeker; de compressie is 100% en wat betreft onderhoud zit het wel snor. Het zijn geen standaarddingen als versleten rotor, oude bougies o.i.d.
Ik gebruik de auto nauwelijks en hij doet het altijd (start altijd direct de eerste keer), maar ik ben een perfectionist dus de motor moet en zal als nieuw lopen. Wegens een drukke studie heb ik echter zeer beperkte vrije tijd die ik 9 v.d. 10 keer voor iets anders dan die Volvo nodig heb.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 203
Topics: 11
Lid sinds: Jan 2008
Rubicon schreef:De auto rookt trouwens nogal veel (witte rook). Lijkt op condens, maar het blijft een hele rit duren. Geen verlies van koelvloeistof, de rook ruikt ook niet zoet.
daar hoef je je geen zorgen om te maken

Dat doet elke benzine (en diesel bij koude toestand) en komt omdat het koud is buiten, dat zijn gewoon uitlaatgassen (meestal waterdamp en wat NOx, COx gedoe) die condenseren
hou kouder, hoe meer (grotere) dampwolk :p
Rubicon schreef:EDIT: in het geval ik er een nodig heb.. zijn hoofdremcylinders nog nieuw te verkrijgen?
Kwantakosta?
richtprijs (welk zien dat je het goede type neemt - dus rechte aansluiting of aansl. onder hoek

)
http://scantechbelgium.com/3/en/product-...hp?cat2=15
en succes nog met het cleanen van die handel !!!
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Karinsky schreef:daar hoef je je geen zorgen om te maken
Dat doet elke benzine (en diesel bij koude toestand) en komt omdat het koud is buiten, dat zijn gewoon uitlaatgassen (meestal waterdamp en wat NOx, COx gedoe) die condenseren
hou kouder, hoe meer (grotere) dampwolk :p
Dat is waar. Maar het is echt vÃ
Ã
l rook, vergeleken bij elke andere auto..
Karinsky schreef:richtprijs (welk zien dat je het goede type neemt - dus rechte aansluiting of aansl. onder hoek
)
http://scantechbelgium.com/3/en/product-...hp?cat2=15
Bedankt! Staan inderdaad enkele types op, zal ik even moeten nakijken. Maar dit is aftermarket, iemand ervaringen mee? Zijn ze origineel nog te vinden?
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
345GLS schreef:Nu heb ik iets ontdekt. Als de ATF-olie van de carb op is, loopt hij warm stationair mooi op zo'n 850 tpm.
Op het moment dat ik de carb 'vol' gooi, is het toerental (warm, stationair) nog maar 500 tpm. Hmmm...
Valse lucht zou inderdaad een goeie verklaring kunnen zijn. Maar het is wel vreemd; in mijn geval was het net omgekeerd. Hij liep nÃ
t een tikkeltje beter met olie dan zonder!
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Ik was nog iets vergeten. Toen ik de inlaat loshaalde, kwam er koelvloeistof uit gelopen. Ik hoop maar dat dit normaal is? Ik las wel iets over dat er bij sommige motoren koelvloeistof door de inlaat loopt om deze voor te verwarmen bij het starten. Maar is dat ook bij de Volvomotoren?? :-\ Ik had er op het moment zelf niet bij stilgestaan, maar er stond dan ook een plasje koelvloeistof boven de zuiger(s) van de eerste cylinder toen ik de inlaat weer monteerde. De Volvo startte dan ook even heel erg beroerd (maar toevallig had ik de choke ook niet goed uitgetrokken en dacht ik toen dat het daardoor kwam). Ik hoop nu maar dat ik niets stoms heb gedaan :
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Zoiets als dit, bedoel je. Dit is stationair, kun je nagaan wat een mist er ontstaat bij het optrekken...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Yeah, komt in de buurt, ja! Dat stelt mij toch wat gerust ;D. Mijn auto wordt steeds vergezeld door zo'n mooie, vettig witte rookwolk. In omvang toch niet te vergelijken met mijn medeautomobilisten. En zelfs als ik een andere 240 zag, hadden die ook een kleinere rookpluim. Waren wel recentere types, dat wel.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
ALs er erg veel (koel)vloeistof boven de zuiger staat kan deze er kapot van gaan bij de eerste compressieslag die langskomt, of de drijfstang, maar een beetje kan geen kwaad en dat is al met de eerste 5 omwentelingen uit de motor geblazen.
Maar misschien lekt die spruitstukpakking wat en gaat er continu wat koelwater de motor in. Dat zou je 's ochtends wel merken denk ik.
Geen vloeistoffen die stiekem verdwijnen? Hij zou toch niet meer moeten roken als een willekeurige andere 2.0 liter motor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Ja, maar hoe komt dat koelwater nu plots in het spruitstuk? Toen ik het loshaalde, kwam er echt een hele straal uitgelopen. :-[
Ik heb geen enkel verlies van koelvloeistof, en geen enkel probleem met starten. Motor slaat na een paar omwentelingen altijd snel aan, loopt wel wat onregelmatig, maar zeker niet op drie cylinders. De pakking die ik vervangen heb, zag er nog quasi nieuw uit en vertoont geen tekenen van lekkage.
De hele bovenzijde van de zuiger ging schuil onder de koelvloeistof, enkel de steel stak er nog uit. Ai ai ai :-X
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat was niet de zuiger maar de klepsteel. Dan heb je het over water in het inlaattraject, is niet zo breed. 10-20 mL hooguit, past makkelijk in de cilinder, geen schade.
ALs je geen koelvloeistof verliest is de witte rookwolk van wat anders misschien? Remvloeistof rookt ook als een wilde. Het is niet ongehoord dat hoofdremcilinders lekken ri. de rembekrachtiger wat dan weer via de vacuumslang de motor in gezogen wordt.
Hopelijk is er echt niks aan de hand.
Het spruitstuk is verwarmd, ik denk tegen bevriezende carburateurs en voor een constanter mengsel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969