Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
#71
Ik moet al heel diep trappen voor ik enige druk heb. Als ik vervolgens het pedaal gewoon daar vasthou.. gebeurt er niets. Hij zakt dus niet echt verder.

Wel, wat de koppeling in het verhaal erbij komt doen, snap ik ook niet. Maar het lijkt echt geen toeval!
Bij uitgezette motor krijg ik steeds weer metÃÃn de remdruk terug vanzodra ik tegelijk ontkoppel. Doe ik dat niet, dan moet ik meerdere keren pompen. Het verschil is echt flagrant, ik heb het al diverse malen geprobeerd en het is steeds weer zo ???

EDIT: in het geval ik er een nodig heb.. zijn hoofdremcylinders nog nieuw te verkrijgen?
Kwantakosta?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#72
Toch nog maar eens aan de slag gegaan:

Heb de pakking van het inlaatspruitstuk vervangen. De 'oude' bleek zelfs nog als nieuw :o , maar omdat ik toch aan de gang was voor de zekerheid de nieuwe er op gezet. Ik verwachtte het dan ook wel een beetje.. maar het maakte geen enkel verschil.

Veel prutswerk voor niets, maar deze piste (valse lucht via pakking) kunnen we nu ook wel afsluiten.

Oja: met het spruitstuk er af kon ik zien dat de bovenzijde van de kleppen bedekt waren onder een flinke zwarte (kool?)aanslag, en in mindere mate plaatselijk ook aanslag aan de binnenzijde van het spruitstuk (vooral bij de 4e cylinder). Dat zal vast ook niet echt helpen :o

Ook heb ik de vacuümslang naar de rembekrachtiger (of is het de hoofdremcylinder?) met twee slangklemmen afgesloten, en wat bleek: ik had weer remdruk. Overigens kon ik helemaal geen verschil in het motorgeluid horen. Dus toch ergens een lek in het vacuüm / hoofdremcylinder?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#73
Ah, koolaanslag aan de kleppen. Tja, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar altijd korte ritjes gereden, liefst met de choke vol uit, en het niet zo nauw genomen met verversen van de motorolie. Dat kan wel een slechts stationairloop en compressieverlies betekenen.

Een paardenmiddeltje daarvoor is via de luchtinlaat bij de carburateur remvloeistof vernevelen. Wel met lopende motor doen. Steeds een pufje (met de plantenspuit o.i.d.) en dan tegelijk wat gas geven. Remvloeistof reageert met koolaanslag. Let wel op dat je dit ergens achteraf doet, want het rookt behoorlijk. En ook Ãcht behoorlijk. Ik heb het ook al eens gedaan en had het idee dat de wagen in de hens stond.
Niet meer dan 0,2L doen, een koffiekopje vol is genoeg. Let op met de lak.

In eerste instantie dacht ik dat dat bij mijn wagen ook het geval was, echter bij het stellen van de kleppen bleek het zaakje "onder het deksel" brand- en brandschoon. Kunnen andere wagens nog wat van leren.
Ik snap nu ook waarom: de auto is altijd onderhouden door de neef van de eigenaar en die neef had een Volvo-garage. Ze zijn dus altijd heel grondig te werk gegaan en de auto heeft meer en vaker dan voorgeschreven onderhoud gehad.

Succes.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#74
De olie is wel regelmatig vervangen, maar het wijst er wel op dat het rijden van korte stukjes inderdaad de boosdoener moet zijn.

Remvloeistof, is het geen remmenreiniger? ???
Valt te proberen, alleszins!

De auto rookt trouwens nogal veel (witte rook). Lijkt op condens, maar het blijft een hele rit duren. Geen verlies van koelvloeistof, de rook ruikt ook niet zoet.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#75
Zwarte meuk op de kleppen is normaalachtig, oliedamp komt via de carterontluchting mee. De vierde zal wel anders zijn omdat die een tijdje met de half lekke vacuumaansluiting van de rembekrachtiger te maken had.
Goed gevonden trouwens!

Remvloeistof is DOT4, ik heb dat nooit gedaan, wel eens met ATF laten weken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#76
Dat roken doet mijn auto ook. Ligt aan het weer.

Let maar eens op als het weer wat warmer (en droger!) wordt. In de zomer is er geen pluimpje te bespeuren.
Met dit weer is het al helemaal erg als je auto op gas loopt...

En ik bedoel inderdaad remvloeistof en geen remmenreiniger. Remvloeistof reageert met koolaanslag. Maar pas op met de lak!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#77
Ik vind remvloeistof wel wat creepy. Toch agressief spul!
Eerst maar eens ATF op de zuigers zetten en kijken wat dat geeft. Smile
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#78
Ontkolen heet dat. Die brokken zijn hard als steenkool, ik heb wel eens wat oude zuigers schoongemaakt, dat ging alleen met schrapers. Dus voor harde koolaanslag verwacht ik weinig van ATF. Zuigerringen en -groeven knappen er wel van op heb ik het idee.
Als je de motor langere tijd langer gebruikt zal het misschien ook wat minderen. Hoedanook, denk ik dat de motor geen erge last heeft van wat kool op de kleppen.

AL die kool komt ergens vandaan, misschien kan je de olieafscheider (zwarte doos onder de inlaat) in de carterventilatie eens nakijken?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#79
Nu heb ik iets ontdekt. Als de ATF-olie van de carb op is, loopt hij warm stationair mooi op zo'n 850 tpm.
Op het moment dat ik de carb 'vol' gooi, is het toerental (warm, stationair) nog maar 500 tpm. Hmmm...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#80
Als de ATF vd demper opraakt, is de O ring versleten. Ws. trekt-ie daarlangs dan valse lucht als de ATF er doorheen is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.258 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.437 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.328 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.904 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)